Elemzések Kína: visszaeséstől tartanak az autógyártók

Kína: visszaeséstől tartanak az autógyártók

autopro.hu | 2015.07.29 08:15

Kína: visszaeséstől tartanak az autógyártók

Kínában felvillant a piros lámpa. Nőnek a kínai gyártók aggodalmai és az elemzők a romló iparági hangulat miatt félnek a recessziótól.

A BMW partnercége a Brilliance China Automotive arról számolt be nemrég, hogy az első félévben kereken 40 százalékkal esett vissza az adózási utáni nyereségük. A profitvárakozások kidolgozásakor a ténylegesnél alacsonyabb értékesítési költségekkel számoltak a BMW Brilliance Automotive közös vállaltnál. A Brilliance részvényeinek értéke a bejelentés után 0,7 százalékkal csökkent a hongkongi tőzsdén, miközben a teljes piac 1,3 százalékkal nőtt – írta az automobil-produktion.de szaklap.

Brilliance V3

Szokatlanul rossz hír

A Great Wall Motor ezzel szemben 13 százalékkal esett. A konszern értéke 2,7 milliárd dollárnyival csökkent, ez az alaptőke 13 százalékát teszi ki. A hír a növekedési tervek szempontjából rendkívül rosszkor jött. A kínai autóipari szövetség nem sokkal az esés előtt jelentette be, hogy az új autó eladások 3,4 százalékkal csökkentek júniusban, két év után ez az első visszaesés. 2012 szeptemberében mindössze három hónapig tartott egy visszaesési időszak.

2013 februárjában 8,3 százalékkal zsugorodott a kínai autópiac, de azt csak a naptárhatásokkal magyarázták. Az előző februárhoz képest az ünnepnapok miatt jóval több napig voltak zárva az autószalonok. A 2012-es piaci csökkenésben pedig az akkori, Japánnal szembeni politikai feszültségek játszottak szerepet, ekkor a kínaiak kevesebb japán autót vettek.

Most is vannak általános figyelmeztető jelek. Csökken a kínai GDP növekedésének üteme, a részvénypiacok is esnek, a termelésben pedig nő a többletkapacitás. Komoly kihívást jelent az autógyártóknak, hogy a sok éves növekedési ütem látszik megtorpanni. Tavaly éves szinten még 23 százalékos volt az értékesítés növekedése Kínában. Idén eddig csak 4,8 százalékos. Mindeközben a piacokat elbizonytalanítja a kínai autóértékesítési adatok ingadozása. Sokan lemondták megrendelésüket, miután úgy ítélték meg, hogy veszélybe került az állásuk.

Great Wall H5

A BMW ösztönzi az eladásokat

Annak érdekében, hogy ellensúlyozza a folyamatokat, mélyebben a zsebébe nyúl a BMW. Ahogy a Wall Street Journal beszámolt róla, a német márka kínai eladásai elérték az értékesítési cél 85 százalékát a második negyedévben. Ebben szerepet játszott, hogy a prémium márka kereskedői akár 18 ezer jüan bónuszt (kb. 800 ezer forint) is kaphatnak autónként. Korábban egy ekkora célbónusz eléréséhez a kereskedésnek a terv 110 százalékát kellett teljesítenie.

A BMW kínai leányvállalata nem kommentálta azokat a híreket, hogy partnerüknél a Brilliance-nál visszaesett volna a nyereség. A BMW szóvivője annyit közölt, hogy a kereslet csökkenésére az ösztönző politikájuk módosításával reagáltak. Pontos adatokat azonban nem hoztak nyilvánosságra.

A Great Wall bejelentette, hogy céljuk a termelési kapacitások növelése, valamint egy környezetbarátabb autó kutatás-fejlesztési tervének finanszírozása. Mindeközben aggasztóak a kilátások, ugyanis a hongkongi tőzsdén gyengén szerepelnek a cég részvényei az iparág visszaesése és a különösen kiélezett verseny miatt. – A Great Wall a kereslet csökkenésére reagálva agresszív árazási stratégiát követett és néhány modell árát mérsékelte – mondta Benjamin Lo, a Nomura elemzője. Hozzátette, hogy az intézkedés vélhetően érzékenyen érinti a bruttó árrést és a nyereségességet is.

Kiemelt Partnereink