Gyártók Literes motorral és B-oszlop nélkül gurul a Ford B-Max

Literes motorral és B-oszlop nélkül gurul a Ford B-Max

autopro.hu/K.A. | 2011.03.16 19:54

Literes motorral és B-oszlop nélkül gurul a Ford B-Max

A Ford sokáig titkolt, mára gyártásra kész, vadonatúj egyterűje, a B-MAX B-oszlop nélkül és alacsony károsanyag-kibocsátású, 1,0 literes, három hengeres EcoBoost benzinmotorral érkezik.

Hirdetés

A B-MAX különleges karosszériáján nincs B oszlop, ám mindkét oldalán tolóajtó kapott helyet. Ez az újszerű, sorozatgyártásra kész formátum azt ígéri, hogy ez a kocsi lesz a legtágasabb saját kategóriájában, illetve használatóságot és rugalmasságot kínál. A 2009-es iosis MAX formai tanulmányautó témáját továbbfejlesztő, dinamikus és látványos B-MAX megmutatja, hogy a Ford kinetikus formanyelve miként fordítható le egy új formátumba.

– Népszerű S-MAX és Galaxy-sorozatával, illetve a legújabb C-MAX-szel Grand C-MAX-szel a Ford az innováció és a stílus ötvözetét honosította meg a többcélú járművek piacán – fogalmazott Stephen Odell, a Ford Európa elnök-vezérigazgatója. “Dinamikus formatervével és különleges műszaki megoldással készülő ajtóival a B-MAX üzen a kompakt méretű, tetszetős és sokoldalú autók vásárlóinak.”

Az új B-MAX bemutat néhányat a Ford által az európai kisautók piacára kifejlesztett izgalmas újítások közül. A Ford globális B kategóriás – tehát a Fiestával közös – műszaki alapjaira épülő B-MAX modellje mindössze 11 cm-rel hosszabb, mint az ötajtós Fiesta, és 32 cm-rel rövidebb az új C-MAX-nál. Kompakt méreteinek köszönhetően ideális az egyre kisebb méretű autókat követelő autópiacon, illetve megfelel a zsúfolt nagyvárosi forgalom követelményeinek.

A B-MAX legfontosabb újdonsága a különleges, integrált B-oszloppal kialakított ajtókoncepció. Az új felépítésű karosszériából hiányzik az egyébként az első ajtók hátsó élénél lévő, a padló-, és a tetőlemezt összekötő „merevítés”. Ehelyett a szerkezet integrált B-oszlopot tartalmaz, s az utastérbe egy hagyományosan nyíló első és egy hátsó tolóajtón keresztül lehet bejutni, amelyek egymástól függetlenül is nyithatók. Ez az újszerű elrendezés a legjobb beszállási lehetőséget teremti meg, hiszen a nyitott ajtók által feltárt teret semmi nem szakítja meg.

Az iosis MAX formai tanulmány már demonstrálta az integrált B-oszloppal kialakított ajtók előnyeit a MAV-stílusú autókban. A B-MAX ugyanezt az ötletet emeli magasabb szintre, hiszen itt már a sorozatgyártásra érett műszaki megoldást sikerült integrálni.

Amikor az egyik oldalon az első és a hátsó ajtó is nyitva van, akkor több mint 1,5 méter széles, szabad nyíláson át lehet bejutni az utastérbe. Ez körülbelül kétszerese az alternatív ajtókoncepcióval ellátott vetélytársak által kínált értéknek, ezért a B-MAX hátsó üléseire sokkal könnyebb a bejutás, illetve jobban hozzá lehet férni a gyerekülésekhez. Amikor az első utasülés támláját előredöntik, az utastérbe akár 2,35 méter hosszú tárgyak is bepakolhatók. A Fiestánál 11 cm-rel magasabb B-MAX ráadásul tágas teret kínál utasainak.

Az integrált B-oszloppal kialakított ajtószerkezetének tervezése közben a Ford mérnökei elérték, hogy az újszerű megoldás ugyanolyan biztonságos legyen egy esetleges ütközés során, mint a Ford hagyományos ajtószerkezettel ellátott termékei. Ennek érdekében az első és a hátsó ajtók szerkezetét egyaránt jelentősen megerősítették – a legfontosabb teherviselő helyeken ultra-nagy szilárdságú bóracélt használtak fel –, így az ajtókeretek virtuális B oszlopként vesznek részt az energia elnyelésében és elvezetésében.

Különleges biztonsági átfedések és megerősített zsanérszerkezetek biztosítják, hogy az ajtók ütközés során is szilárdan csatlakozzanak a tetőszerkezethez és a padlólemezhez, s hogy így az első és a hátsó ajtó is óvja az utasokat. Miután ezeket a megoldásokat a karosszéria további szerkezeti megerősítéseivel kombinálták, olyan vázszerkezet jött létre, amely megfelel a legszigorúbb biztonsági előírásoknak is.

A motor a Start tanulmányautóban mutatkozott be.

A vezetői környezet alapja a Ford legújabb HMI (Ember-Gép Interfész) filozófiája; a nagyméretű, 15,2 cm átlójú érintőképernyő a műszerfal felső részének közepén, vagyis a mobiltelefon stílusú integrált vezérlőpanel fölött kapott helyet.

A B-MAX meghajtásáról ultra-alacsony CO2-kibocsátású erőforrás gondoskodik. A különleges, háromhengeres, 1,0 literes EcoBoost benzinmotorhoz Ford Auto-Start-Stop rendszer is tartozik. Ez a háromhengeres motor első ízben a Start tanulmányautóban mutatkozott be, amit a Pekingi Autókiállításon állítottak porondra 2010-ben, és a Ford globális EcoBoost motorcsaládjának következő tagja lesz.

Hasonlóan az 1,6 és 2,0 literes, négyhengeres EcoBoost motorokhoz, az 1,0 literes egységben is közvetlen befecskendezés, turbófeltöltés és kettős, oldalanként független szelepvezérlés működik, amelyek együtt garantálják a fogyasztás és a CO2 emisszió jelentős mérséklését.

Kiemelt Partnereink