Beszállítók Kugler Gábor: a csőd szélén állt, ma a legnagyobb beszállítók egyike a Salgglass

Kugler Gábor: a csőd szélén állt, ma a legnagyobb beszállítók egyike a Salgglass

Pardavi Mariann | 2017.06.30 09:30

Kugler Gábor: a csőd szélén állt, ma a legnagyobb beszállítók egyike a Salgglass

A Salgglas pályája akkor kezdett felfelé ívelni, amikor más autóipari cégeknek leáldozott. Kugler Gábor 2008-ban a válság kitörésekor vette át az üveggyár ügyvezetői posztját: elhagyta a korábbi fő csapásirányokat és az autóipar felé fordult. Ma Európa egyik legnagyobb független autóüveg beszállítójává vált a salgótarjáni vállalat. Világszerte elsőként gyártottak szupererős, szupervékony, egy milliméternél is vékonyabb gorillaüveget az autóipar részére, szériában. Továbbá a Salgglas európai piacvezetővé vált a kisbuszokban található üveg-az-üvegben szerkezet területén is.

Hirdetés

– Két héttel a válság kitörése után vette át a Salgglast. Milyen körülmények között zajlott a felvásárlás?
– A csőd szélén állt a vállalat. Mindenki elégedetlen volt: a dolgozók, a megrendelők, a tulajdonosok. Hatalmas fejetlenség uralkodott, sokan itthagyták a gyárat. Nekiálltunk a költségcsökkentésnek, pár hónap alatt a felére apasztottuk az általános költségszintet. Ezután tudtuk megkezdeni a technológiai megújítást. Áthelyeztük a berendezéseket, hogy az előkészítő gépeket és a kemencéket összehangoló termelékeny folyamatokat hozzunk létre. Húsz év technológiai lemaradását kellett minél előbb behozni.

– Milyen stratégia mentén építette fel a következő éveket?
– Az autóiparra alapoztam a jövőt, a többi üzletágból szép lassan kiszálltunk. Az autóiparon belül is az oldalüveg gyártása a fő csapásirány. Kisebb mennyiségben hátsó szélvédő, tetőablak is készül, sőt a BMW i8-hoz mi gyártjuk a kalaptartó és az utastér közötti vékony üvegfalat is. Ez az úgynevezett gorilla üveg, ami olyan, mint a mobiltelefonok üvegpanelje, csupán 0,7 mm vastag, de nagyon erős. Ez az üvegfajtát az autóiparban mi készítettük először, és egyelőre világszerte egyedüliként szállítjuk sorozatban.

– Miket gyártottak eleinte az ön vezetése alatt?
– Gyártottunk egyszerűbb autóüvegeket, buszüvegeket, traktorüvegeket. Az üzemben három csiszolósor és szintén három kemence volt. A tervem az volt, hogy 10 milliárd fölötti árbevételt érünk el és a presztízsmárkák beszállítói leszünk. Akkor egyébként 300 munkatársat foglalkoztattunk és 6 milliárd forint forgalmunk volt. Ma már 600 dolgozó tevékenykedünk. Öt kemencénk van, a hatodikat jelenleg telepítjük. A forgalom már 2016-ban is 12 milliárd volt, ami idén sem lesz kevesebb. Traktor- és buszüvegünk már nincs, viszont a legnagyobb független autóüveggyárrá fejlődtünk Európában. Az első olyan üveggyár vagyunk a világon, amely egy gyártelepen belül rendelkezik a meglévő összes üvegedzési módszerrel, úgymint gravitációs-, hengernyomásos, présnyomásos, és kémiai edzéssel.

– Mikor váltak autóipari beszállítóvá?
– A Salgglas alappillérének mondható a Suzuki, mellyel a 90-es évek elején kezdődött az együttműködés, mi vagyunk az egyik legnagyobb beszállítója. Büszke vagyok rá, hogy ma már kevés olyan európai autómárka létezik, melyben ne lenne Salgglas üveg. Termékeink beépülnek az Audi, a Bentley, a BMW, a Volkswagen, a Mercedes, a Porsche, az Opel, a Land Rover, a Fiat, a Nissan, a Renault, a Citroen és az említett Suzuki modelljeibe. A célvevők a réspiaci autógyártók, akik nyitottabbak a különleges megoldásokra. A réspiacokat a sportautók, luxusautók, kisteherautók bizonyos termékei jelentik.

Egyebek mellett a Porsche Panamerába is beépítik a Salgglass üvegeit

– Számokban hogyan néz ki a termelés?
– Négymillió darab autóüveget gyártunk évente, ez körülbelül 500 ezer autót jelent. Legnagyobb volumenben a Volkswagen csoport különféle márkáinak szállítunk.

– A közelmúltban megjelent hír szerint fejlesztik az úgynevezett üveg az üveg előállításához szükséges technológiát. Mit jelent ez pontosan?
– Jelenleg az európai piac vezetője a cég az úgynevezett üveg az üvegben termékek területén. Ezen termékek a kisbuszok, egyterű családi autók oldalsó fix üvegein biztosítja a gépjármű szellőzését – például Volkswagen T5, Mercedes, Fiat, Nissan mikrobuszok esetén.

– Milyen előnyökkel jár ez a technológia?
– A kisbuszok szellőzését biztosítja. A fixen beépített oldalüveg nem lehúzható, viszont a fix üvegbe beépített mobil üvegen keresztül kinyithatóvá válik az ablak. A fejlesztés során csökken az autók légellenállási tényezője, a termék jobb zaj- és beázás védelmet biztosít.

– Milyen fejlesztések várhatóak a következő időszakban?
– Jelenleg hengernyomásos kemencét telepítünk és előkészítjük a helyet a következő csiszolósornak is. Így hamarosan megtelik a gyár, és a folyamatok tökéletesítésére összpontosítunk majd. Nem többet, hanem jobban kell gyártanunk. A legfőbb feladat a folyamatos anyagáramlás biztosítása, és a selejt további csökkentése. Az új kemence beüzemelése után a sorokról közvetlenül a kemencére kell az üvegnek kerülnie, köztes tárolás nélkül. A kiegészítő műveleteket, a forrasztást, préselést, válogatást pedig közvetlenül a kemencék végén kell elvégeznünk. Így megszűntetjük az üveg fölösleges mozgatását, a többszörös átpakolást, a karcolódást. A kemence mellett már új vízvágót, új vízszintes mosót, új függőleges mosót, új csiszolót telepítettünk. Beruházunk több robotba, hogy ne kézzel kelljen az üveget kezelni. Illetve mosógépeket is cseréltünk, az elavult régiek helyére újak kerültek. Továbbá speciális vízkezelő rendszereket integráltunk. Azaz gyakorlatilag már minden területen korszerű, új gépekkel rendelkezünk. Így további akadály hárul el a hibamentes gyártás elől.

– Amikor átvette a céget, a dolgozók is elégedetlenek voltak. Hogyan sikerült ezen átlendülni, mit tesznek azért, hogy a munkatársak lojálisak legyenek a céghez?
– A dolgozói elégedettségi felméréseken kiderült, hogy elismerik a vállalat által nyújtott szolgáltatásokat, a technikai feltételeket. Leginkább a belső megbecsüléssel, a bánásmóddal volt a legtöbb munkavállalónak problémája. Természetesen léptünk, hogy mindenki érezze, hogy nem csak munkaeszközként, hanem partnerként is tekintünk rá. A felsővezetés már több tréninget végigdolgozott, hogy a vezetés ezen a szakterületen is fejlődjön. A szervezet tudatos és szisztematikus képességfejlesztésének érdekében. A teljesítményelvárások teljesítése esetén szívesen emeljük tovább a béreket. A gyáron belül építettünk egy tornatermet, ahol munkatársaink minden nap különféle sportedzéseken vehetnek részt. Jelenleg thai-boksz, g-flex és jóga foglakozásokra járhatnak. Lakberendező tervezte meg a frissen újjáépített az öltözőket, étkezőket, szociális helyiségeket. Hetente jár a céghez jogász és pszichológus, akikkel a munkatársaink megoszthatják a problémáikat. Évente kétszer szervezünk véradást, a megye egyik legnagyobb véradója vagyunk. A problémákat rendszeresen megbeszéljük a munkatársakkal egy-egy kötetlen pizzaparti keretén belül. Rendszeres képzést, szakmai és anyagi előrejutási lehetőséget kínálunk. A fenti lépések következtében a 2008-ban 32 ponton lévő dolgozói elégedettség jelenleg 71 ponton jár.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink