Beszállítók Mihez kezd az új beszállító óriás?

Mihez kezd az új beszállító óriás?

Panker Gergő | 2014.09.29 09:36

Mihez kezd az új beszállító óriás?

Több mint egy hét telt el, mióta a ZF Friedrichshafen bejelentette, hogy felvásárolja az amerikai TRW Automotive vállalatot, létrehozva egy olyan cégóriást, amely a Bosch és a Denso után, illetve a Continental előtt a világ harmadik legnagyobb beszállítójának számít majd.

Hirdetés

Ahogy a kedélyek elcsendesednek, felmerül több kérdés az új globális beszálllító-óriással kapcsolatban, amely a TRW Automotive és a ZF egyesülésén keresztül született.

Adósságok

Az ügy legfontosabb pénzügyi részleteit múlt hét pénteken hozták nyilvánosságra, felfeldve a ZF által az ügylet következtében magára vállalt kölcsönöket. A felvásárlás következtében a ZF nettó adóssága drámai mértékben, körülbelül 8,5 milliárd dollárra növekszik (kb. 1800 milliárd forint) majd. A ZF-nek az ügyletet megelőzően nem volt hosszú lefolyású kölcsöne, ám a felvásárlást követően a vállalat adósságai a 2013-ban jegyzett EBIDTA (kamatfizetés, adózás és értékcsökkenési leírás előtti) bevételének közel két és félszeresét teszi majd ki.

A felvásárlást továbbá egy, a Deutche Bank és Citibank által finanszírozott 12,5 milliárd eurós (kb. 3600 milliárd forint) kölcsön teszi lehetővé. Az Automotive News Europe értesülései szerint a kölcsönöket 225 és 275 bázispont közötti kamatokkal vették fel. A ZF tervei közt szerepel, hogy a banki kölcsönöket idővel befektetési kötvényekkel helyettesíti. Ahhoz, hogy a vállalat elérje az ehhez szükséges minősítést, a ZF-nek az EBIDTA bevételek kétszerese alá kell szorítania kölcsöneit.

A ZF 2013-as forgalma alacsonyabb volt, mint a TRW-é, amelyről eszünkbe juthat két globális beszállító évekkel ezelőtti összeolvadása, amikor a Schaeffler 2008-ban igencsak vitatott módon felvásárolta a Continentalt. A felvásárlásra közvetlenül a globális recesszió előtt került sor, melynek hatására a két vállalat veszélyesen megnőtt ebben az időszakban, ráadásul a Continentalnak jelentős adósságokat kellett visszafizetnie a Siemens VDO felvásárlásának következtében.

A menedzsment kérdése

A Continental és a Schaeffler ügylete különösen heves vitákat eredményezett a két vállalat vezetésében. Az elmúlt években azonban az egyre stabilabb menedzsmentnek már sikerült kiaknáznia az összeolvadásból adódó előnyöket. A 2013-as évben a Continental és a Schaeffler közös beszerzési volumene átlépte a 20 milliárd dolláros határt (kb. 4 ezer milliárd forint), melynek köszönhetően a két vállalat sikerült csökkentenie költségeit és megerősítenie kapcsolatát prémium beszállítóival.

A TRW élen jár a sofőrt segítő rendszerek fejlesztésében és gyártásában

A ZF és a TRW közötti ügylet azonban ennél sokkal barátságosabbnak tűnik, mivel mindkét vállalat menedzsmentjének támogatását élvezi. A fejlesztést kommentálva Stefan Sommer, a ZF vezérigazgatója elmondta, hogy ez egy „olyan felvásárlás, amely egy partneri kapcsolat szellemében születt. Alig várjuk, hogy köszönthessük a TRW dolgozóit vállalatunknál, és arra törekszünk, hogy a közreműködésükkel kiaknázzuk ennek az izgalmas egyesülésnek a lehetőségeit“. Egy közös bejelentésben, John Plant, a TRW vezérigazgatója kiemelte, hogy „régóta tiszteljük a ZF-et, mint iparágunk egyik sikeres vállalatát, akikkel nagyon hasonló értékekkel és fókusszal rendelkezünk az innováció területén“.

Ennek ellenére az összeolvadás egyik eleme még hátra van, ez pedig az új vállalat vezetői struktúrájának kialakítása. Amikor erre kerül a sor, mindkét vállalatnak gondosan át kell gondolnia a lehetőségeit.

