Elemzések Ez történt a 30. héten a magyar járműiparban

Ez történt a 30. héten a magyar járműiparban

Pardavi Mariann | 2015.07.24 13:33

Ez történt a 30. héten a magyar járműiparban

Nézzük, hogyan vészelte át a rekkenő hőséget Magyarország húzóágazata!

Hirdetés

A hét a sopronkövesdi Autolivvel indult: a biztonsági öveket és csatokat gyártó sopronkövesdi vállalatnál július 21-én többen rosszul lettek. A cég azt közölte, hogy nincs szó mérgező gázok elszabadulásáról, csupán a kánikula viselte meg a munkatársak szervezetét, amit mobilklíma üzembe helyezésével orvosoltak.

Folytatódtak is a munkahelyi körülményekkel kapcsolatos hírek, hiszen a hét elején kezdte meg az aláírásgyűjtési akciót a férfiak 40 év munkaviszony utáni nyugdíjba vonulása érdekében a Magyar Szakszervezeti Szövetség (MaSzSz) és a Liga Szakszervezetek. Az országban elsőként Miskolcon lehet támogatni, hogy népszavazást írjanak ki ebben a kérdésben. Aki negyven évet munkában tölt, mehessen el nyugdíjba, legyen az nő vagy férfi – szögezték le.

Írtunk arról is, hogy fejlesztette eszközparkját a győri iparihulladék-kezelő. A Büchl Hungaria Kft. 15 éve kezeli és ártalmatlanítja az Audi Hungaria Motor Kft. szilárd és folyékony hulladékait, de partnerei között van a Bosch magyarországi csoportja és a Nemak Győr Alumíniumöntő Kft. is. Évente mintegy 100 ezer tonna ipari hulladékot kezelnek, amelyből a veszélyes hulladék mintegy 25 ezer tonnát tesz ki. A 416 millió forintos fejlesztés keretében aprító és brikettáló gépeket szereztek be, emellett a központi telephely csarnokainak tetejére 1500 négyzetméteren napelemeket szereltek fel.

Stratégiai együttműködési megállapodást kötött a magyar kormány és az autóipari elektronikai alkatrészek gyártásával foglalkozó Johnson Electric Hungary Kft. hétfő. Laurent Cardon, a hongkongi központú Johnson Electric európai operatív igazgatója kiemelte, hogy tízéves ittlétük óta folyamatosan fejlesztik magyarországi tevékenységüket, jelenleg az ózdi és a hatvani gyáraikban 1500 munkavállalót foglalkoztatnak. Kitért arra, hogy a magyar kormánnyal kötött stratégiai megállapodás jó alapot, garanciát ad a fejlesztéseik gyorsításához és úgy fogalmazott, hogy a mostaninál több magyar beszállítóval szeretnének együtt dolgozni.

Megírtuk azt is, hogy ismét fejlesztett a Mercedes és az Audi nagykanizsai beszállítója. A tavalyi, több mint 380 millió forintos raktárberuházás és gépvásárlás után további mintegy 200 millió forintos technológiai fejlesztést indít a fröccsöntött műanyag alkatrészek gyártásával foglalkozó nagykanizsai Siroma-Plast Kft. Az 1990-ben alapított cég kezdetben hat emberrel, kizárólag gázmérőkhöz készített alkatrészeket. A jelenlegi, eddig öt fejlesztési ütemmel bővített, 10 ezer négyzetméteres beépítettségű telephelyére 1995-ben költözött a társaság, amely tavaly 380 millió forint beruházással - ebből 150 millió forintos európai uniós támogatás - új raktárat épített, valamint fröccsöntő gépet, mérőműszert és targoncát vásárolt.

Ezen a héten olvashattak arról a látogatóink, hogy magyar mérnkökök szaktudását is dicséri a Volvo hibridje. Az XC90 elektromos hajtásának vezérlését jelentős részben az evosoft magyar mérnökei készítették.

A hét második felében hozták nyilvánosságra a felvételi ponthatárokat. A legtöbb jelentkezőt gépészmérnöki szakra vették fel (1635), de ezernél több felvett hallgatója van a mérnökinfomatikus szaknak (1554) és a villamosmérnökinek (1088) is. A felsőoktatásba jelentkező 105 ezer diák közül mintegy 72 ezret vettek fel.

A szeptemberben kezdő hallgatók remélhetőleg legalább olyan motiváltak lesznek, mint az Óbudai Egyetem és a Széchenyi István Egyetem hallgatói. Az óbudai hallgatókat elkísértük a világ legnagyobb energiatakarékossági versenyére, a Shell Eco-marathonra. Sikerült javítani a tavalyi helyezésükön is: 2014-ben 434 km-t tudott megtenni a csapat egy liter benzin felhasználásával, idén pedig 565,3-at.

Beszámolhattunk a győri Szengine csapat eredményeiről is. A hallgatók azon fáradoznak, hogy megfelelő motort kínáljanak a Formula Student versenysorozatban részt vevő csapatok számára. A FS versenyeken indulók együléses járműveket terveznek és építenek, a motorokat azonban kereskedelmi forgalomból szerzik be. Azok azonban a szabályok korlátozásai miatt csak komolyabb átalakítások után válnak számukra igazán használhatóvá. Erre kínál alternatívát a győri csapat, a szeptemberben debütáló motorjuk a tervek szerint alkalmassá válik a 2016-os szezonra.

Péntekre jutott az NI híre: a világ legnagyobb részecskefizikai laboratóriumát üzemeltető CERN kutatói a National Instruments debreceni nyitott laboratóriumában fejlesztenek műszaki megoldásokat a részecskegyorsítók következő generációja számára. Az elmúlt év végére készült el az NI Science Parkja csaknem 4 milliárd forintos beruházással, az Európai Unió 50 százalékos támogatásával. A Science Parkban alakították ki a nyitott laboratóriumot, ahol elsősorban hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) valósíthatják meg innovációs ötleteiket az NI 3000 termékének felhasználásával és szakembereinek támogatásával, de három hónapig a nyitott labor adott otthont a CERN két kutatójának is.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink