Elemzések Ez történt a magyar járműiparban a 16. héten

Ez történt a magyar járműiparban a 16. héten

autopro.hu | 2014.04.18 15:21

Ez történt a magyar járműiparban a 16. héten

Gazdag időszak áll mögöttünk: a témák sorában a duális képzés vitte a prímet, a hazai buszgyártás is két új hírrel állt elő, több oldalról megismertük a ZF Hungária tevékenységét, a magyar elektromos járműfejlesztés világába is bepillanthattunk.

Hirdetés

Gyártók

A magyar tulajdonú Kravtex-Kühne cégcsoport újdonsággal készül az április 23-i Busexpóra. A legnagyobb hazai buszgyártó bemutatja új, többfunkciós helyközi autóbuszát, a Credo Inovell 12 kétszárnyú, megnövelt szélességű utasajtóval rendelkező változatát. Az új jármű a komfortos utastér és a gyors utascseréhez igazított ajtónyílás miatt elővárosi és közepes távú belföldi forgalomra is alkalmas. Az üzemeltetők számára ez azt jelenti, hogy több, eltérő kategóriájú járművet is kiválthatnak az új Inovellel. Stemler József, a cégcsoport kereskedelmi igazgatója elmondta: Magyarországon a helyközi kategóriában értékesítik a legtöbb új autóbuszt, és az Inovell 12 a szegmensben az egyetlen hazai gyártmányú termék.

Bemutatták az evopro Kft. Modulo buszcsaládjának elektromos hajtású prototípusát is. Bodnár Balázs ügyvezető igazgatója a busz üvegszálas kompozit vázszerkezetét a repülőgépek szerkezetéhez hasonlította, amellyel 50 százalékos súlycsökkenést és 25 százalékos üzemeltetési költség-csökkenést lehet elérni. A bemutatott busz teste mindössze 1200 kilogramm, és a kompozit szerkezete miatt a 8-10 év múlva esedékes nagy átvizsgáláskor nem kell korrózió okozta hibát javítani rajta - erről Wahl István, a bemutatott buszt előállító Nabi-Busz Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a tájékoztatón. A cég két nap alatt képes egy buszt előállítani akkor, ha sorozatgyártásra lesz megrendelése.

Úgy tűnik, nem múlik el hét jelentősebb visszahívás nélkül: ezúttal a BMW került sorra, akik félmillió járművet terelnek szervizbe világszerte. A lépés Európát is érinti, az okok itt olvashatók.

Beszállítók

Buszokhoz, kisebb és nagyobb haszongépjárművekhez készít sebességváltókat a ZF Hungária, amelynek anyavállalata a világ vezető járműipari beszállítói közé tartozik. Az egri cég két ügyvezetője, Őszi Csilla és Markus Schleier részletes interjút adott szerkesztőségünknek, amelyből kiderül, hogy határozottan nyitnának magyarországi megrendelők felé. A beszélgetést követően lehetőségünk volt végigjárni a gyárat, amelyről cikk formájában és képgalériával is beszámoltunk.

Gyárlátogatás a ZF Hungária egri üzemében
Képes gyárlátogatás a ZF Hungária egri üzemében

Idén sem fizet osztalékot a Rába Holding Nyrt. - így döntöttek a társaság éves rendes közgyűlésén a részvényesek, jóváhagyva ezzel az igazgatóság március végén nyilvánosságra hozott javaslatát. Pintér István elnök-vezérigazgató az eseményen emlékeztetett arra: addig nem látja lehetségesnek az osztalékfizetést a menedzsment, amíg az adósság nem csökken az EBITDA-szint 1,2-szerese alá, illetve jelentős fejlesztési igényei vannak a társaságnak. Ugyanakkor egyetértett azzal, hogy az osztalékpolitikát évről évre frissítsék fel. A Rába több mint tíz éve nem fizetett osztalékot, a legutóbbi kifizetés részvényenként 150 forint volt.

Jó év elé néznek a magyar autóipari beszállítók? Az elmúlt két év visszafogott teljesítménye után 2014-ben már felgyorsulhat a német gazdaság növekedésének üteme, elsősorban az eurózóna gazdasági fellendülése és a német belföldi piac felpörgése miatt, amiből a magyar cégek is profitálhatnak, elsősorban az autó- és gépipari beszállítóknak lehet jó éve az Atradius Hitelbiztosító előrejelzése szerint. A cég közleményében azonban arra is figyelmeztet, hogy a piaci helyzet továbbra is ingatag, így a cégeknek érdemes körültekintően megválasztani üzleti partnerüket.

ifj. Willisits Vilmos az általa elektromos hajtásúvá alakított Smart modellel

Az elektromos hajtások fejlesztésével, gyártásával és értékesítésével foglalkozó Intermotor Kft. részéről ifj. Willisits Vilmos adott interjút az Autopro szerkesztőségének.

Szolgáltatók

Tavaly 5,8 százalékkal több személyautót helyeztek forgalomba hazánkban, mint 2012-ben, ez kicsivel több, mint 56 ezer járművet jelentett. Az értékesítés motorja még mindig a cégautó, a forgalomba helyezett gépkocsik mintegy 70 százaléka vállalati flottába került, habár a flottafinanszírozási szerződések száma csökkent. A LeasePlan Hungária adatai szerint a 2013-ban kötött flottafinanszírozási szerződések száma 14 százalékkal, míg a finanszírozott összeg 17 százalékkal csökkent. Ám még így is minden hatodik hazai új autó, és ezen belül minden ötödik céges autó flottafinanszírozással kel el. A portfólió mérete ennek ellenére 10 százalékkal bővült, ezt az átlagos futamidő növekedése magyarázza.

Öt éven át nem kell építmény- és telekadót fizetniük a pécsi ipari parkba újonnan betelepülő gazdasági társaságoknak - így döntött a baranyai megyeszékhely önkormányzatának közgyűlése. Páva Zsolt polgármester a helyi adókkal kapcsolatos városi rendelet módosításáról szóló előterjesztés ismertetésekor elmondta, elsősorban az új, munkahelyteremtő beruházások Pécsre érkezését és a helyi iparűzési adó növekedését szeretnék elősegíteni az intézkedésekkel. Mint mondta, az önkormányzat reményei szerint a kedvezménnyel növelhetik a város vonzerejét, így versenyelőnyt tudnak teremteni más hazai településekkel szemben.

Pákozdy Zsolt külgazdasági szakdiplomata szerint India a korlátlan lehetőségek országa

Melyik országnak kellenek a magyar kkv-k termékei – ez a kérdés állt annak a gazdasági fórumnak a középpontjában, amelyek a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) „Piacra jutási lehetőségek, üzleti kapcsolatok Indiában, Törökországban és Japánban” címmel tartott a Győr-Moson-Sopron Megyei Kereskedelmi és Iparkamara közreműködésével. A fórum előadói Magyarország nagykövetségeinek Új-Delhiben, Isztambulban és Tokióban állomásozó külgazdasági szakdiplomatái voltak, akik első kézből tájékoztattak tapasztalataikról és az érintett országok sajátos vonásairól.

Együttműködési megállapodást kötött az Alföldi Regionális Iparfejlesztési Klaszter és a HITA, amelynek elsődleges célja a hazai kis- és középvállalkozások támogatása. A kkv-k így várhatóan minél versenyképesebben tudnak bekapcsolódni a Magyarországon gyártókapacitással rendelkező, elsősorban járműipari nagyvállalatok beszállítási láncába, illetve az itt letelepedett nemzetközi cégek minél szélesebb körben vehetik igénybe a hazai beszállítók szolgáltatásait.

Ellátogattunk a Nyugat-Dunántúli Regionális Innovációs Kiállításra és Találmányi Vásárra. A rendezvény ötödször várta az érdeklődőket, akik megtekinthették a helyi találmányokat, újításokat, szabadalmakat.

Oktatás

A Gépipari Tudományos Egyesület (GTE) elnökével, Takács Jánossal a szervezet küldetéséről, feladatáról, történetéről és a hazai mérnökképzésről és a gépiparról beszélgettünk. Szerinte a duális képzés egyszerre több és kevesebb. Ide kattintva kiderül, mire utalt ezzel.

Pillanatkép a GTE 2013-as közgyűléséről, az első sorban jobb szélen ül Takács János elnök

Az Audi Hungaria szakmunkástanulói jól szerepeltek a 2014-es Szakma Sztár fesztiválon. – Az eredmények is igazolják duális szakképzésünk magas színvonalát, amelyet a vállalat évek óta sikeresen működtet Győr szakképző intézményeivel közösen – mondta Knáb Erzsébet személyügyekért felelős ügyvezető igazgató. A duális szakképzés keretében jelenleg 250 szakmunkástanuló képzése zajlik 13 különböző elektronikai és fémipari szakmában az Audi Hungariánál.

Ugyanezen a rendezvény Parragh László, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elnöke úgy fogalmazott: a felsőoktatásban is be kell vezetni a duális képzést azokon a területen, amelyek a reálgazdaság számára képeznek szakembereket.

Jelen voltunk a győri egyetem által nyolcadik alkalommal megrendezett Gépész- Mechatronikaimérnök Hallgatók Országos Konferencián is. Arról kérdeztük a hallgatókat, miért jönnek vissza évről évre.

Beszámoltunk továbbá a XIX. Fiatal Műszakiak Tudományos Ülésszakáról, amelyet az Erdélyi Múzeum-Egyesület Műszaki Tudományok Szakosztálya szervezett Kolozsváron.

Napvilágot láttak a legfrissebb felsőoktatási jelentkezési adatok, amelyekből kdierült, hogy kimagaslóan népszerű a műszaki pálya. Üzenetáértékű, hogy egyre többen akarnak újra tanárok lenni.

A hét elején kaptuk a hírt, hogy április 11-én, 84 éves korában elhunyt Michelberger Pál, az Ikarus egykori főmérnöke, a BME korábbi rektora, a magyar járműipar meghatározó alakja.

Gazdaság

A vártnál kedvezőbbek lettek az ipari termelés februári adatai, a bővülés motorja továbbra is a járműipar az elemzők értékelése szerint. A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint az elmúlt időszak adatai azt bizonyítják, hogy a korábbi évek ipart élénkítő politikája tartósan megalapozta a növekedést az export és az ipari termelés további erősödéséhez.

Az átlagkeresetek 1,3 százalékkal nőttek az idén január-februárban a nemzetgazdaságban az egy évvel korábbihoz képest, a közfoglalkoztatottak nélkül 6,4 százalékos volt a növekedés, a teljes munkaidőben alkalmazásban állók átlagos bruttó keresete elérte a 226 600 forintot - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH). A versenyszférában 5,4, a költségvetés területén 9,1, a nonprofit szervezeteknél 9,0 százalékkal nőttek a keresetek a közfoglalkoztatottak átlagkereseti adatait figyelmen kívül hagyva a 2013. január-februárhoz viszonyítva. A nem közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatottak bruttó keresete a nemzetgazdaságban 239 100 forint volt. A vállalkozásoknál dolgozók átlagosan 241 200, a közszférában 231 800, a non-profit szervezeteknél 223 600, míg a közfoglalkoztatottak 78 100 forintot kerestek.

A Magyar Fejlesztés Bank (MFB) Zrt. 75 millió eurós hitelkeret-megállapodást kötött az Európa Tanács Fejlesztési Bankjával (CEB) - közölte az MFB. Az MFB tájékoztatása szerint a hitelkeretet a kis- és középvállalkozásoknak, az önkormányzati szektornak, valamint a panelprogramra nyújtandó hitelek refinanszírozására használhatják fel.

Az idei év első negyedévében 30 százalékkal több, összesen 16 675 cég szűnt meg Magyarországon, mint az előző év azonos időszakában - közölte a Bisnode üzleti információszolgáltató. A cégalapításokat is figyelembe véve fél százalékkal csökkent a működő cégek száma.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink