Beszállítók Új technológia debütál a BMW i8-ban

Új technológia debütál a BMW i8-ban

Panker Gergő | 2014.11.28 07:13

Új technológia debütál a BMW i8-ban

A GKN, a világ egyik vezető hajtáslánckomponenseket és rendszereket gyártó vállalata kifejlesztette a világ legelső kétsebességes elektromos tengelyét (eAxle) elekromos és hibrid járművek számára. Az új technológia a BMW i8 plug-in hibrid sportautóban mutatkozott be.

Hirdetés

Andrew Reynolds, a GKN Automotive vezérigazgatója elmondta: A GKN ügyfelei nem csupán hatékonyabbá akarják tenni járműveiket, hanem újszerű vezetési élményt szertnének létrehozni. A hajtásláncok, nyomatékelosztás és elektromos hajtásrendszerek terén szerzett szakértelmünk lehetővé teszi az autógyártók számára, hogy újszerű kapcsolatot teremtsenek az út és a sofőrök között. Olyan rendszerek kifejlesztésén dolgozunk, amelyek újfajta módon keltik életre az elektromosan hajtott járművek legújabb generációját – tette hozzá a GKN vezérigazgatója.

A GKN új rendszere hatékonyabbá teszi az elektromos hajtást

Theodor Gassmann, a GKN Driveline elektromos hajtásrendszerekért felelős alelnöke kiemelte: – Az, hogy mi voltunk az első olyan első körös beszállító, aki előrukkolt a kétsebességes eAxle rendszerrel, jól mutatja a GKN vezető szerepét az elektromos és hibrid hajtásrendszerek területén.

A kétsebesességes eAxle rendszer lehetővé teszi a gyártók számára, hogy a maximumot hozzák ki hibrid és elektromos hajtásrendszereikből, továbbá hozzájárulunk a súly- és költségcsökkentés terén véghezvitt fejlesztésekhez. A BMW nagyteljesítményű sportautójában bizonyító kifinomult tehnológia jelentős károsanyagkibocsátás-csökkentést tesz lehetővé.

A második áttétel javítja a gyorsulási teljesítményt és az elektromos motor hatótávolságát, így mind a vezetési dinamikára, mind pedig a környezetvédelmi szempontokra jótékony hatással van. A GKN kétsebességes tengelye lehetővé teszi a motor, illetve a hozzátartozó rendszerek méretének, súlyának csökkentését, illetve hatékonyságának növelését.

Az eAxle technológiának köszönhetően az autógyártók osztott tengelyes hibridhajtású járműveket fejleszthetnek – ismertette Theodor Gassmann. A hagyományos vagy hibridesített elsődleges erőforrás az első vagy a hátsó kerekekhez küldi a nyomatékot, míg a másik tengely hajtásáról az eAxle modul gondoskodik. A technológia intelligens módon reagál a sofőr vezetési stílusára és így azonnal képes váltani a nagyteljesítményű, a kizárólag elektromos, illetve hatékony párhuzamos hibrid hajtás között. A GKN szerint egyetlen más hibrid architektúra sem képes ily módon ötvözni a hatékonyságot, a teljesítményt, a dinamikus vezetési élményt, illetve a hely- és súlytakarékos kialakítást.

A GKN fejlesztése a BMW i8-ban debütál

Mindezidáig az elektromos és osztott tengelyes hibridhajtású járműveknél egysebességes váltót használtak. A fix áttétel viszont korlátozza az elektromos hajtást a gyorsulás vagy a csúcssebesség terén, mivel a motor túlpörgésének megelőzése érdekében bizonyos sebességeknél a váltó szétkapcsol. A GKN kétsebességes eAxle rendszere lehetővé teszi, hogy az elektromos hajtást az egész teljesítménytartományban növelni lehessen.

A rendszer egy nagyteljesítményű sportautóban történő alkalmazása nagy kihívás elé állította a vállalat fejlesztői csapatát a kialakítást illetően. A mérnökök egy sor figyelemre méltó megoldást alkalmaztak, hogy teljesítsék a súly (27 kg), illetve méretbeli (325mm x 562mm x 313mm) követelményeket.

Annak érdekében, hogy a rendszer keskenyebb lehessen, a váltómechanizmus a a váltó közepe helyett a bemenőtengelyen helyezkedik el. A GKN precíz szoftveres vezérlőrendszere biztosítja a sima váltást még 11 400 ford/perc fordulatszámon is.

Gassmann szerint a váltások „fel sem tűnnek a sofőrnek“. – Az elektromechanikusan vezérelt váltó minden eddiginél simább váltást tesz lehetővé, amellyel magasra állítottuk a mércét a komfort és a vezetési élmény területén. Az eAxle rendszer 97 százalékos hatékonyságát ötvöztük a sima váltási élménnyel és az alacsony működési zajjal. A váltómechanizmus egy bejáratott technológia már sorozatgyártásban lévő alkatrészeiből áll össze, amely egy robosztus, illetve költséghatékony megoldást tesz lehetővé – tette hozzá a GKN alelnöke.

– A GKN globális mérnöki hálózata és széleskörü szakértelmének segítségével csupán 24 hónap alatt sikerült a tervezéstől a gyártásig eljutnunk – tettte hozzá Gassmann. – A többsebességes váltók és az elektromos hajtásrendszerek ötvözésével a GKN kisebb és könnyebb modulokat szállít a jövő hibrid és elektromos járművei számára. A technológia továbbá lehetővé teszi a radikális súlycsökkentést az elektromos motorok esetében– tette hozzá a GKN alelnöke.

A GKN termékei a világon gyártott összes jármű 50 százalékának hajtásáért felelnek. A vállalat ráadásul egyre nagyobb előnyre tesz szert, ahogy a károsanyag-kibocsátás és a fogyasztási értékek csökkentése érdekében a gyártók egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek a hibrid hajtásrendszerekre. A GKN eddig közel 50 milliárd fontot fektetett a kulcsfontosságú technológiáinak fejlesztésébe, hogy hozzájáruljon a gyártók hibrid és elektromos járművek területén tett erőfeszítéseihez.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink