Elemzések Egyre több befektetőt vonz az autóipar

Egyre több befektetőt vonz az autóipar

EY | 2016.05.27 11:06

Egyre több befektetőt vonz az autóipar

Meghatározó maradt Magyarország szerepe az autóipari és szállítmányozási felvásárlások és összeolvadások (M&A) régiós piacán 2015-ben. Az EY M&A Barometer 2015-ös felmérése szerint míg Dél-Kelet-Európában összességében veszített jelentőségéből a szektor a befektetők szemében, itthon azonban jelentősen emelkedett a tranzakciók száma.

Hirdetés

Világszerte egyre erősebb aktivitás jellemzi a hazai gazdaságban is komoly tényezőt jelentő autóipar és a szállítmányozás területét. A gazdasági környezet javulásával mind többen utaznak vagy szállítanak, a nemzetközi kereskedelem a helyi fogyasztás talpra állásával mind nagyobb volument ér el. Míg a pozitív trendek ellenére a dél-kelet-európai régióban (CSE) összességében némileg csökkent, Magyarországon azonban 2015-ben jelentősen nőtt az autóipari és szállítmányozási szektorban végrehajtott összeolvadások és felvásárlások száma 2014-hez képest – derül ki az EY M&A Barometer 2015 kutatásból. A régió egészében tavaly 1281 M&A tranzakciót zártak le, ezeknek 3 százaléka tartozott az autóipar és szállítmányozás körébe. A térségben ez az ágazat volt az, amely az ügyletek átlagos értékét tekintve a második legnagyobb volt 2015-ben, 107 millió dolláros átlagos összeggel.

Magyarország az élmezőnyben

– Itthon tavaly összesen 8 tranzakciót hoztak nyilvánosságra az iparágban, ami öttel haladja meg a 2014-es értéket és ami így régiós szinten a második legmagasabbnak számít – ismertette az adatokat Dezse Margaret, az EY Tranzakciós Tanácsadási Szolgáltatások üzletágának vezetője. A Bulgáriát, Horvátországot, Csehországot, Görögországot, Magyarországot, Lengyelországot, Romániát, Szerbiát, Szlovákiát, Szlovéniát és Törökországot magában foglaló térségben tavaly összesen 44 tranzakciót regisztráltak az autóipar és a közlekedés terén – szemben a megelőző évi 57-tel, ami közel 25 százalékos csökkenést jelent. Magyarország mintegy 20 százalékos részarányt tudhatott magának tavaly a térségi tranzakciók számosságát figyelembe véve.

(A grafikonok adatainak forrása: EY)

A stratégiai befektetők dominálnak

Egyre jellemzőbb a stratégiai, azaz szakmai befektetők aktivitása az iparágban. Tavaly CSE-szinten már tízből minden kilenc esetben iparági szereplő volt a vevő, és stratégiai céllal helyezte át pénzét egy régiós cégbe. Mindez jelentős elmozdulást jelent a 2014-es értékhez képest, amikor a pénzügyi befektetők aránya magasabb volt, közel 25 százalékot ért el. Itthon még nagyobb volt tavaly a stratégiai befektetők részaránya, hiszen a 8 tranzakcióból hétben ilyen szereplőt azonosítottak az EY szakértői.

Többségben az országon belüli tranzakciók

Az országon belüli tranzakciók dominálnak A régióban a belföldi és a befelé érkező befektetések voltak túlsúlyban, az üzletek közel 90 százaléka e két kategóriába tartozott, míg a kifelé irányuló felvásárlások aránya csupán 11 százalék volt. Magyarországon a nyolcból 5 tranzakció esetén volt mindkét fél hazai illetőségű. Az adatok jelzik: mind több külföldi befektető érdeklődik sikeres magyarországi cégek iránt, az eltérő üzleti struktúrák és jogszabályi környezet pedig egyre komolyabb felkészülést és szaktudást tesznek szükségessé a mindkét fél számára sikeres tranzakciók lezárásakor. A kifelé irányuló tranzakciók ugyanakkor – hasonlóan a teljes M&A piachoz – egyetlen országban sem voltak többségben a régióban (ebben az esetben a vevő belföldi, a célvállalat pedig külföldi). Szlovéniában a tranzakciók harmada, Szlovákiában, Romániában és Csehországban pedig mintegy ötöde tartozott utóbbi körbe.

(Bulgáriában, Horvátországban és Görögországban a rendelkezésre álló adatok alapján 2015-ben nem volt iparági tranzakció)

Miben látnak fantáziát a befektetők?

Dezse Margaret szerint régiós szinten a legvonzóbb célpontnak a járműalkatrészek, felépítmények és vontatmányok, illetve a műanyag alkatrészek gyártása számított tavaly – az összes tranzakció közel fele ilyen tevékenységű cégeket érintett. A második legnagyobb terület a szállítmányozás és logisztika, amely tranzakciós szempontból itthon gyakorlatilag egyeduralkodó volt tavaly. CSE-szinten a tranzakciók több mint harmada, itthon pedig nyolcból hét utóbbi területen valósult meg.

A tranzakciók számának emelkedése, vagyis az egyre nagyobb arányú külföldi befektetői érdeklődés erősödése kedvező helyzetet teremt a magyarországi cégek számára. Az M&A ügyletek sikere egyre inkább a tudatos tervezésen, az ország- és cégspecifikus információk, üzleti tervek ismeretén múlik. A külső, tanácsadói partnerek bevonása kézzelfogható anyagi előnyöket is jelent a felek számára. A megfelelő stratégia, a hatékonyság, a pontos vállalatértékek kialakítása és ellenőrzése ugyanis jelentősen javíthatja a tranzakció során betöltött pozíciókat. Az EY autóipari és szállítmányozási üzletága nagy tapasztalattal nyújt segítséget az innovatív, új üzleti modellek, a digitális technológiák integrálása, az ügyfélkapcsolatok, a kockázatkezelés, illetve az üzleti eredményeket javító M&A és befektetési döntések megalapozása terén.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink