Gyártók A BMW Dél-Karolinában bővít

A BMW Dél-Karolinában bővít

Panker Gergő | 2014.04.23 13:08

A BMW Dél-Karolinában bővít

A BMW 1 milliárd dollár (kb. 220 milliárd forint) értékű beruházással fejleszti a Dél-Karolina államban található spartanburgi üzemét, amely a bővítésnek köszönhetően az amerikai gyár a német vállalat legnagyobb gyártóbázisává válik.

Hirdetés

A Dél-Karolina állambeli Spartanburg a világ egyik legmeghatározóbb gyártóközponttá nőheti ki magát. A BMW a hetekben bejelentette, hogy 1 milliárd dolláros beruházással gyakorlatilag megduplázza a már így is jelentős méretű üzemet. A bővítést követően a BMW amerikai gyára lesz a bajor vállalat legnagyobb üzeme – nagyobb, mint a gyártó valamennyi német helyszíne – írja a CNN.

A spartanburgi gyár termelésének 70 százaléka exportra kerül, melynek összértéke körülbelül 7,5 milliárd dollár (kb. 1650 milliárd forint). Ennek hatása az Egyesült Államok kereskedelmi mérlegének hiányára lényegesen jelentősebb lenne, ha nem kellene belőle levonni a járművekbe szerelt importált motorok értékét.

A motort és a váltót ugyanis a BMW európai gyáraiból szállítják az amerikai üzembe. A bajor vállalat tagadta a pletykákat, miszerint a kapacitásbővítés további motor- és sebességváltó-gyártó kapacitás kialakításával járna Észak-Amerikában.

Érdekesség, hogy így bizonyos Euróbában értékesített BMW modellekben a motor kétszer is átutazza az Atlanti-óceánt.

A BMW az új X7-es luxuskategóriás szabadidő-terepjáró bevezetésével kezdni meg a spartanburgi gyár bővítését. Az új modellt a Range Rover, a Cadillac Escalade, a Lexus LX470, a Porsche Cayenne, valamint a jövőben debütáló Bentley és a Rolls Royce szabadidő-terepjárók ellenfeléül szánják.

– Már számtalanszor feltették a kérdést, hogy miért nem kínálunk az X5-ösnél nagyobb X-modellt. Mától örömmel válaszolhatok a kérdésre – mondta néhány hete Norbert Reithofer, a BMW vezetőségének elnöke. – Megígérhetem, hogy a kiemelkedő teljesítmény mellett az X7-es ugyanolyan gazdaságos lesz, mint a többi szabadidő-terepjárónk. Egy igazi BMW lesz – tette hozzá Norbert Reithofer.

Az elmúlt húsz évben a BMW Dél-Karolinában összpontosította a szabadidő-autók gyártását. Ennek eredményeként a BMW a nem NAFTA-országok legnagyobb amerikai járműexportőre, amely jelentősen segíti az Egyesült Államok külkereskedelmi mérlegét – olvasható a CNN weboldalán.

A BMW spartanburgi gyára

A bővítés két évig tart majd, valamint a kapacitást a mostani évi 300 ezer autóról évi 450 ezer járműre emeli. A BMW 800 új munkatársat vesz fel, ezzel 8 800-ra növeli az ott dolgozók számát. A BMW kétségtelenül rajta tartja a szemét az Egyesült Autóipari Dolgozók (United Auto Workers, UAW) szakszervezetén, amely nemrég kérvényt nyújtott be a Nemzeti Munkaügyi Testület (National Labor Relations Board), miután egy szavazás során nem ismerték el a Volkswagen chattanoogai üzemében. Az UAW fogadalmat tett, hogy irányítás alá veszi a nem szakszervezeti tag autógyárakat az Egyesült Államok déli államaiban.

A spartanburgi üzemben jelenleg az X3, X4, X5 és X6 modellek gyártása zajlik. A BMW rendkívül fontos szerepet játszott Dél-Karolina állam gazdasági helyzetének feljavításában. Amikor a BMW 1992-ben a déli államot választotta amerikai üzeme helyszíneként, a régió főként a textilipar és a mezőgazdaság alacsony fizetéseiről volt ismert. Miután a BMW bebizonyította, hogy Dél-Karolina egy barátságos és gyártótevékenységre alkalmas állam, mások figyelmét is felkeltette.

A Boeing kikérte a BMW vezetőinek véleményét mielőtt megépítette volna a Charleston melletti üzemét, ahol jelenleg is 3 800 ember dolgozik a Boeing 787 Dreamliner gyártásán. A repülőgépek gyártása 2011-ben kezdődött.

Dél-Karolina állam politikusai tisztában vannak vele, hogy a szakszervezetek jelenlétének hiánya csábító volt a BMW és a Boeing számára. Az UAW, amely kijelentette, hogy szervezés alá kell venni a déli államok nem tag autógyárait, jelentős ellenállásba fog ütközni, amennyiben ráveti a szemét a spartangburgi üzemre is – írja a CNN.

Kiemelt Partnereink