Gyártók Nevadában engedélyeztetné vezető nélküli járműveit a Google

Nevadában engedélyeztetné vezető nélküli járműveit a Google

autopro.hu/K.A. | 2011.08.08 10:25

Nevadában engedélyeztetné vezető nélküli járműveit a Google

Ha a Google csendes lobbitevékenysége eredményesnek bizonyul, Nevada útjain megjelenhetnek a forgalomban a vezető nélkül közlekedő járművek. A sok szempontból különleges USA tagállam – elég csak kaszinókra vagy a villámgyors házasságkötés iparágára gondolni – most újabb extravagáns jellemzővel gazdagodhat.

Hirdetés

A törvényjavaslat, amelyet viszonylag gyér érdeklődés kísért a nevadai főváros határain túl, alig egy évvel azután készült el, hogy a kereső cég kijelentette: olyan járműveket sikerült kialakítania, amelyek biztonságos közlekedésre képesek emberi beavatkozás nélkül is.

Tavaly számoltak be a Google képviselői először arról az akkor még titkos kutatási és fejlesztési programról, amelynek keretében a tesztutak során speciálisan átalakított hibrid járműveik több mint 140 ezet mérföldet (mintegy 225 ezer kilométert) tettek meg a kaliforniai utakon, beleértve a Los Angeles és San Francisco közötti autópályát is.

Ebből több mint 1000 mérföld volt az a távolság, amelyen teljesen önállóan haladtak az autók. A cég egyik mérnöke pedig napi ingázásai során (oda-vissza 100 mérföldön) tesztelte néhány autó autonóm jellemzőit a Berkeleyben lévő lakása és a Google Mountain View-i főhadiszállása között.

Akkoriban a Google apró jelzéseiből arra lehetett következtetni, hogy létezik egyfajta kereskedelmi szándék is. Nemrégiben megerősítette, hogy valóban lobbizott a megfelelő jogszabályok megszületése érdekében, de a vállalat vezetői azt nem árulták el, miért éppen Nevadát választották a robotautók közúti debütálásának színteréül. A tervezet az elektromos járművekre vonatkozó jogszabályt módosítaná az önjáró autók engedélyezésével.

Még tavasszal, az állam közgyűlése előtt tartott meghallgatáson David Goldwater egyebek között azzal érvelt, hogy az automatikus technológia biztonságosabb az emberi gépjárművezetésnél, általa még jobban érvényesül az üzemanyag-takarékosság.

Jóllehet a mesterséges intelligenciára épülő különböző biztonsági rendszerek gyorsan utat találnak a mai autókba, a teljesen automatizmus kényes kérdéseket vet fel a biztonsággal és a felelősséggel kapcsolatban.
A politikai döntéshozók és a szabályozó hatóságok egyaránt figyelmeztetnek arra, hogy a technika ma már olyan gyors ütemben fejlődik, hogy ezt a meglévő jogszabályok aligha tudják követni – közülük némelyik akkor íródott, amikor még a lovas kocsi volt a meghatározó közlekedési eszköz. Érvelésük szerint mindenképpen új jogszabályokra lesz tehát szükség, ha elérkezik a vezető nélkül közlekedő járművek ideje.

Elemzők szerint Nevada az első olyan állam, amelyik fontolóra veszi azoknak az új generációs járműveknek a kereskedelmi bevezetését, amelyek önálló parkolásra képesek, automatikus szállításokat hajtanak végre, vagy akár vezető nélküli taxiként közlekednek a Las Vegas-i kaszinók legendás főutcáján, a Stripen.

A Google hat darab automata Toyota Priusból és egy Audi TT-ből álló flottája könnyen felismerhető a tetőhöz erősített különleges lézeres távolságmérőkről: emellett különböző radarok és érzékelő kamerák, illetve számítástechnikai berendezések hivatottak biztosítani a vezető nélküli közlekedés feltételeit.

A tesztprogram során minden egyes jármű működését a „vezető” mellett egy másik Google-alkalmazott is felügyelte, az anyósülésről figyelve a műszerek visszajelzéseit. Az emberi ellenőrzés biztosításával a cég kivédte a gondatlan – illetve ebben az esetben vezető nélküli – gépjárművezetéssel szembeni jogi támadások lehetőségét.

A projektet irányító mesterségesintelligencia-kutató Sebastian Thrun szerint a robotizált járművek növelnék az energiahatékonyságot, miközben csökkenne a halálesetek és a sérülések száma a közutakon. Felhívást intézett a közös gépkocsihasználat rendszerének kidolgozására is, szerinte ugyanis megfelelő szervezéssel a felére lehetne csökkenteni az Egyesült Államok útjain közlekedő autók számát.

A Scientific American nemrégiben a Google becsléseire hivatkozva arról írt, hogy a világon évente egymillió életet lehetne megmenteni a világon a vezető nélküli autók forgalomba bocsátásával.

Kiemelt Partnereink