Gyártók Shell Eco-marathon: magyar csúcs és különdíj a kecskemétieknek

Shell Eco-marathon: magyar csúcs és különdíj a kecskemétieknek

autopro.hu/K.A. | 2011.05.31 08:15

Shell Eco-marathon: magyar csúcs és különdíj a kecskemétieknek

Az innovatív tervezésért és a mérnöki teljesítményért kapott különdíjat a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata kapott a hétvégi Shell Eco-marathon, ahol a 2277 km/literes teljesítménnyel ismét új magyar rekordot állított fel.

Hirdetés

A legfontosabb előrebocsátva: a kecskemétiek kategóriájukban neves nagy nyugat-európai egyetemeket megelőzve a 4. helyezést érték el úgy, hogy az utánuk következő legjobb közép-kelet európai csapat, egy lengyel egyetem csupán a 27. lett, kevesebb, mint 600 kilométeres teljesítménnyel. A GAMF tavalyi járművének karosszériáját felhasználó kecskeméti Kandó szakközépiskola az akkumulátoros autók 12 csapatból álló mezőnyében újoncként a 6. helyet szerezték meg.

A Megaméter II. bizonyított: szép, jó és felettébb takarékos.

A tavalyi versenyen Lausitzban a Kecskeméti Főiskola GAMF csapata Megaméter nevű járművével újoncként több mint 1200 kilométerrel javította meg a magyar rekordot. Az 1588 km-es teljesítménnyel akkor nyolcadikok lettek, de már néhány hónappal később a jármű továbbfejlesztésével egy finnországi versenyen sikerült 1941 km/1 literre javítani az eredményt.

Az új karosszériába új motor dukált.

Az idei versenyre a csapat teljesen új járművet épített, mert úgy ítélték meg, hogy a tavalyi járműben már nincs meg a csúcsjavítás lehetősége: a karosszéria ugyan nagyon jól sikerült, de a motor továbbfejlesztésre szorult. Az új motor az előzőhöz hasonlóan négyütemű felülvezérelt és felülszelepelt injektoros benzinmotor, a korábbi léghűtés helyett azonban most vízhűtésesre tervezte a csapat, a kád alakú égéstér helyett pedig félgömb égésteret alakítottak ki a hengerfejben. Javítottak a légellenállási értékeken is: az előzetes számítógépes vizsgálatok alapján az új járműnek mintegy 25 százalékkal kisebb a légellenállása. A Megaméter II-be a korábbi mechanikus kormányműnél könnyebb elektronikus szervokormányt építettek be.

Jól indult a verseny a kecskeméti csapat számára, hiszen 2277 km/literes eredménnyel már az első körben sikerült túlszárnyalni a tavalyi rekordot. Az öt próbálkozás közül az ötödik kör tűnt a legbiztatóbbnak, de a közben baleset érte a járművet. A versenyen részt vevő újságírók lehetőséget kaptak, hogy a Shell által biztosított járművekkel maguk is „bemerészkedjenek” a versenypályára. Egy ukrán újságíró figyelmen kívül hagyva az előzési szabályokat nekiütközött a kecskeméti járműnek.

A versenybíróság által megítélt plusz kört azonban a csapat már nem tudta kihasználni javításra, mert a Megaméter-II. sérüléseit nem tudták rendbe hozni, így az első kör eredményével, a 2277 km/1 literes teljesítménnyel zárták a versenyt, amely kategóriájukban a 4., a prototípus összesített versenyben pedig az 5. helyre volt elegendő.

A csapat, még itthon, a margitszigeti sajtótájékoztatón.

– Maga a tény, hogy összeütköztem valakivel, nem viselt meg. Viszont, amikor kiszálltam a járműből, és megláttam, milyen állapotba került, elsírtam magam – meséli a balszerencsés történésről hazaérkezésük után a delmagyar.hu portálnak a pilóta, Kriszta. Több javítandó műszaki probléma keletkezett a kecskeméti csodaautón, a szélvédő is megsérült. A csapat nem esett kétségbe, kevesebb mint egy óra állt a rendelkezésükre, de megpróbálták rendbe hozni a Megameter II-t. Sajnos nem tudták teljesen átvizsgálni a kocsit, így maradt egy rejtett probléma, így két kör után megadta magát.

– Arra emlékszem, hogy megelőztem az előttem haladót, és vissza akartam térni a nekem kijelölt bal sávba, de ekkor elkezdett húzni a kocsi, és hiába próbáltam ellenkormányozni. A következő pillanatban már oldalra borulva csúsztam a pályán, és az oldalsó merevítőkhöz feszítettem a lábaimat. Miután megálltam, percek teltek el, addig a biztonsági öv miatt félig függve, beszorult karral vártam a segítséget – emlékszik vissza Kriszta. – Mégsem ez volt a legrosszabb, hanem az, amikor megláttam az autót – mondja. A Megameter II. oldala végighorzsolódott, egy helyen egészen a karbonszálig megsérült a karosszéria.

A kecskemétiek mentették meg a magyarok becsületét.

A kecskeméti jármű kiemelt figyelmet kapott a versenyen – meséli Bagány Mihály főiskolai tanár. A Megaméter-II. boxa állandóan tele volt az érdeklődőkkel, közöttük a többi versenyző csapat tagjaival. A jármű nemcsak esztétikailag, hanem műszaki megoldásait tekintve is kiemelkedett a mezőnyből.

A Megaméter I. a középiskolásokkal állt helyt.

A kategóriában nevezett 60 jármű közül a negyedik helyet szerezte meg a csapat, de ennél sokkal nagyobb elismerés, hogy a hét különdíj egyikét is megkapta a Megaméter-II., amely az ergonómiai, esztétikai és az anyagválasztás területén megvalósított innovatív tervezési megoldásokat és a műszaki kivitelezés mérnöki teljesítményét jutalmazta. A hét különdíj közül néggyel a műszaki megoldásokat díjazták, további három különdíjjal a legjobb marketinget és a leglelkesebb csapatot ismerték el, de különdíjat kaptak a legpechesebb csapatok is.

Szintén kiemelkedően szerepelt a versenyen a kecskeméti Kandó Kálmán Szakközépiskola csapata is. Ők a GAMF csapat tavalyi járművének karosszériájába építettek elektromos motort. Ebben a kategóriában 12 csapat versenyzett, a kecskeméti középiskolások 317 km/kWh teljesítménnyel újoncként az előkelő 6. helyezést szerezték meg.

A kecskemétieken kívül magyar csapatnak – sajnos – nem sikerült értékelhető teljesítményt nyújtani a versenyen, a győriek, az óbudaiak és a pécsiek el sem tudtak indulni járműveikkel. A csapat a versenyteljesítmény alapján meghívást kapott Olaszországba, egy energiatakarékos járművekkel foglalkozó konferenciára.

Kiemelt Partnereink