Beszállítók Tovább dagadhat a Takata-botrány, átrendeződik a légzsákok piaca

Tovább dagadhat a Takata-botrány, átrendeződik a légzsákok piaca

autopro.hu | 2016.03.31 06:10

Tovább dagadhat a Takata-botrány, átrendeződik a légzsákok piaca

A beszállító elhúzódó botrányára és a folyamatban lévő visszahívásokra minden érintett másként reagál, azonban a Takata leginkább egy most napvilágra jutott hír miatt aggódhat.

Hirdetés

Az utóbbi pár hétben nem érkezett újabb hír, hogy további visszahívásra kellene készülni a Takata hibás légzsákjai miatt. Ebből arra lehet következtetni, hogy a beszállító az ügy legveszélyesebb hullámain már túl van, már „csak” az óriási, több tíz milliós visszahíváshoz kell legyártani a szükséges pótalkatrészeket. A Takata ezt a kapacitás jelentős kibővítésével igyekszik megoldani, azonban korántsem ez az egyetlen vállalat, ami a korábban megszokottnál több kiegészítőt gyárt.

A 78 országban 27 gyárral rendelkező Autoliv ugyanis sok új megrendelésre tett szert, mikor versenytársával szemben a halálos áldozatokat is követelő légzsák-felfúvó töltetek miatt megingott a bizalom. Bár a beszállítók megváltoztatásának folyamata még nem ment végbe teljesen, a szintén biztonsági kiegészítők (övek, légzsákok) gyártásával foglalkozó vállalat vezetősége arra számít, hogy a Takata hibája miatt összesen 20 millió robbanótöltetet rendelnek majd tőlük partnereik. A megnövekedett igények kiszolgálásának érdekében a következő években újabb gyártósorokat terveznek üzembe állítani. Az Autoliv részesedése 2015-ben 41 százalék volt a légzsákok piacán, ez várhatóan növekedni fog.

Hosszú távon megrendelőket veszthet a Takata

Mindeközben a tengerentúlon is zajlik a visszahívások rendezése: az NHTSA a napokban 5 hónappal meghosszabbította egyes BMW modellek javítási határidejét. A bajorok 1,4 millió autójában 2019 végéig kell kicserélni a veszélyes légzsák-elemeket, az amerikai közlekedési hatóság határozata szerint abban 420 ezer modellben, amelyeket a PSDI-4-es légzsák-aktiválóval szereltek fel, a csere 2020 májusáig is ráér. Az NHTSA novemberben 12 gyártóval közölte a javítás végrehajtásának határidejét négy kockázati fokozat alapján. A most adott engedmény valamelyest tehermentesíti a beszállítókat és a szervizeket.

Már 2009-ben tudhattak a hibáról

Amíg a hatóságok, a beszállítók és az autógyártók a biztonsági kockázatok mielőbbi elhárításán dolgoznak, újabb részlet derült ki, miszerint a Honda és a Takata már jóval a 2014-es visszahívási hullám előtt tudhatott a problémáról. Az Automotive News értesülései szerint a japán autógyártó 2009 augusztusában négy halálesetre hivatkozva az alkatrész gyártásának módosítására kérte a Takatát. Az „üzembiztos” légzsák előállításáról szóló kérés házon belüli figyelmeztetésként érkezett a beszállítóhoz, így nem került nyilvánosságra. A Takata az új fejleménnyel kapcsolatban megerősítette, hogy egy autóipari ügyfél kérésére tesztelt és alkalmazott újfajta légzsákaktiváló berendezéseket. Amennyiben igaznak bizonyul az újabb hír, nagy eséllyel súlyosbítja majd a jogi folyamatok következményeit.

Kiemelt Partnereink