Elemzések A minőség kárára mehet a túlzott költségcsökkentés

A minőség kárára mehet a túlzott költségcsökkentés

Panker Gergő | 2014.11.21 09:09

A minőség kárára mehet a túlzott költségcsökkentés

Az IHS Automotive éves, a gyártó-beszállító kapcsolatokat vizsgáló felmérése (Supplier Relations - SuRe) a költségcsökkentést nevezte meg a gyártók és beszállítióik közötti kapcsolat megromlásának egyik fő okának.

Hirdetés

Az IHS Automotive minden évben megjelenő, beszállítói kapcsolatokat vizsgáló jelentése szerint a gyártók és a beszállítók közötti kapcsolat megromlásának egyik fő oka a költségek túlzott csökkentése. A felmérésből az is látszik, hogy az autógyártók nem mindig hajlandók együttműködő módon megosztani a beszállítókkal a költségcsökkentésből származó többletbevételeket. A beszállítók a gyártókkal való együttműködés profitlehetőségeivel kapcsolatos aggályait főként a kiterjesztett termékfelelősség, illetve a visszahívásokkal járó anyagi teher okozza.

Számos beszállító kiemelte, hogy visszatérni látszik néhány nem szívesen látott gyakorlat, például az éves költségcsökkentési célok, amelyek szerintük tarthatatlanok. Míg az iparra jellemző általános költségcsökkentési ráta 2-3 százalék között mozog évente, az autógyártók gyakran 5 százalékos, sőt szélsőségesebb esetekben akár 10 százalékos költségcsökkenést várnak el a beszállítóktól. Úgy tűnik, a beszállítók belátták, hogy a költségek leszorítása érdekében innovatív módszerekhez kell folyamodniuk, ám mindez rendkívül nehéz a gyártók támogatása nélkül. A támogatás hiánya gyakran a gyártó és a beszállító közötti kapcsolat megromlásához vezet, ami jól tükröződik az IHS Automotive jelentésében is.

A lista élén idén is a Toyota és a BMW áll - forrás: supplierbusiness.com

Néhány gyártó kivételével a legjobban teljesítő OEM-ek mindegyike szigorúbb lett a költségek irányításának területén. A gyártók ennek eredményeként egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a beszállítóikkal szembeni agresszív egyezkedési stratégiák kihasználására. Még a lista élén szereplő, a legnagyobb profitlehetőségeket kínáló Jaguar Land Rover profit potenciál indexe is közel 2 százalékkal csökkent a tavalyi évhez képest.

Szervezés és távlati kilátások

A beszállítói kapcsolatok értékelésében tapasztalt zuhanásához hozzájárult a távlati kilátások romlása néhány gyártóval kapcsolatban, illetve a beszállítói kapcsolatokért felelős szervezetektől érkező segítség hiánya. A beszállítók egyre jobban kételkednek a Hyundai, valamint a VW-csoporttal kötött együttműködések kibővítésének profitlehetőségeiben. Az IHS jelentése arra enged következtetni, hogy a két konszern a 2009 és 2013 közötti időszakot jellemzőeredménye a 2014-2018 közötti időszakban jelentősen csökken, előrejelezve a beszállítóik gazdasági fellendülésének végét.

A lista közepe: az átlag SuRe index 2,8 százalékkal csökkent az előző évhez képest - forrás: supplierbusiness.com

A beszállítói kapcsolataiban tapasztalt enyhe javulásnak köszönhetően 627 pontos eredményével a Toyota ismét az első helyet foglalta el az IHS SuRe felmérésében. Az előkelő pozíció főként a gyártó lényegesen megbízhatóbb szerveződésének, valamint az Európában elért eredményeknek köszönhető, ahol a beszállítók szerint a japán gyártó különös hangsúlyt fektet a minőség és a technológiák fejlesztésére. Kirívó eredményével a BMW a tavalyihoz hasonlóan szintén a második helyet szerezte meg, így maradt a beszállítók kedvenc prémium gyártója.

