Gyártók Laboratóriumban vizsgálják a becsuklásgátló prototípusát

Laboratóriumban vizsgálják a becsuklásgátló prototípusát

autopro.hu | 2010.09.22 10:13

Laboratóriumban vizsgálják a becsuklásgátló prototípusát

A buszgyártók reményeinek éledésével a magyar beszállítói fejlesztések is új erőre kaphatnak és kapnak. Ennek egyik szép példája volt a múlt pénteken rendezett Buszgyártói Nyílt Nap, amelynek keretében a résztvevők a rendezvénytől mindössze 100 m-re található JÁFI-AUTÓKUT laborjában megtekinthették a csuklós buszokba építhető becsuklásgátló prototípusának laboratóriumi vizsgálatát.

Az Új Magyarország Fejlesztési Terv támogatásával készülő becsuklásgátlót a fejlesztő JÁFI-AUTÓKUT a legújabb magyar gyártmányú alacsonypadlós autóbuszok gyártóinak ajánlotta figyelmébe.

Történelmi áttekintésként elmondható, hogy a becsuklásgátló megjelenését a múlt század 70-es éveinek végére tehetjük, amikor az utaskényelem növelését szolgáló padlószint csökkentés magával hozta az úgy nevezett tolócsuklós (farmotoros csuklós) autóbuszok nagyobb számú megjelenését. Ezekhez már kezdetben is elengedhetetlennek bizonyultak a becsuklásgátlókkal rendelkező csuklószerkezetek alkalmazása. Érdemes megjegyezni, hogy a fékezés közbeni stabilitás biztosításán túlmenően a többi üzemállapotban (egyenes menet, kanyarmenet, tolóüzem, gurulás) is szükség van ilyen szerkezetre, mert különben már 40 km/h-nál nagyobb sebességnél is csillapítatlan - kígyózó - lengések léphetnek fel, ill. síkos úton a buszbeállóból történő kiállás szinte lehetetlenné válik.

A JÁFI-AUTÓKUT által kifejlesztett rendszer, amelynek elődjét az IK 435-ös autóbuszokba építették be, már 15 éves üzemi tapasztalatokra támaszkodva bizonyította, hogy nincs okvetlenül szükség a kormányzási szög figyelembevételére és elegendő egyszerűsítet vezérlő elektronika is. Az egyenes meneti alapcsillapítás mellett a kanyarmenetben a becsuklási szög által 3 lépcsőben növekvő kanyarüzemi csillapítás valamint a 2 bárt meghaladó fékezéseknél és 40 km/ó-nál nagyobb sebességnél belépő csillapítás növelés képes tökéletesen biztosítani a jármű stabilitását minden üzemállapotban.

Alacsonypadlós autóbuszok számára alkalmas kis beépítési magasságú (200 mm) új JÁFI-AUTÓKUT konstrukció is alapjaiban ezt a már bevált becsuklásgátló rendszert alkalmazza. A bemutatott rendszerben kettő darab párhuzamos beépítésű golyóskoszorú biztosítja a megfelelő robosztus kapcsolatot a gömbgrafitos öntvényből készült mellső és hátsó csuklótartók között. A becsuklásgátló szerves részét képező hidraulikus hengerek és a golyóskoszorúk úgy épülnek be a szerkezetbe, hogy a rendelkezésre álló szerkezeti magasságokat maximálisan ki lehessen használni.

A vizsgálatok befejezése után gyártandó módosított becsuklásgátlót már éles üzemben működő autóbuszos beépítésre szánják a fejlesztők.

Kiemelt Partnereink