Gyártók Vaddal való ütközés elleni technológiát fejleszt a Volvo

Vaddal való ütközés elleni technológiát fejleszt a Volvo

autopro.hu/K.A. | 2011.06.23 11:51

Vaddal való ütközés elleni technológiát fejleszt a Volvo

A Volvo Car Corporation új rendszerének fejlesztése, amely az úton észlelt állatok esetén figyelmeztet és automatikusan fékez, a következő lépést jelenti az aktív biztonsági rendszerek területén és néhány éven belül forgalomba kerülhet. (videóval)

Hirdetés

A vaddal való ütközés lehetőségét csökkentő biztonsági rendszerek fejlesztésére irányuló projekt a Volvo Car Corporation 2020-as jövőképének része, miszerint egy új Volvóban ülve senki ne veszítse életét, vagy sérüljön meg súlyosan. Az új rendszert a 2010-ben bemutatott ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel opció technológiájára alapozzák.

Kamera és infravörös fény
A rendszer két részből áll: egy radaregységből és egy infravörös kamerából, amely rögzíti a közlekedési helyzetet. Létfontosságú, hogy a rendszer a sötétben is működjön, mivel a legtöbb ütközés a vaddal alkonyatkor és hajnalban, illetve a sötét téli hónapokban történik. A kamera megfigyeli az előtte elterülő utat, és ha egy állat a megadott távolságon belül kerül, a rendszer hangjelzéssel figyelmezteti a sofőrt. Amennyiben a sofőr nem reagál a figyelmeztetésre, a rendszer automatikusan fékezni kezd.

Andreas Eidehall

– Az a cél, hogy a rendszer egy normális, vidéki országút sebessége mellett is működjön. Azokban az esetekben, amikor nem tud a sofőrnek segítséget nyújtani az ütközés teljes elkerüléséhez, a rendszer elegendő mértékben lelassítja az autót ahhoz, hogy csökkentse az ütközés erejét, és segítse a súlyos sérülések elkerülését – mondta el Andreas Eidehall, a Volvo Car Corporation aktív biztonsági rendszereinek szakértője.

Adatelemzés
A mérnökök számára nagy kihívást jelent, hogy megtanítsák a rendszert a különböző állatok felismerésére. A fejlesztőcsapat sok időt töltött egy szafariparkban, ahol az állatokról, illetve azok különböző viselkedési mintáikról digitálisan rögzített filmsorozatokat készítettek. A megfigyelések során főleg az őz- és szarvasfélékre – jávorszarvas, rőtvad, dámvad – összpontosítottak.

Egy út mentén takarmányt terítettek szét, hogy odavonzzák az állatokat. Lassan haladva az úton rengeteg információt rögzítettek, melyeket később az érzékelő rendszer értékeléséhez és fejlesztéséhez fognak felhasználni. Az első fázisban a rendszer olyan nagyméretű állatokra fog reagálni, amelyeknél ütközés esetén fennáll a sofőr vagy az utasok sérülésének veszélye. Ilyen például a jávorszarvas, a dámvad vagy a rénszarvas.

Veszélyes a vaddal ütközés
Számos autóvezető aggódik a vaddal való ütközés kockázata miatt. Jó okuk van erre, hiszen csak Svédországban évente több mint 40 ezer balesetet okoznak ezek az állatok. A legnagyobb veszélyt a jávorszarvassal való ütközés jelenti.

– A jávorszarvassal való ütközésnél elég nagy esély van a személyi sérülésre, mivel ennél az állatnál gyakori, hogy fennmarad vagy átpördül az autó elején és szélvédőjén – mondja Andreas Eidehall. A projekt még csak egy éve vette kezdetét, és továbbra is rengeteg munka van hátra. Többféle technológiát elemeznek jelenleg, a szoftver fejlesztés alatt áll. Amíg a rendszer „megtanulja” felismerni a különböző állatokat, a döntéshozó mechanizmus fejlesztése is folyik, amely meghatározza, hogyan és mikor lépjen működésbe a védelmi rendszer.

– Baleseti statisztikáinkból látjuk, hogy ez egy fontos terület, amelyet kiemelten kell kezelnünk. Ráadásul tudjuk, hogy a biztonsági rendszerek ezen típusára jelentős piaci igény van. Az ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer teljes körű automatikus fékezéssel és gyalogosészleléssel opció bemutatása óta gyakran kapunk kérdéseket a vaddal történő ütközések elleni védelemről. Pár éven belül be fogunk mutatni egy piacképes rendszert – foglalja össze Andreas Eidehall.

Számos állatok
2010-ben Svédországban több mint 47 ezer közlekedési baleset történt emiatt. Körülbelül 7 ezer olyan baleset történt, melynek során jávorszarvassal történt az ütközés. A Főútvonalak Biztonságáért Felelős Amerikai Biztosítási Intézet által összeállított statisztika alapján az 1993-tól 2007-ig terjedő időszakban 2499 ember hunyt el állatok miatt bekövetkezett balesetben. A jelentésből az is kiderül, hogy a vad miatt bekövetkező balesetek száma novemberben majdnem 30 százalékkal nő.

Kiemelt Partnereink