Beszállítók Többrétegű térkép készül a sofőr nélküli autózáshoz

Többrétegű térkép készül a sofőr nélküli autózáshoz

autopro.hu | 2015.08.05 07:29

Többrétegű térkép készül a sofőr nélküli autózáshoz

A német Bosch és a holland TomTom együtt dolgozik a járműipar egyik közeljövőbeni nagy vívmányán.

Hirdetés

Az automatizált járművezetés fejlesztése hasonlít a sok darabból álló kirakós játékokhoz. A Bosch ezúttal a térképek és közlekedési információs szolgáltatások holland készítője, a TomTom segítségével illeszti helyére a kép egy újabb elemét. A két vállalat megállapodást kötött a magas fokon automatizált járművezetéshez szükséges térképadatok területén folytatott együttműködésről, amelynek keretében a TomTom készíti a térképeket, míg a Bosch – rendszerfejlesztői tevékenysége alapján – azok pontosságának követelményeit határozza meg.

Az első részleges térképeket már a német A81 országúton és az USA I280 Interstate autópályáján folytatott tesztjei során jelenleg is használja a Bosch. – Csakis kellően nagy pontosságú térképek segítségével közlekedhetünk 2020-tól automatizált üzemmódban az autópályákon – hangsúlyozta az együttműködés fontosságát Dirk Hoheisel, a Bosch igazgatótanácsának tagja. – 2015 végére már Németország autópályáinak és gyorsforgalmi útjainak teljes hálózatáról új, nagypontosságú térképekkel szeretnénk rendelkezni az automatizált járművezetés számára – emelte ki Jan Maarten de Vries, a TomTom autótechnikai részlegének alelnöke. Ezt az európai és az észak-amerikai úthálózat újbóli feltérképezése követi majd.

A magas fokon automatizált járművezetéshez használt térképeket alapvetően két tulajdonságuk különbözteti meg a napjaink navigációs rendszereiben alkalmazottaktól. Méter- helyett immár deciméter-nagyságrendű pontosságuk mellett az automatizált járművezetés térképei több rétegből állnak. A hagyományos navigációs alapréteg segítségével határozza meg a rendszer az A-ból B-be vezető útvonalat és az egyes igénybe vett utak sorrendjét. A lokalizációs réteg újszerű eljárással szolgál nagypontosságú adatokkal, amelyek alapján a jármű már az éppen igénybe vett forgalmi sávban határozhatja meg pozícióját. Ennek során a gépkocsi környezet-megfigyelő érzékelőinek információit veti össze a térkép lokalizációs rétegének megfelelő adataival. Ennek eredményeképpen az úthoz és annak környezetéhez viszonyítva egyaránt pontosan meghatározható a jármű helyzete. A lokalizációs réteg felett elhelyezkedő tervezési réteg a további fő jellemzőkön – például útburkolati jelek, közlekedési táblák és sebességkorlátozások – túl többek között az út geometriai adataira vonatkozó információkat is tartalmaz, például a kanyarívek sugarát vagy a lejtők, illetve emelkedő meredekségét. E tervezési réteg igen részletes információi alapján dönt az automatizált vezetésű jármű, például a sávváltásairól.

A biztonság és kényelem szempontjából kulcsfontosságú a térképanyag frissítése. A közlekedési torlódásokra, balesetekre, építési szakaszokra vagy sebességkorlátozásokra vonatkozó információknak egyaránt aktuális formában kell rendelkezésre állniuk, csakis így választható meg minden esetben előrelátó módon a lehető legkedvezőbb stratégia. A Bosch és a TomTom többféle megoldással kívánja biztosítani a térképek állandó aktualizálását. A TomTom térképészcsapata továbbra is folyamatosan járja az utakat, pontosan rögzítve azok új elemeit és esetlegesen megváltozott vonalvezetését. A rövidtávú változások, mint például a közlekedési torlódások vagy a frissen kihelyezett jelzőtáblák naprakész követésére a TomTom és a Bosch további flották információit kívánja felhasználni, amelyek járművei az ehhez szükséges érzékelőkkel is rendelkeznek. Az aktuális közlekedési helyzetről ily módon nyert adatok egy szerverbe futnak majd, amely ellenőrzésüket követően a központi digitális térkép-adatbázisba táplálja őket, immár aktuális formában bocsátva a magas fokon automatizált vezetésű gépkocsik rendelkezésére. A jármű így olyan közlekedési információkhoz is juthat, amelyek jóval túlmutatnak fedélzeti környezet-érzékelők hatótávján.

A TomTom a Bosch Connected Horizon szolgáltatása számára is biztosít – egyelőre lokalizációs réteg nélküli – térképadatokat, valós idejű információk alapján. A rendszer jó előre felismeri például a hegytető után várható veszélyhelyzetet vagy a közlekedési torlódást, s még időben, automatikusan mérsékli a jármű sebességét.

Kiemelt Partnereink