Beszállítók Startupokba fektetnek a gyártók és a beszállítók

Startupokba fektetnek a gyártók és a beszállítók

Panker Gergő | 2015.04.27 09:01

Startupokba fektetnek a gyártók és a beszállítók

A legmodernebb technológiákért folytatott harc során az autógyártóknak a többi OEM mellett a beszállítókkal is versengeniük kell.

Az elmúlt hetek során két jelentős autógyártó is bejelentett egy tervet, melynek segítségével a lehető leggyorsabban szeretnék bevezetni a legújabb technológiákat. A Jaguar Land Rover (JLR) a következő hónap során bevezeti az úgynevezett „innovációs inkubátor“ (Innovation Incubator) projektjét az Oregon állambeli Portlandben, amely segítségével az online autózáshoz, illetve modern infotainment rendszerek fejlesztéséhez szükséges innovációt támogatja majd - olvasható a supplierbusiness.com beszállítói szakportálon.

A projekt célja, hogy elősegítse, illetve támogassa az amerikai tech-startupok által fejlesztett új, szoftveralapú autóipari technológiákat. A projekt körülbelül 120 startup vállalatot választ majd ki, amelyek a következő évtized során a JLR-rel közösen dolgoznak majd. A kiválasztott vállalatok helyet kapnak a Portlandben felépülő Innovation Incubation központban.

Divatosak a startupok

Hasonlóképp a BMW-csoport is létrehozta a BMW Startup Garage-t, amely a gyártó az új, online és sofőr nélküli autózáshoz szükséges autóipari technológiákon dolgozó innovatív startup vállalatokkal való kapcsolatát, illetve az esetleges felvásárlásokat felügyeli majd. Az Accelerator Programme az innovatív technológiákat, termékeket és folyamatokat már a fejlesztés korai stádiumában bemutatja a BMW-csoportnak, így a gyártó a kezdetektől együttműködhet a startup vállalatokkal.

Az említett projekteket az elmúlt hetek során jelentették be, ám mindkét kezdeményezés egy egyre nagyobb teret nyerő trend részét képezi, amely során a gyártók és a beszállítók egyaránt a fejlesztés lehető legkorábbi szakaszában igyekeznek megszerezni a kulcsfontosságú technológiákat. A folyamat része egy nagyobb stratégiának, amely során a beszállítók egyre ádázabb harcot vívnak, hogy versenyképesek maradjanak a K+F területén, ám ebben nem csupán a beszállítók, hanem a gyártók is részt vesznek, amelyek az elmúlt évek során lényegesen jobb pozícióba kerültek az új technológiák területén.

Tavaly decemberben a Ford és a Magna bejelentett egy új programot, melynek célja a Detroit környéki innovatív startupok támogatása. A mentorok, illetve egyéb forrásokkal együtt a partnerek összesen 2 millió dollárral szálltak be a startupok támogatásába. A program részeként tíz startup vállalatot választanak ki, amelyek Detroitba költözhetnek és részt vehetnek egy három hónapos kiértékelési folyamatban. A kezdeményezés célja, hogy új technológiákat és megoldásokat vezessen be a piacon, amelyek szoros kapcsolatban vannak a mobileszközökkel, vezeték nélküli csatlakozással, illetve felhőszolgáltatásokkal.

A tavalyi év során a Denso elindított egy kezdeményezést, melynek célja a fejlett kutatás-fejlesztési folyamatok, például sofőr nélküli autózáshoz szükséges technológiák fejlesztésében résztvevő vállalatok támogatása. A Denso célja, hogy olyan kutatókat és fejlesztőket alkalmazzon, akik tovább segíthetik a beszállítót a vállalat autonóm autózással kapcsolatos terveiben. A Denso létrehozott egy külön csapatot a vállalat Szilikon-völgyben található irodájában, melynek feladata, hogy agresszív módon keressék a befektetési lehetőségeket a techcégek és startupok körében.

Ahogy a globális első körös beszállítók egyre nőnek, számos vállalat tervez a Szilikon-völgyben tapasztaltakhoz hasonló felvásárlásokat. Kaliforniában jelentősen megnőtt azon startupok a száma, amelyek egy néhány főből álló csapattal egyetlen különleges termék fejlesztésével foglalkoznak, és amelyeket aztán gyorsan felvásárolnak a több lábon álló és a legújabb technológiákat kutató ipari szereplők.

Mindez az elkövetkezendő évek során egyre népszerűbb taktika lehet a legnagyobb autógyártók esetében is, mivel a hagyományos kutatás-fejlesztési beruházásokhoz képest a költségek így lényegesen alacsonyabbak. Ahogy a következő évek során ez a trend egyre nagyobb teret nyer, nem lenne meglepő, ha a sikeres startupokat a velük dolgozó nagyvállalatok egyszerűen felvásárolnák - olvasható a supplierbusiness.com elemzésében.

Kiemelt Partnereink