Újabb felvásárlások a láthatáron?

A 11,7 milliárd dolláros (2400 milliárd forint) ügylet lehetővé teszi a ZF számára, hogy mechanikus termékei közé felvegye az utasbiztonsággal és ütközéselkerüléssel kapcsolatos technológiákat, amely hosszú távon jelentősen segítheti a vállalat versenyképességét. Így mindkét vállalat profitálhat az összeolvadásból, még úgy is, hogy a TRW üzletágként üzemel majd.

Stefan Sommer azonban további felvásárlásokat is megemlített, amelyek a vállalat teherautókkal kapcsolatos tevékenységeivel állnak összefüggésben. A ZF CVT üzletága alváz- és hajtásláncrendszereket, valamint elektromos termékeket és szoftvereket gyárt teherautókhoz és buszokhoz. 2013-ban az üzletág forgalma meghaladta a 3,24 milliárd eurót (kb. 1000 milliárd forint), amely a ZF összbevételeinek 19,3 százalékát adta.

Új piacok nyomában

A német beszállító továbbra is az európai piacra támaszkodnak, amely az elmúlt időszakban tapasztalt növekedés ellenére továbbra is érzékeny. Ezzel szemben az előrejelzések szerint az autók iránti kereslet töretlen marad Észak-Amerikában az évtized hátralevő részében. Egy összekapcsolt vállalat könnyeben képes megküzdeni a két kulcsfontosságú piac ingadozásaival. Eközben mindkét vállalat a nemzetközi terjeszkedésre összpontosít, különösen a fejlődő piacokon, mint Brazília, Kína, India és Kelet-Európa. 2013-ban a TRW 24 országban volt jelen gyártókapacitásaival, míg a ZF 26 országban 122 gyártóhelyet működtet.

A ZF szerint a felvásárlásnak köszönhetően megduplázódnak eladásai az Egyesült Államokban és Kínában. A csoportszintű eladások legalább fele Európából, míg a másik fele Észak-Amerikából, Ázsiából és a világ többi részéből származik majd. Mindkét vállalat jelentős kutatás-fejlesztés (K+F) részleggel rendelkezik Kínában, amelyet tovább kívánnak növelni. A két vállalat K+F központja egymástól 30 percnyi utazásra található.

A lépés az automatizált irányítórendszerek felé, amelyek sokak szerint egyenesen vezetnek az önjáró autókhoz, illetve a két vállalat kombinált szaktudása egy nagyhatalmú autóipari beszállítót eredményez majd. A két vállalat egyesülése megfelel a következő évtized elvárásainak és mindkét résztvevő kiegyensúlyozott portfólióval és regionális jelenléttel rendelkezik.

Az ügylet hatása másokra

A nagy autóipari beszállítók valószínűleg most mind összenéznek és elgondolkoznak rajta, hogy az együttműködésnek vajon milyen lehetőségei lehetnek – és itt most nem csupán az összeolvadásokra és felvásárlásokra gondolunk. A hagyományos beszállítói modell 2008 óta gyökeresen megváltozott. Korábban a kutatás-fejlesztés legtöbbször adott volt, a beszállítók feladata legtöbbször csupán az alapanyagokat és folyamatokat érintő, tömeggyártáson és az gyártástechnológiákból adódó optimalizáció volt

Napjainkban azonban egyre inkább a beszállítók azok, akik a szükséges kutatás-fejlesztést végzik. Ezáltal a korábbi, viszonylag gyenge pozícióból egy sokkal előnyösebb helyzetbe kerültek. Manapság egyre inkább a beszállítók azok, akik a technológiai fejlesztéseket, valamint az OEM gyártók számára szükséges hozzáadott értéket kínálják.

Jól járhat a Bosch?

A világ egyik legnagyobb autóalkatrész-beszállítójának számító Bosch múlt héten hétfőn bejelentette, hogy teljes irányítása alá veszi a korábban a ZF-fel közösen alapított kormányrendszereket gyártó vegyesvállalalatot. A ZF Lenksysteme vegyesvállalat elektromos kormányrendszereket gyárt, amelyek elengedhetetlenek a vezető nélküli autók fejlesztéséhez.

