Beszállítók Orosz válság: kivárnak a beszállítók

Orosz válság: kivárnak a beszállítók

Panker Gergő | 2015.05.20 08:52

Orosz válság: kivárnak a beszállítók

A BMW elhalasztotta az oroszországi gyártóegységek építésével kapcsolatos döntéseit, a gyártók aggályai pedig súlyosan érinthetik az autóipari beszállítók helyi befektetéseit.

Hirdetés

Az országban uralkodó makro-ökonómiai káosz miatt a BMW-csoport úgy döntött, hogy elhalasztja új orosz gyártóbázisával kapcsolatos döntéseit. A gyártó oroszországi tevékenységéért felelős korábbi vezérigazgatója, Norbert Reithofer a konszern első negyedéves jelentésére reagálva elmondta: „Oroszország nagy kihívást jelent a vállalatunk számára, és feltettük magunknak a kérdést, hogyan is akarjuk folytatni“. A helyi Avtotor összeszerelő-üzemében a gyártó jelenleg kis számban készít járműveket bérgyártásban, valamint importálja az orosz piacon eladott autók egy részét.

A bérgyártásról szóló szerződés alapján az Avtotor SKD (semi-knocked down, félig szétszerelt) konstrukcióban szerel össze 1-es, 3-as, 5-ös, 7-es, valamint X1, X3, X5 és X6 modelleket. A gyártási volumen 2013-ban elérte a 30 ezer példányt, ami arra ösztönözte a BMW-t, hogy elgondolkodjon egy saját helyi üzem felépítésén. A szerelde kibocsátása 2014-ban azonban 25 ezerre csökkent, az IHS Automotive elemzése szerint idén pedig már csak 21 ezer járművet gyártanak, ami 2016-ra tovább esik majd 19 ezerre.

Többek között a GM is drasztikusan csökkenti ororszországi jelenlétét, ami a helyi beszállítók befektetéseire is hatással lehet

A BMW döntése része egy sor gyártó azzal kapcsolatos bejelentésének, hogy meghátrálnak az orosz terjeszkedésből. A GM márciusban jelentős mértékben mérsékelte oroszországi tevékenységét, 2015 közepéig pedig teljesen leállítja a termelést az országban. Az Opel márka többé nem lesz kapható az orosz piacon. A Chevrolet és Cadillac márkák továbbra is elérhetők maradnak, ám a népszerűbb Chevrolet termékek értékesítését leállítják, és a márka kínálata csupán a Camaro, Corvette és Tahoe modellekre korlátozódik majd.

Március végén a Volkswagen bejelentette, hogy csökkenti a műszakok számát, illetve legalább 150 dolgozó munkája megszűnik a Kalugában található gyártóegységben. A konszern korábban elmondta: 2015 áprilisa és júliusa között heti négy napra csökkenti a gyártást, májusban háromról kettőre mérsékli a műszakok számát, míg május 5–8 között és május 12-én teljesen felfüggeszti a munkavégzést. A Mitsubishi Fuso áprilisban felfüggesztette a teherautó-gyártást a Kamaz vegyesvállalatnál, ám a gyártó célja, hogy az emberállományt és az orosz vállalat cselnyi jelenlétét megtartsa.

A BMW döntésének elhalasztása további aggályokat vethet fel a helyi jelenléttel rendelkező beszállítók körében. Ez főként olyan európai beszállítókat jelent, amelyek az értékesítések növelése, illetve az európai piacokon tapasztalható versenyhelyzetből származó veszteségek ellensúlyozása érdekében korábban már kiszemelték maguknak az orosz piacot. Az oroszországi jelenléttel rendelkező alkatrészgyártók továbbá a költségek csökkentése érdekében a lokalizáció bővítését tervezték, ám a gyártók meghátrálása veszélyeztetheti a befektetések megvalósulását.

Tavaly a Continental átadott egy új üzemet Kalugában, ahol kulcsfontosságú motoralkatrészeket, például motorvezérlő rendszereket, üzemanyag-ellátó berendezéseket, illetve benzinbefecskendező-rendszereket gyártanak. A kalugai gyár a Volkswagen, a Volvo Truck, illetve a PSA Peugeot Citroen összeszerelő-üzemei közelében található. A Schaeffler októberben átadta első orosz gyártóüzemét Uljanovszkban, ahol két gyártósoron kuplungrendszereket, valamint manuális sebességváltókban használt alkatrészeket gyártanak.

Zuhanó eladások és gyártási volumen

Az ukrán krízis miatt az országra kivetett szankciók, illetve a rubel értékének, valamint az olajárak csökkenésének eredményeképp jelentősen romlottak a gazdasági körülmények Oroszországban. A csökkenő eladások a gyártási volumen zuhanását okozták: 2014 januárjában a személyautók kibocsátása 25,7 százalékkal esett az előző év ugyanazon időszakához képest.

A kormány támogatása nélkül, valamint a gyenge üzleti körülmények miatt a helyi gyártás hosszú távon sem lehet kecsegtető a gyártóknak, ráadásul a helyi kereslet nagyrészt importon keresztül is kielégíthető. Emiatt az OEM-ek csökkentik a kapacitásbővítéssel kapcsolatos beruházásaikat, illetve visszaállnak az importra, bár elemzők azt várják, hogy a kínai gyártók megpróbálhatnak kiépíteni egy oroszországi jelenlétet. A nehéz gazdasági környezet ellenére a Renault továbbá hamarosan meghozza döntést az AvtoVAZ-zal közösen elindítandó gyártási beruházásról.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink