Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Benzines változat is készül a Jeep elektromos SUV-jaihoz
2024.04.19 08:20Csak tisztán elektromos autókkal nem fogunk célt érni
2024.04.19 07:23Soha ennyi autót nem gyártottak még a csehek
2024.04.19 06:18Szilárdtest akkukat gyártana 2025-től a Nissan
2024.04.19 04:19Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Kedveznek a SUV-eladások az összkerekes rendszerek beszállítóinak
Egy elemzés szerint az SUV-ok és szabadidő-terepjárók (crossoverek) iránti kereslet Európában és Kínában az évtized végéig jelentősen kedvezhet az összkerékhajtású (AWD) rendszerek beszállítóinak, mint például a GKN Driveline-nak, a BorgWarnernek és a JTEKT-nek.
A Roland Berger előrejelzése szerint a profit két legfőbb motorjának számító szegmens globális eladásai 2020-ig évi 2 százalékkal bővülhetnek. A tanácsadással foglalkozó vállalat előrejelzése szerint a növekedés fő motorja Európa és Kína lesz: – Tisztán látszik a trend, amely során a minivanek helyét lassan átveszik a szabadidő-autók. Ezek legtöbbje pedig összkerék-meghajtású marad – nyilatkozta Markus Baum, a Roland Berger munkatársa az Automotive News Europe-nak.
A JATO Dynamics adatai szerint az SUV/crossover eladások Európában a tavalyi év során 21 százalékkal 2,5 millió járműre nőttek. Eszerint tavaly minden ötödik autóvásárló SUV vagy szabadidő-terepjáró modellt választott, ami 17 százalékos növekedést jelent a 2013-as évhez képest. A járművek legtöbbjét pedig összkerék-meghajtással szerelik.
Összkerekes hajtáslánc tesztelése a GKN Driveline-nál. A beszállító arra számít, hogy az AWD-rendszerekhez szükséges komponensek a következő öt év során az eladások feléért felelnek majd |
Az ACEA, az Európai Autógyártók Szövetsége adatai szerint a tavalyi év első 11 hónapja során eladott járművek 12,2 százaléka összkerék-meghajtású volt. Összehasonlításként ez az érték 2014-ben 10 százalékot, 2000-ben 4,5 százalékot, míg 1990-ben 2,3 százalékot tett ki. A szegmensben annak ellenére tapasztaltak növekedést, hogy a legtöbb szabadidő-autó (SUV) az alacsonyabb alapár, valamint súly, ennek eredményeként pedig a kisebb fogyasztás érdekében elsőkerék-meghajtással is elérhető.
Baum szerint Európában továbbra is magas marad a tengelykapcsolók iránti kereslet, mivel a régióban elérhető járművek nagy arányban épülnek négykerék-meghajtású platformra. A szakember elmondása szerint a régió legfontosabb szereplői az angliai központú GKN Driveline, illetve az amerikai BorgWarner, amely jelentős növekedésre tett szert, miután 2011-ben megvásárolta a svéd Haldex hajtáslánc üzletágát. Világszinten a legnagyobb tengelykapcsoló-gyártó azonban a japán JTEKT, amely főként a japán gyártók esetében tapasztalható domináns pozíciójának köszönhető.
A GKN-csoporthoz tartozó GKN Driveline-t leginkább a kardántengelyei miatt ismerik, ám a beszállító szerint az összkerék-meghajtású rendszerekhez szükséges alkatrészek, például az elektromos tengelykapcsolók, a következő öt év során a jelenlegi 30 százalék helyett az eladások felét teszik majd ki.
Nem szűk piac többé
– Az összkerék-meghajtású rendszerekben az a jó, hogy többé nem csupán egy szűk piacot alkotnak – nyilatkozta Rob Ricknell, a GKN technológiai vezetője az Automotive News Europe-nak. Az igazgató elmondása szerint a GKN Driveline eladásokból származó bevétele a jelenlegi 4 milliárd fontról 2019-re 5 milliárd fontra (6,9 milliárd euró) növekszik majd.
A GKN Driveline növekedését főként a vállalat Fiat Chrysler Automobileshez fűződő kapcsolata segíti majd, mivel az FCA a beszállító négykerék-meghajtású technológiáját használja majd az új Jeep Renegade és Fiat 500X modellek AWD variánsaiban.
– Globális szinten mindez többszázezer, akár félmillió autót is jelenthet. Hirtelen rengeteg autóban elérhetővé vált a rendszer – tette hozzá Rickell. Az FCA a GKN Driveline üzletágának eladásainak 11 százalékát teszi ki, ezzel második helyen követi a Volkswagen-csoportot, amely 15 százalékkal a beszállító legfontosabb partnere.
Az SUV/crossover-szegmens nem az egyetlen olyan piac, amelyben egyre nagyobb teret nyer az összkerék-meghajtás. Az AWD-rendszerek egyre szélesebb körben elérhetők szedánokban, kombikban és nagyteljesítményű sportautókban is. Ahogy az átlagteljesítmény nő, a négykerék-meghajtásnak köszönhető extra tapadás és dinamikus teljesítmény vonzó szemponttá válik a vásárolók és a gyártók számára egyaránt – emelte ki Baum.
A Ford az egyike azon gyártóknak, amelyek a szabadidő-autók szegmensén kívül is kínálnak összkerék-meghajtású modelleket: ilyen például a Mondeo vagy az S-Max kisbusz. A Mondeo esetében az összkerék-meghajtással szerelt autók száma 5 százalék körül várható, ám ez a szám a jövőben tovább növekedhet – nyilatkozta Uli Koesters, a Ford európai modellpalettáért felelős igazgatója az Automotive News Europe-nak.
A lépést főként az összkerék-meghajtású rendszerek fejlődése, valamint a kapcsolható összkerék-meghajtásra irányuló kereslet növekedése indokolta: – A 90-es években nagy piaca volt a 4x4-es autóknak, bár később úgy gondolták, hogy a nagyobb fogyasztás miatt a négykerék-meghajtás nem helyes választás, ám most már jóval hatékonyabb megoldásaink vannak – tette hozzá Koesters.
Kínai kereslet
A beszállítók szintén jelentős keresletnövekedést tapasztalnak Kínában. Rickell szerint a 4x4-es rendszerek iránti keresletnövekedés még a VW elemzőit is meglepetésként érte. Elmondása szerint a német gyártó arra számított, hogy a VW Tiguan négykerék-meghajtású változata az eladások 80 százalékát teszi majd ki, ám ehelyett a vásárlók az esetek 95 százalékában a GKN hajtásrendszerével szerelt variánst választották – fejtette ki a Ford szakembere.
Via ANE