Beszállítók Papp Francisco: ráfordulunk az autóiparra, a Teslának is beszállítunk

Papp Francisco: ráfordulunk az autóiparra, a Teslának is beszállítunk

Biró Csongor | 2016.02.10 09:40

Papp Francisco: ráfordulunk az autóiparra, a Teslának is beszállítunk

A Rosenberger Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója értékelte a fejlesztésekben gazdag 2015-ös évet, az idei esztendővel kapcsolatban is bizakodó.

Hirdetés

- Mivel foglalkoznak a Rosenbergernél?
- Csatlakozókat gyártunk és szerelünk a telekommunikációs- és az autóiparnak. Gyártunk emellett alapanyagot is csatlakozókhoz. Három telephelyünk van, kettő Jászárokszálláson, egy pedig Jászberényben.

- Milyen eredményeket ért el tavaly a vállalat?
- Bár nem azzal az eredményszázalékkal, amelyet mi szerettünk volna, de a magunk mögött hagyott évet pozitívan zártuk. Összességében elégedett vagyok, hiszen számos olyan bevételt csökkentő kiadást eszközöltünk 2015-ben, amellyel a jövőnket, dolgozóink jövőjét alapoztuk meg. Szervezeti átalakítást hajtottunk végre, ezzel hatékonyabbá tettük a működést. Ezek egyszeri költségek voltak, a profitabilitásunkat ugyan rontotta, de így is messze pluszban zártunk. Míg 2013-as forgalmunkat 23 százalékkal múltuk felül 2014-ben, addig 2015-ben 27 százalékkal növeltük a 2014-es esztendő mutatóit. Az anyavállalat felé csak a hozzáadott értéket, a bérmunkát számlázzuk ki, így közvetlenül a termeléshez kapcsolódó anyagköltség nem jelenik meg a könyveinkben. A 2015-ös évet közel 12 milliárd forintos árbevétellel zártuk, a tervezett bevételt 10 százalékkal haladjuk meg. Tavaly több projektet indítottunk el, vevői auditokat is teljesítettünk. Az utóbbi 3-4 évben már nálunk is tetten érhető, ahogy a Rosenbergernek világszerte megváltozik a fő tevékenysége. Eddig ötven-ötven százalékban autóipari és telekommunikációs piacon voltunk jelen, de Európában elsősorban az autóipari tevékenységre fektetjük a továbbiakban a hangsúlyt. Autóipari beszállítóként ebben a szektorban fejlesztünk is. Szigorú követelményeknek kell megfelelnünk: pontos szállítás, minőség és mennyiség. A megváltozott profilhoz kell igazítunk az emberi erőforrásainkat. Keressük a szakembereket, oktatjuk a dolgozóinkat és ahogy a piac megköveteli, folyamatosan alkalmazzuk az új munkaerőt. Ezek is költséget emésztenek fel.

Papp Francisco ügyvezető igazgató

- Találnak megfelelő munkaerőt a térségben?
- Kész, az elvárásainknak megfelelően képzett munkatársakat alig találunk. Sokat foglalkozunk a kollégákkal, hogy a megfelelő feladatokra alkalmassá váljanak. Belső képzésekkel hozzuk fel őket az elvárható szintre. Hatékonyságról természetesen csak ezután beszélhetünk. Dolgozóink létszáma állandó növekedésben van, az év végén mintegy 2400 munkatársunk volt. Közülük 1800-an a szerelőüzemben, háromszázan a forgácsoló üzemben, a többiek a raktárban, a minőségellenőrzésen és egyéb részlegeken dolgoznak. Fontos megemlíteni, hogy a piaci és a belső követelmények változásával egyre több mérnökre van szükségünk. Jelenleg hatvan körüli a diplomás mérnökeink száma, 2016 végére azonban változnak az arányok. A németországi fejlesztések egy része hozzánk kerül, akkor majd sokkal több mérnökre lesz szükségünk. Folyamatos a toborzás, oktatási intézményekkel felvettük a kapcsolatot. Nehéz velük megértetnünk magunkat, de igyekszünk javítani ezen is. Gondolkodunk duális képzésen. Észrevettük, hogy a piac nem fog megoldást hozni, ki kell nevelnünk az utánpótlást.

