Techtogether Rekordszámú magyar csapat a 2011-es Shell Eco-marathonon

Rekordszámú magyar csapat a 2011-es Shell Eco-marathonon

autopro.hu/K.A. | 2011.03.23 12:56

Rekordszámú magyar csapat a 2011-es Shell Eco-marathonon

Idén öt magyar csapat indul a Shell Eco-marathon Europe versenyen, amelyre rekordmennyiségű jelentkezés érkezett és már a 27. a sorban.

Hirdetés

Európa-szerte több mint 3000 diák és tanár számos középiskolából, egyetemről és főiskoláról már hónapok óta dolgozik egyedülálló, futurisztikus autókon. A csapatok céljai megegyeznek: minél nagyobb távot megtenni a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával. Ezeknek a fiatal műszaki szakemberek május 26. és 28. között a németországi EuroSpeedway Lausitz pályán tesztelik járműveik üzemanyag-hatékonyságát a 27. Shell Eco-marathon Europe versenyen.

Idén már öt magyar csapat indul a megmérettetésen, a versenyre rekordmennyiségű jelentkezés érkezett. A mérnöki munka iránti szenvedély és a leghatékonyabb üzemanyag-felhasználás elérése iránti cél azonban közös.

A kecskeméti Electric Kandó a GAMF tavalyi versenygépének karosszériáját használja.

A Shell Eco-marathon története 27 évvel ezelőtt kezdődött. A program célja a kezdetek óta olyan járművek tervezése és megépítése, amelyek a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával a lehető legnagyobb távolságot képesek megtenni. A csapatok két kategóriában nevezhetnek a versenyre: Prototípusban, ahol a tervezési hangsúly a minél könnyebb jármű létrehozására és a hatékonyság maximalizálására összpontosul a futurisztikus autók esetén; a másik kategória az UrbanConcept, ahol az autók megjelenésükben is jobban hasonlítanak a mindennapi járművekre. Idén 168 Prototípus és 54 UrbanConcept jármű versenyez: 222 csapat 26 országból.

A győrieknek már volt részük nagy sikerben.

Több fontos mérföldkő is volt a Shell Eco-marathon hosszú története során. A 2010-es európai eseményen megdőlt az egyetlen liter üzemanyaggal megtett távolság rekordja, az első helyezett 4896,1 kilométert tett meg.
A csapatok hagyományos és alternatív üzemanyagok közül választhatnak. A belső égésű motorokkal rendelkező járművek használhatnak benzint, dízelt, GTL-t (Gas to Liquid), biodízelt (FAME) vagy etanolt. Az elektromos motorral rendelkezők hidrogén, napelemes, vagy „plug-in” (villamos hálózatról tölthető) akkumulátoros technológiával dolgozhatnak. A „Plug-in” szegmenst 2010-ben sikeresen tesztelték a versenyen, az idei évtől különálló kategóriaként szerepel: 29 induló csapattal, 12 országból.

A három versenynap csupán a jéghegy csúcsa: ez a csúcspontja a több hónapnyi tervezésnek, építésnek, tesztelésnek és finomhangolásnak. Peter Voser, a Royal Dutch Shell vezérigazgatója a marathonnal kapcsolatban elmondta: „A társaság számára az új generációs mobilitás azt jelenti, hogy ügyfeleinknek segítünk elérni az üzemanyag-hatékonyságot, illetve a jövőre nézve új megoldásokat keresünk a tisztább közlekedés biztosítására. A Shell Eco-marathon versenynek kiemelkedően fontos szerepe van, hiszen inspirálja a fiatalabb mérnök- és tudósgenerációkat, hogy kreatívan gondolkodjanak az üzemanyag-hatékonyságról, és új ötleteket ültessenek át a gyakorlatba. Sok sikert kívánok mindenkinek a felkészülésben!”

Team Orca, Pécs

A 2011-es Shell Eco-marathon Europe verseny magyar résztvevői idén rekordszámban jelentkeztek, 5 induló csapatunk.

Prototípus kategória: Team Orca, Pécsi Tudományegyetem, Pollack Mihály Műszaki Kar – az idei év egyik új csapata, fő céljuk, hogy sikeresen teljesítsék a versenyt. Autójuk kevesebb, mint 35 kg, saját fejlesztésű etanolos motorral és önhordó karbonszálas karosszériával.

Az Electric Kandó csapat a Kandó Kálmán Szakközépiskola és Szakiskola növendékeiből áll, ez Kecskemétről az első hazai középiskolás csapat, amely benevezett a versenyre. Céljuk, hogy első évükben bizonyítsák, „technikusok” is megállják helyüket az esetleg már több éves tapasztalattal rendelkező egyetemi csapatok mellett a „Plug-in” kategóriában. Szorosan együttműködnek a GAMF csapattal – az idei versenyszezonra a Kecskeméti Főiskola felajánlotta tavalyi járművének karosszériáját a középiskolásoknak.

A JFSZ Racing Team, Óbudáról.

A JFSZ Racing Team az Óbudai Egyetem Bánki Donát Gépész és Biztonságtechnikai Mérnöki Kar szervezésében már veteránnak számít; idén több kar diákja is csatlakozott a csapathoz, ami megkönnyíti a munkát. Már negyedszerre szállnak harcba egy teljesen megújult autóval, amely kifejezetten a versenyre készült és azt a pilóta köré építették.

A Kecskeméti Főiskola GAMF csapata a tavalyi év egyik meglepetése volt: ők ugyanis az új magyar Shell Eco-marathon Europe rekorderek 1588 kilométerrel – később egy másik versenyen ezt is sikerült túlszárnyalni, 1941 km-t tettek meg – idén a cél, hogy 17 kg alatt maradjon az autó súlya, ami remélhetőleg elősegíti a még nagyobb táv megtételét.

Könnyű a GAMF új autójának karosszériája.

UrbanConcept kategória: A győri Széchenyi István Egyetem SZEnergy csapata idén új, nagyobb hatékonyságú napelemeket alkalmaz annak érdekében, hogy megvédje bajnoki címét Solar kategóriában. A napelemes autóval induló csapat idén tovább szeretne javítani pozitív energiamérlegén.

Kiemelt Partnereink