Milliárdokat hoz majd az OLED és a lézertechnológia. De kinek?

Szerző: autopro.hu | 2016.03.22. 12:38

A ma még ritkaságnak számító világítási rendszereket egyelőre csak kevés autóba szerelik be, így nem termelnek nagy profitot. Tíz éven belül viszont nagyságrendekkel növekedhet a fényszóró-biznisz.

Az innovatív világítási technológiák, mint a szerves fénykibocsátó diódák (OLED) vagy a lézer egyre nagyobb szerepet kapnak az autóiparban. A müncheni székhelyű Osram szerint bár ma még ezek a technológiák elvétve, szinte elhanyagolható mértékben vannak jelen az autóiparban, terjedésük azonban hamarosan felgyorsulhat: az OLED és a lézer 2025-ben már 1,1 milliárd eurós üzletet jelenthet a gyártóknak és beszállítóknak.

Az autóiparba is beszállító Osram természetesen nem véletlenül adta ki az előrejelzést: bár a világszerte 33 ezer embernek munkát adó német vállalat nem árulta el, milyen konkrét gazdasági várakozásaik vannak az innovatív technológiákkal kapcsolatban, az Automobilwoche szerint a vezetőség a jövő járművilágításának minél nagyobb szeletét szeretné uralni.

Ezt segítheti, hogy az Osram már viszonylag komoly tapasztalatokkal rendelkezik az ilyen termékekkel kapcsolatban: a német beszállító szerelte fel lézeres modulokkal a BMW i8 és az Audi R8 LMX modelleket, amiket hamarosan a hetes BMW és a normál R8 követhet. Az Osram további új termékei is egyre népszerűbbek az autógyártók körében, hiszen még idén két prémiumgyártó modelljében válnak az OLED fényszórók szériatartozékká.

Az OLED és a lézeres világítás terén azonban még bőven van mit fejleszteni, amihez fontos a tesztelések során összegyűjtött tapasztalat összegzése. Bár hatékonyságban a lézer még nem éri el a LED-ek szintjét, a világítástechnológiai cégek nem hiába keresik az új megoldásokat: a németek szerint a LED hamarosan eléri fizikai korlátait.