Elemzések Globális autópiac: Európa mélyponton, Brazília kitörhet

Globális autópiac: Európa mélyponton, Brazília kitörhet

autopro.hu/Hírszerkesztő | 2014.04.14 07:33

Globális autópiac: Európa mélyponton, Brazília kitörhet

Tavaly negyedik éve növekedett a globális autópiac – közel 85 millió gépjárművet értékesítettek, ami 4,5 százalékos bővülést jelentett 2012-höz képest. De ki és hol nyer majd?

Hirdetés

Továbbra is Kína dominál, az összes új autó több mint negyedét ott értékesítették. A második helyet az Egyesült Államok szerezte meg a teljes eladás 18,4 százalékával, míg a dobogó harmadik fokán Európa végzett 16,2 százalékkal. A kisebb régiók (legnagyobb fejlődő piacok, egyéb piacok, Japán és Dél-Korea) a teljes értékesítés közel 40 százalékán osztoztak – írja a Nomura elemzőire hivatkozva a Portfolio.hu. A 2008-ban kirobbant válságnak már nyoma sincs, a 2009-es mélyponthoz képest több mint 30 százalékkal több autót adtak el tavaly, 2016-ban már több mint 95 millió autó találhat új gazdára.

Új trend úttörői: kínai autógyártóval házasodott a Daimler

Az elmúlt évek legdinamikusabb fejlődésén a kínai autópiac ment keresztül, tavaly már két és félszer több autót adtak el az országban, mint 2007-ben. A Nomura elemzői további 10 százalék körüli növekedésre számítanak éves szinten. A 2008-ban kirobbant válság egyik legnagyobb vesztese az USA autópiaca volt, az értékesítések visszaesésének hatására ráadásul 2009-ben elveszítette a világ első számú autópiacának címét. A következő évek viszont már a két számjegyű növekedésekről szóltak, a lendület viszont megtörni látszik: tavaly már csak 7,6 százalékos bővülést mértek az Egyesült Államok autóeladásaiban, a növekedés üteme tovább zsugorodhat.

Az európai értékesítések ezzel párhuzamosan folyamatosan csökkentek. Tavaly viszont már csak 1,6 százalékkal esett vissza az autóértékesítés (13,74 millió darab), ami az első jele volt annak, hogy hat szűk esztendő után elérhette az európai autópiac a mélypontját. Az elmúlt hónapok eladási statisztikái is erről tanúskodtak, így nem meglepő, hogy a szakemberek 2016-ig éves szinten már 2 százalékos bővüléssel számolnak. Ez a növekedési ütem azonban kevés: ha tényleg ilyen szerény mértékben gyógyul Európa autópiaca, akkor még 2016-ban is messze elmaradnak majd az eladások a válság előtti szintektől.

A Volkswagen 2018-ig 84 milliárd eurót fog elkölteni gyárbővítésekre, új gyáregységek létesítésére, új modellek előállítására, illetve környezetbarát technológiák fejlesztésére – ez az összeg a cég 2012-es árbevételének közel felét jelenti. A fejlesztések kiemelt célpontja Alsó-Szászország, a cég tervei szerint Salzgitterben folytatja az új benzines és dízel motorok fejlesztését, míg Braunschweigben a logisztikai központra és az új kiemelt csapást jelentő elektromos gépjárművek alkatrészgyártására költenének. Wolfsburg pedig továbbra is kiemelt jelentőséggel bírna, a cég főhadiszállásra mintegy 5 milliárd eurót költetnének.

A Daimler és a BMW sokkal szerényebb terveket dédelget Európában. Előbbi vállalat 190 millió eurós beruházással Spanyolországban létesít kisteherautó gyárat, valamint egy 300 millió eurós projekt keretében Romániában bővíti alkatrészgyártó üzemét. A bajorok pedig egyelőre hezitálnak, hogy melyik közép-kelet-európai országban építsenek új gyárat – Szlovákia és Horvátország is szóba került korábban.

Az Audi vezérét fogadta a brazil elnök - több prémium autómárka vezetőjével készült hasonló fotó ennél az asztalnál

A fejlődő országok legnagyobb autópiacai (India, Brazília, Oroszország, Indonézia, Thaiföld, Malajzia, Argentína, Törökország és Dél-Afrika) erőteljesen növekedtek az elmúlt években. Miközben Oroszország, India és Thaiföld esetében visszaesés tapasztalható, Brazíliában fellendülni látszik a járműipar. A dél-amerikai országban a Volkswagen újabb 170 millió eurós beruházást tervez, a BMW több mint 200 millió euróból új gyárat épít (elsőként Dél-Amerikában). A Daimler tavaly jelentette be, hogy új gyáregység létrehozását tervezi Brazíliában. A cég vezére, Dieter Zetsche elárulta, hogy a korábbi terveikkel ellentétben nem a C-osztály gyártása kezdődik majd el az új üzemben, hanem valamelyik kompakt gépjárműé (könnyen lehet, hogy a kizárólag Magyarországon gyártott CLA-é). Amint az Autopro is megírta (http://www.autopro.hu/gyartok/Nem-viszik-el-Gyorbol-az-Audi-A3-limuzin-gyartasat/6856/), az Audi a Győrben gyártott A3 limuzint a dél-amerikai államban is fogja készíteni, ezzel együtt nem tervezik elvinni tőlünk a gyártást.

Japán a világ egyik legnagyobb autópiaca, az elmúlt években nagy visszaesések (természeti és ipari katasztrófa) és felfutások jellemezték. A következő évek sem sok jóval kecsegtetnek, a várakozások szerint éves szint 2-5 százalékkal zsugorodhat a japán autópiac.

Összességében úgy tűnik, a Volkswagen tehet a legnagyobb előnyre szert riválisaival szemben. Ezzel pedig közelebb kerülhet 2018-as céljához, ami a világ első számú autógyártójának járó cím elnyerése.

Kiemelt Partnereink