Bár a BMW összesített eredménye nem változott a 2013-as értékeléshez képest, az IHS Automotive felmérése szerint a német gyártó jelentős fejlődést ért el (632, +5%) Észak-Amerikában, ahol a beszállítók egyre növekvő profitlehetőséget várnak a prémium márka térhódításának köszönhetően. Ezzel szemben a BWM európai értékelése 649-ről 626-ra csökkent (-3,5%), főként a szervezés és hosszútávú kilátások kategóriákban szerzett gyenge eredmények miatt. A BMW a kis- és közepes (max. 1 milliárd dollár árbevételű) beszállítókkal való kapcsolatok terén megelőzte a Toyotát, míg a japán gyártó a legmagasabb eredményt érte el az 1 milliárd dollárnál nagyobb árbevételű beszállítók területén.

Jaguar Land Rover: a legmegbízhatóbb autógyártó

Az idei jelentés nyertesei közé tartozik a Jaguar Land Rover (JLR), a PSA és számos kínai autógyártó, főként a Great Wall. A 2014-es jelentés legmegbízhatóbb autógyártója a JLR lett 16 százalékos javulással az előző évhez képest. A JLR példaértékű módon a leginkább teljeskörű védelmet nyújtja a beszállítók szellemi alkotáshoz fűződő jogainak terén. Az utóbbi években tapasztalt enyhe csökkenés ellenére a gyártó az összes vállalat közül a legnagyobb profitlehetőséget kínálja a beszállítói számára.

A lista alsó régiói: a 450 pont alatti eredmény gyenge beszállítói kapcsolatokat jelez - forrás: supplierbusiness.com

Visszahívások és minőségirányítással kapcsolatos problémák

Az idei évet jellemző visszahívások úgy tűnik, hogy nem eredményeztek nagyobb odafigyelést a beérkező termékek minőségellenőrzésében, miután a beszállítók kiemelték, hogy a Subaru és néhány kínai autógyártó kivételével minden egyes OEM elnézőbb lett a minőséggel, a teszteléssel és a termék-, valamint folyamatellenőrzés területén. Még a kategóriájában legjobbnak számító BMW is alacsonyabb eredményt ért el a minőségi elvárások terén az előző évhez képest.

A megkérdezett beszállítók szerint a költségcsökkentés is jelentős hatással van a minőségre. A nagy mennyiségben gyártó vállalatok, mint például a VW, a Fiat, a Chrysler, a Ford, a General Motors és a Renault számára a kiadások leszorítása egyre jobban felülírja a minőségbeli elvárásokat, ám az eredmények beszerzési területtől függően változnak.

A következetesség hiánya a beszerzésben

Az OEM-ek K+F költségvetése egyre jobban kitágul az új autóipari technológiák növekvő összetetségének és változatosságának hatására, aminek eredényeként a gyártóknak kemény döntéseket kell hozniuk, hogy mibe is fektetnek be. A beszállítók szerepe így egyre csak bővül, immár innovátorként is helyt kell állniuk és ahogy egyre több K+F tevékenységet vesznek fel, mind nagyobb szerepet kapnak az autók fejlesztésében. A gyártók piaci sikerének kulcsa egyre inkább a beszállítói innovációhoz való hozzáféré, ám ahogy a 2014-es tanulmányból is látszik, mindezt néhány gyártó komolyabban veszi, mint mások.

A SuRe indexről

Az IHS Automotive SuRe jelentése egy éves beszállítói felmérésen alapul, amely 2005 óta minden évben megjelenik. Az idei felmérés során több mint ezer az autóiparban dolgozó közép- és felsővezetőt kérdeztek meg, olyan vezetőket, akik közvetlen kapcsolatban állnak számos autógyártónál dolgozó alkalmazottal. A 2014-es felmérésben a megkérdezettek majdnem fele (47 százaléka) Észak-Amerikában, 3 százalékuk Európában, 13 százalékuk Ázsiában, míg 1 százalékok Dél-Amerikában dolgozik. Az idei felmérés a világ 100 top beszállítói közül 51 vállalat képviselőjének véleményét tartalmazza.

A résztvevőknek feltett 29 kérdést öt csoportra lehet felosztani: profit potenciál, szervezés, bizalom, távlati kilátások, illetve a kiválóságra való törekvés. A kérdések a beszállítók és a gyártók közötti kapcsolat számos fázisaira vonatkoznak, kezdve az ajánlatkéréstől egészen a jótállásig. Az eredményeket egy 0-tól 1000-ig terjedő skálán osztályozzák. A 650 pont feletti SuRe eredmény kielégítőnek számít, míg a 450 pont alatti értékelés gyenge beszállítói kapcsolatokat jelez.

Kiemelt Partnereink