Beszállítók Így öntik Győrben a hengerfejet – gyárlátogatás a Nemaknál

Így öntik Győrben a hengerfejet – gyárlátogatás a Nemaknál

Pardavi Mariann | 2014.07.03 07:08

Így öntik Győrben a hengerfejet – gyárlátogatás a Nemaknál

A gyár alumínium hengerfejeit a világ legnagyobb autógyártói építik be termékeikbe. A győri öntödében azt néztük meg, hogyan lesz homokból és alumíniumból hengerfej.

Hirdetés

1993-ban a VAW konszern alapította az öntödét azzal a szándékkal, hogy kiszolgálják az akkor Győrben megjelenő Audit. Az első gyártócsarnok építése két évvel később kezdődött, a gyártás pedig 1996-ban indult. 2002-ben egy norvég konszern, a Hydro vette meg az öntödét. Öt év múlva a Nemak számos sikeres európai öntödét felvásárolt azzal a céllal, hogy megvesse a lábát a kontinensen – így került ki a cég logója az győri alumíniumöntédére.

2013-ban 2,4 millió hengerfejet adtak el, s idén is hasonló mennyiséggel számolnak. Az előrejelzések szerint a következő években érhetik el az évi 2,7-2,8 millió darabot is.

Gyártanak kis hengerűrtartalmú, nagy szériában készülő motorokhoz hengerfejet, valamint kisebb volumenben összeszerelt, prémium motorokhoz valót is.

A győri öntödében készült hengerfejek a Renault, az Audi, a BMW és a General Motors – így Európában az Opel – termékeibe is bekerülnek.

A hengerfejgyártás öntészeti szempontból rendkívül nehéz és összetett feladat, mivel nagyon komplex geometriájú darabot kell egyben kiönteni. Ráadásul úgy, hogy a legváltozatosabb formájú és méretű üregeket is kell kialakítani benne. Ezeket a tereket homokmagok segítségével képezik ki. A homokmagkészítés legalább akkora művészet, mint maga az öntés. Nem mindegy, milyen a homok minősége, mekkorák a szemcséi, és milyen kötőanyagot használnak a formázáshoz. Ha megvannak a magok, úgynevezett kokillába, fém öntőformába helyezik azokat és körbeöntik a 750 Celcius-fokos alumíniummal. Miután az öntvény megszilárdult, eltávolítják a feleslegessé vált homokot, majd a vevői igényeknek megfelelően meg is munkálják az adott darabot. Minden hengerfej nagyon szigorú minőségellenőrzési eljáráson esik át, így biztosítva a kiszállított termékek kiváló minőségét.

A rendszerváltást követően megszűnt Magyarországon a melegüzemi képzés: ez azt jelentette, hogy nem indult öntőszak az országban. Öt évvel ezelőtt a vállalat kezdeményezésére jött létre az a szakmai egyeztetéssorozat, melynek az eredmény végül az lett, hogy 2012-ben a győri Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakképző Iskola és Kollégium bejelenthette, hogy járműipari fémalkatrész-gyártó szakot indít, kiszolgálva ezzel az öntöde igényeit.

A képzést választó diákok alapvetően a homokmagkészítés, az olvasztás és az öntés mikéntjével ismerkednek meg. Nem kizárólag az alumínium tulajdonságait tapasztalhatják ki, mivel a vas- és acélöntés is a tananyag része. A gyakorlati helyet a Nemak biztosítja, ahol szakemberek felügyelete mellett mélyíthetik el tudásukat.

– Öt éve fogadunk diákokat, azóta több mint százan fordultak meg itt, s sokakat munkatársként köszönthetünk a sikeres szakvizsga után. Jelenleg 27 diák alapozza meg nálunk gyakorlati ismereteit – jelentette be David Toth ügyvezezető 2013 őszén.

Május elején egymillió forintos támogatással segítette a helyi tűzoltóság munkáját a vállalat. A berendezés akkor válik a tűzoltók hasznára, ha a sűrű, gomolygó füst akadályozza a látást: a felajánlott szerkezet hőérzékeléssel határolja be a bajba jutott helyzetét. Az alumínumöntöde ezt az eszközét korábban karbantartási feladatok során használta: ezzel ellenőrizték az olvasztókemencék falvastagságát.

A helyi Pattantyús Ábrahám Géza Ipari Szakközépiskola és Általános Művelődési Központ számára oktatási célokra ajándékoztak egy több millió forint értékű oktatórobotot az irányítására szolgáló vezérlő szoftverrel együtt.

Kiemelt Partnereink