- Mit vár 2016-tól, milyen változások várhatóak a vállalat életében?
- Nagyon bizakodó vagyok az idei évet illetően, miután az anyavállalatunk egyre nagyobb szerepet szán a jászárokszállási gyárunknak. A tudásunk olyan alapos, szerteágazó és a megfelelő géppark is rendelkezésünkre áll, hogy számos új termék gyártását, előkészítését, bizonyos folyamatokat más üzemekből hozzánk helyezik át. Az összes mintagyártás, a szerszámduplikálás Magyarországra lesz telepítve. Bővül a szerszámkészítő üzemünk, de a forgácsoló üzembe is új gépeket állítunk munkába. Itt kisebb szériás termékeken dolgozunk, nagyobb munkaerő ráfordítással. Ehhez infrastruktúrát is bővíteni kell, ami számunkra nagy kihívás, hisz mégiscsak egy termelő vállalat vagyunk. Épületeket és fejlesztéseket fogunk kivitelezni, legalább két részlegünkben. Ezek az intézkedések mintegy tíz százalékos létszámbővüléssel járnak 2016-ban, de biztosíthatom, hogy 2017-ben sem állunk le. Magasfeszültségű termékeket előállító részlegünk felfutása még csak most várható.

- Kifejtené ezt pontosabban?
- Ezekből a termékekből kisebb darabszámú szériát gyártunk. Ha a vevők tömegesen kezdik megrendelni, akkor dominószerűen zúdul majd ránk a munka. Ezek az alkatrészek a hibrid és elektromos autókba kerülnek, így azok elterjedése számunkra a fejlődés garanciája. De más projektjeink is beindulnak 2016-ban. Anyacégünk megvett egy svéd vállalatot, ahonnan az antennagyártást hozzánk telepítik át - januártól tíz-húsz embernek ad munkát ez a projekt. Sok ilyen 10-20 munkahely már komoly humán bővülést jelent. Három évnél hosszabb távra túl kockázatos lenne előretekinteni, de azt látom, hogy évente 10-15 százalékos fejlődési pályán vagyunk. Természetesen a létszám nem ilyen arányban növekszik majd, mert az autóipari technológia fejlődésével a nagyobb fokú robotizálás jár együtt. Bizonyos darabszám felett indokolt az automatizálás. Ez nem jelenti persze azt, hogy nem lesz szükség fizikai dolgozókra, inkább az emberi közreműködést sok területen robotok egészítik majd ki, az ipari technológiákat kiszolgáló egyensúlyt fenntartva. A fizikai dolgozók mellett szól az is, hogy az autóiparban olyan gyors a technológiák elavulási ciklusa, hogy bizonyos termékek gyártását nem éri meg automatizálni, mert a gépsorok, a robotok többe kerülnek, mint a várható bevétel. Jelenleg a legfontosabb számunkra, hogy az optimalizálás ne csak technológiai szinteken valósuljon meg, hanem olyan eszközöket alkalmazzunk és vessünk be a gyártási folyamatokba, mint a Lean, a Six Sigma, a Kaizen. Ezeket hívjuk mi folyamatos fejlesztésnek. Költséget takarítunk meg és kiszűrjük a felesleges mozgásokat. Emellett persze növeljük a béreket is, amíg az nem megy a versenyképességünk rovására.

- Milyen autókba kerülnek hazai Rosenberger alkatrészek?
- Bizonyos termékek tekintetében Tier 1-es, azaz elsőkörös beszállítók vagyunk, más termékek esetén pedig vagy az autógyártó ragaszkodik hozzánk, vagy egy másik Tier-1-es beszállító. Folyamatokban veszünk részt. Általában nem közvetlenül szállítunk be, így pontosan nem tudnám felsorolni a márkákat. De azt tudom, hogy az összes német márka összes modelljében jelen vagyunk, de a Fiatnak, a Fordnak is szállítunk csatlakozókat, illetve csatlakozóval szerelt kábeleket. Az autógyártók megrendelik a csatlakozókat, vagy a kábelkorbácsokat, ők igénylik, hogy az alkatrész Rosenberger termék legyen. Ekkor jön a képbe a jászsági üzemünk. Az adatátvitelre specializálódtunk. A mai autók kész számítógépek, részben szórakoztatnak, részben üzemeltetnek, de amit nem szabad elfelejtenünk, részben a mi biztonságunkról gondoskodnak. Fontos az üzemeltetés és a szórakoztatás, de a biztonság nem ismer kompromisszumokat. Ahol légzsák, ABS, fékrendszer a tét, minket választanak, pedig nem vagyunk olcsók. A nagyfeszültségű csatlakozók terén olyan közvetlen megrendelőink vannak - Rosenberger szinten -, mint a Daimler, vagy Magnetti Marelli, a Bosch, akikkel közösen gondolkodunk és hozzuk létre a jövő adatátviteli rendszereit. A Valeónak is szállítunk, nekik például a Mercedesekbe szerelt 360 fokos kamerákhoz adjuk a csatlakozókat. A követelmény nagyon magas. Dicsekvés nélkül mondhatom, hogy az egész európai autóiparnak a beszállítói vagyunk. Jászberényi üzemünkből hibrid Smartokba, Mercedesekbe és a Porschékba (Panamera, Cayenne) szállítunk. De a legújabb Teslákba is adunk alkatrészeket. Nem nagy szériában, de egyre többet gyártunk, tudnánk sokkal többet is. Ezeket a magasfeszültségű termékek előállítására alkalmas gyártósorokat az autógyártók fizetik, így ezek hosszú távú projektjeink. A jövő és a piac dönti el, hogy ezekből készülnek-e majd nagy sorozatok.

- Milyen arányban vannak a magyarországi beszállítók?
- Nem vásárolunk alapanyagokat Magyarországról. Mi előállítunk termékeket, magyar szolgáltatók támogatását igénybe vesszük, de a magyar munkaerőn kívül nincs jelentős hazai beszállítónk. A költségeink hetven százalékát teszi ki a munkaerő költsége. A technológiai beszállítóink németek, svájciak, nyugat-európaiak, a gépek onnan kerülnek hozzánk, de a magyarországi képviseleteikkel üzleti kapcsolatban vagyunk, így nem kizárt, hogy egyes gépekben van magyar alkatrész. A kábeleinket főként Kínából vesszük, de például a Leonitól is. A forgácsoló részlegünkön mi magunk készítjük az alapanyagot, a rezet, vagy az acélt központilag vesszük, mi csak megmunkáljuk, a galvanizálás Németországban történik. Üzemeltetési igényeinket helyben szolgáltatjuk ki. A technológia a termékfejlesztéssel együtt érkezik.

- Mi a véleménye a magyar beszállítókról, a magyar gazdasági környezetről?
- Beszállítóink elkötelezettek, de fejleszteni kell őket, hogy bizonyos értékeket, a mi saját értékeinket képviselni tudják. Ezek a megbízhatóság, a határidők pontos betartása, és a hosszú távú gondolkodás. Inkább egyedi megbízásra számítanak - ezen változtatniuk kellene. Munkájukkal elégedettek vagyunk. Eljutottunk odáig, hogy a német anyavállalat is elfogadja őket. A gazdasági környezet javuló, az iparnak kedvező a légkör, számos támogatás segít bennünket, legyen az kormánytámogatás, vagy uniós hozzájárulás. Tiszta, egyértelmű szabályok vannak, kiszámíthatóbb a céges üzleti tervezés. Adók szempontjából lehetne javítani az autóipari beszállítók helyzetén, főleg a burkolt adók (termékadók, zöld adók, energia adók) eltörlésével, vagy mérséklésével.

- A térség egyik legnagyobb munkáltatója a Rosenberger. Hogyan biztosítják a szakember-utánpótlást?
- A magyar munkaerő esetében szintén a hosszú távú lojalitást hiányolom. Tartós kapcsolatot szeretnénk velük kialakítani. Az anyagi ösztönzés nálunk az irányadó, a pénz irányít mindent, pedig a hűség pénzben nem fejezhető ki. Folyamatos bizonyítási kényszerben vagyunk, hogy a cég számít az emberekre, biztos megélhetést és kiszámítható jövőt kínál. Az alapvető képességekkel, készségekkel nem is lenne baj, de a gépek, a technológiák kezelése már problémás. A középszintű tudás nem elégséges. Nem egyszerű, ám hosszú folyamat a minőségi utánpótlás megszervezése. Ugyanez igaz a diplomásokra, a mérnökökre. Az egyetemről kilépve gyakorlatilag nulla a képesítésük, kezdhetjük elölről a betanítást. Ez nemcsak nálunk van így, hanem Németországban is. Össze kell hangolni azt, hogy mit akar az ipar azzal, hogy mit oktasson az egyetem. A magyar kormány szándékai ebbe az irányba mutatnak, mi csak támogatni tudjuk a piaci igényekhez igazított oktatást. Nagyobb autóipari aktivitást várunk az oktatásban. Támogatni kellene, ha a cégek konkrét képesítéseket, oktatásokat fejlesztenek, adókedvezmény kellene legalább arra az időre, amíg kitanítjuk a megfelelő munkaerőt. Egymástól markoljuk el a jó szakembereket. Nem beszélve a kivándorlásról. Kiképezzük a jó kollégákat, majd az erre szakosodott fejvadászok külföldi, jobban fizető állásokat kínálnak. Számtalan ilyen példáról tudok én magam is. Próbáljuk visszatartani őket, nehéz. Szerencsére vannak olyanok is, akik visszajönnek, mi vissza is vesszük őket, rugalmasak vagyunk. Karriert is kínálunk. A gyors növekedés alapján mindenkinek jut új feladat.

- Mi a Rosenberger erőssége?
- Az innováció. Túl gyakran igent mondunk az ügyfeleknek, így rugalmasságban is verhetetlenek vagyunk. Elfogadott elvi alapon nagyon gyorsan tudunk reagálni kész termékkel, ami akkor jó, ha egy kísérleti projekthez kell kész termék. Nagyobb versenytársainknál egy-egy ilyen projekt évekig tartana, mi gyorsabbak és pontosabbak vagyunk. Ezek a fejlesztések az autógyárakból indulnak ki, azok megkeresik a közös gondolkodás igényével valamelyik nagy rendszerszállítót, és közösen jutnak el arra a pontra, hogy szükségük lesz Rosenberger csatlakozókra. Meghívnak minket is, mert mi megoldásokat szállítunk. Vannak termékek, ahol igen erősek vagyunk, így adott, hogy minket keresnek meg. A termékeink 70-80 százalékánál uraljuk a teljes gyártási folyamatot. Ha egy rajzon vagy alkatrészen változatni kell, mi magunk gyorsan tudunk változtatni, nem kell végigmenni a teljes beszerzési láncon. Leállítok egy forgácsoló gépet, elmondom, mit akarok, másnap megvan. Normális beszállítói láncban ez hónapokig tarthat. Van fröccsöntő üzemünk is, tudásunk, és ismét mondom, innovatívak vagyunk. Hátrányunk a magasabb árunk.

Kiemelt Partnereink