A sofőr nélküli autózáshoz szükséges rendszerekben érdekelt, valamint a szintén jelentős kormányrendszereket gyártó üzletággal rendelkező TRW Automotive felvásárlása miatt a trösztellenes problémákat elkerülve a ZF-nek el kellett adnia 50 százalékos tulajdoni részesedését a vegyesvállalatból.

Órákkal azután, hogy jelezte, eladja részesedését a Boschnak, a ZF bejelentette, hogy a július 9-i árfolyamhoz képest 16 százalékkal többért, részvényenként 105,6 dolláros (kb. 23 ezer Ft) áron felvásárolja a TRW Automotive-ot. A készpénzes tranzakció összértéke körülbelül 12,4 milliárd dollár (kb. 2800 milliárd forint). A TRW elmondása szerint a vállalat piaci értéke kürülbelül 13,5 milliárd dollár.

Bajban a sebességváltógyártók

A ZF főként azért tervezi az elektromos alkatrészek gyártásának felvételét tevékenységi körébe, mivel a sebességváltó nélküli elektromos autók terjedése egyre jobban fenyegeti a sebességváltók gyártásával foglalkozó vállalatokat. A sebességváltók piaca lassan „egy haldokló üzletággá válik. Nincs értelme egy hanyatló iparág résztvevőjének lenni – mondta Jürgen Pieper, a frankfurti Bankhaus Metzler vállalat elemzője.

A globális értékesítések tekintetében ZF és a tőzsdén jegyzett TRW megelőzheti a japán Denso és német Continental vállalatokat. Az üzlettel a ZF alkatrészekből származó bevételei körülbelül 30 milliárd euróra (kb. 9000 milliárd forint) ugranak, felzárkózva a Bosch tavalyi 30,6 milliárd eurós forgalmához.

A döntés továbbá beleillik az autóiparban megtalálható trendbe, amely szerint a mechanikai alkatrészek gyártói kikacsintgatnak az elektronika területére, hogy idomuljanak a különböző balesetmegelőzési, valamint gyalogos- és utasvédelmi rendszerek iránti megnövekedett kereslethez.

A modern beszállítóknak a technológiák széles skáláján otthon kell lenniük, valamint „nagynak és erősnek kell lenniük“ – mondta Stefan Sommer, a ZF ügyvezető igazgatója egy múlt hétfői telefonkonferenciás beszélgetésen.

A TRW Automotive felvásárlásával a németországi székhelyű ZF több "autóipari megatrendet" is követhet, mint például a hatékonyságra, szigorúbb biztonsági előírásokra, illetve a sofőr nélküli autózásra irányuló törekvések. A több menetdinamikai és biztonsági rendszer kifejlesztésében résztvevő Bosch-t pedig segítheti, hogy mostantól teljes irányítása alatt áll a kormányrendszerek gyártásával foglalkozó ZF Lenksysteme vállalat. A ZF Lenksysteme világszerte 13 ezer embert foglalkoztat, a tavalyi árbevétele pedig elérte a 4,1 milliárd eurót (1200 milliárd forint).

– Ma még a sofőr irányítja az autót, ám holnap ezt a szerepet már az autó elektronikája töltheti be – mondta Ferdinand Dudenhoffer, a Duisburg-Essen Egyetem autóipari kutatásokért felelős intézet vezetője.

A TRW a biztonsági rendszerek fejlesztésében is otthon van

Ennek ellenére, a Bosch-nak lehetséges, hogy jobban tetszett volna az a felállás, ha továbbra is együttműködik a ZF-fel a kormányrendszerek gyártásában, ahelyett, hogy a vegyesvállalkozás részvényeinek felének felvásárlásával megerősít egy versenytársat.

– A Bosch így egy jelentős versenytársat szerzett magának, akit le kell győzniük. Nem gondolom, hogy ez volt az ideális forgatókönyv a Bosch számára – tette hozzá Ferdinand Dudenhoffer.

A stuttgardti székhelyű vállalat ugyanakkor pozitívan értékeli a helyzetet: Volkmar Denner, a Bosch vezérigazgatója úgy fogalmazott, hogy az üzlettel sikerült a vállalatnak sikerült megkaparintania a sofőr nélküli vezetéshez szükséges „kulcsfontosságú technológiát“. – Szeretjük a versenyhelyzetet – mondta Volkmar Denner egy múlt hétfői telefonos konferencián. – Nincs semmi problémánk a ZF céljaival és szándékaival – tette hozzá a Bosch-vezér.

Kiemelt Partnereink