Beszállítók Magyar megrendelők felé nyitna a ZF Hungária

Magyar megrendelők felé nyitna a ZF Hungária

Gégény István | 2014.04.17 09:26

Magyar megrendelők felé nyitna a ZF Hungária

Haszonjárművek váltói készülnek a világ 10 legnagyobb autóipari beszállítója közé tartozó vállalatcsalád egri gyárában. Körülnéztünk az üzemben.

Hirdetés

Minden gyárlátogatás a kapcsolatfelvétellel veszi kezdetét, s már itt kihívásba ütköztünk. Ugyanis egyazon címen szerepel a nyilvános adatok között a ZF Hungária és a ZF Lenksysteme Hungária egri telephelye, amelyek viszont szinte csak a nevükben és az iparági érintettséget illetően hasonlítanak egymásra. Kezdjük tehát a bejárást azon dilemma feloldásával, amellyel valószínűleg olvasóink is szembesültek már a két cég kapcsolatát illetően!

A ZF Hungária gyárában készülnek a váltók alkatrészei, amit ugyanezen a telephelyen szerelnek össze

Az egri telephely tulajdonosa a ZF Hungária, amely a ZF Friedrichshafen AG magyarországi leányvállalata. Ezen a helyszínen sebességváltók gyártásával foglalkoznak, amelyeket kisteherautókba, kamionokba és autóbuszokba építenek be. Kivételként említhető a Volkswagen Amarok pickup, amelynek váltói szintén itt készülnek. A német ZF csoport és a Bosch fele-fele arányban tulajdonosa a szintén nemzetközi gyártóhálózattal rendelkező ZF Lenksystemenek, amelynek magyarországi leányvállalata csarnokokat és irodákat bérel Egerben a ZF Hungáriától. Utóbbi társaság kormányművek gyártása terén érdekelt – ahogy arról hírt adtunk korábban, a megrendelések bővülése miatt a közeli Makláron újabb, immár saját telephelyet fejlesztenek, ennek ellenére várhatóan nem költöznek el Egerből. A ZF Hungária van tehát otthon a 145 ezer négyzetméteres bázison, a ZF Lenksysteme Hungária pedig bérlő a telepen.

A házigazda ZF Hungária legnagyobb csarnoka, ahol a megmunkálás zajlik, nagyjából 14 ezer négyzetméteres alapterületű, amelyhez bő négyezer négyzetméteres hőkezelő csarnok csatlakozik. A fokozatváltó bonyolult, komplex szerkezet, buszok, kamionok esetén ráadásul igen nagy igénybevételről beszélhetünk, a leendő futott kilométerek mennyisége ugyancsak tekintélyes. Ennek fényében a precíz megmunkálás és az alapanyagok minősége egyaránt rendkívüli jelentőséggel bír. Szemmel láthatóan – és a vevői elégedettség alapján is – bátran állítható, a ZF Hungária magasan tartja a mércét. Jól átlátható rendezettséggel sorakoznak a berendezések a csarnokban: a hőkezelést is beleértve egy U alakú pályán halad a beszállítóktól érkezett munkadarab a sor végéig, ahol immár kész alkatrészként várja, hogy a gyártócsarnokba kerüljön.

Gyárlátogatás a ZF Hungária egri üzemében
Így szerelik össze a váltókat - kattintson a további képekért!

Míg átérünk a közel ötezer négyzetméteres épületbe, megerősítést nyer, hogy innen jelenleg egyetlen termék sem kerül magyarországi megrendelőkhöz. Talány, hogy ami megfelel az Iveco, Volvo, Scania, MAN, Renault, Nissan, Volkswagen és további gyártók elvárásainak, miért nem talál hazai piacot, ám főként a magyar buszgyártás helyzetét ismerve annyira talán mégsem nehéz megérteni az indokokat. Egy biztos: a ZF Hungária szívesen kiszolgálna itthoni partnereket is. Nem titkolják, van még rendelkezésre álló kapacitásuk, bármikor tudnának újabb megrendeléseket fogadni.

A ZF AG a világ legnagyobb járműipari vállalatai között található, több termékcsaládjával is a globális értékesítési lista első helyét foglalja el. Világelső például a 6 tonnánál nagyobb tömegű haszonjárművek kuplungszerkezeteinek, hidraulikus kormányszerkezeteinek, lengéscsillapítóinak, automatizált sebességváltóinak gyártásában és forgalmazásában.

A késztermékek raktára felől érkezünk a szerelőcsarnokba, ahol első látásra kiderült, amiről egyébként csak avatott szakemberek szerezhetnek tudomást: bizonyos váltókat festve kérnek a járműgyártók. Nem kell egy egész színpalettát magunk elé képzelni, mi csak fekete bevonattal találkoztunk – nem ritka, hogy esztétikai okokból ilyen igénnyel él valamelyik partner. Mondjuk nehéz kivetnivalót találni egy alumínium váltóház ezüstös színvilágában, de a lényeg, hogy ilyen kérések teljesítésére is felkészült a ZF Hungária. A katonás rendben rakásolt, kész váltókon jól felfedezhetőek az intarderek, s képet kaphattunk az automatizált technológia beépítéshez szükséges előkészítési megoldásáról is. Merthogy a gyárban csak 5 és 6 fokozatú manuális váltók készülnek, lehetőség van azonban automatizált váltók gyártására is. Ezek működési elv tekintetében manuális koncepció szerint üzemelnek, ám a vezető szemszögéből nézve akár teljesen automata, emberi beavatkozástól mentes váltásra is képesek.

Magukon a szerelősorokon a korábban említett terméktípusok mentén felosztva készülnek a váltók, a másik csarnokban megmunkált alkatrészek felhasználásával. Van egy sor a kishaszongépjárműveknek (ilyen pl. az Iveco Daily), egy a nehéz teherautóknak, egy külön részleg az autóbuszoknak, a negyedik soron pedig a már említett Amarok modell váltói készülnek aktuálisan. A napfényes épületben nem kapkodnak, minden terméket gondos munkával, alapos szerelői lépésekkel formálnak készre. A telephelyen bérlőként jelenlévő ZF Lenksysteme Hungáriához képest az is különbséget jelent, hogy a ZF Hungária kisebb mennyiségeket gyárt, ráadásul pár ezres darabszámú megrendeléseket is fogad a cég. Rugalmasan tudnak alkalmazkodni partnereik igényeihez, sőt, helyben fejlesztik, tesztelik is a váltóikat. Néhány járművet kifejezetten arra tartanak fenn, hogy azokba beépítve a tesztelni kívánt váltót akár napokon keresztül, váltott sofőrökkel róják a kilométerek százait, ezreit, ezzel is hozzájárulva termékeik tökéletesítéséhez.

Kiemelt Partnereink