Beszállítók Kriza Ákos: Miskolcot járműipari központtá fejlesztjük

Kriza Ákos: Miskolcot járműipari központtá fejlesztjük

Gégény István | 2014.10.15 07:51

Kriza Ákos: Miskolcot járműipari központtá fejlesztjük

A borsodi megyeszékhely újraválasztott polgármesterével a nagyváros és a régió ipari megújulásáról beszélgettünk. Bár jelentős kihívás a szakemberképzés, bátran állnak a feladat elébe.

Hirdetés
Kriza Ákos

– Miskolcot sokáig a gépiparral, kohászattal azonosította az ország. Miután utóbbi iparágban jelentős változások, leépítések történtek, új utakat kellett keresnie a régiónak, s úgy tűnik, határozottan a járműipar felé nyitott a megyeszékhely és környezete.
– Már a '90-es évek elején látható volt, hogy Miskolc nehézipari múltja nem menthető át a jövőbe. Komoly átstrukturálódás zaljott le a város iparában, ez a folyamat az elmúlt években még inkább felpezsdült. Az acélgyártást felváltotta a gépgyártás, megerősödött a mechatronika, az informatika, s ezekre építve, a Miskolci Egytemmel karöltve alakult ki a város mai ipara. Egyre több autóipari beszállító választja Miskolcot; jelen pillanatban 70 tagot számlál régiónk autóipari klasztere. Az elmúlt évek legnagyobb hazai zöldmezős beruházása Miskolcon valósult meg: a járműipari biztonságtechnikai berendezéseket gyártó Takata vállalat hazai üzemének kialakítása közel 70 millió euró értékű fejlesztést jelent. A japán cég nagyon komoly együttműködést tervez a helyi egyetemmel. A Bosch ugyancsak jelentős autóipari beszállító, akik több fejlesztést indítottak el az elmúlt években. Tovább sorolhatnám a kapcsolódó kisebb cégeket, közepes vállalkozásokat, amelyek a régi nehézipari múlt után lábra kaptak és megerősödtek a gépgyártás vagy egyéb autóipari beszállítói tevékenységek révén.

– Mielőtt egy nagyobb beszállító fejlesztésbe kezd egy régióban, rendre felmerül a kérdés, vajon talál-e a vállalat magának kellő számban szakképzett munkaerőt – legyen szó akár mérnökökről, akár szakmunkásokról. Ezek szerint Miskolc felkészült arra, hogy megfeleljen a járműipari beszállítók elvárásainak?
– Miskolcon a rendszerváltás után nagyon sok jól képzett szakember maradt munka nélkül. Egy részük elvándorolt a térségből, ám sokan maradtak – utóbbiak az elmúlt évek gazdaságfejlesztési lépéseinek köszönhetően el tudtak helyezkeni. Éppen ezért nagyon nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy a szakiskolai, szakközépiskolai valamint az egyetemi képzés az ipari elvárásoknak megfelelően, rugalmasan tudja képezni a szakembereket. Ez az elkövetkező évek egyik legnagyobb feladata számunkra: egy olyan képzési rendszer kialakítása általános iskolától a felsőoktatásig, amelynek révén a fiatalok megtalálják a helyüket a térségünkbe érkezett cégeknél. Már most látható, hogy több nagyobb cég tanszéket nyit a Miskolci Egyetemen, illetve a duális képzés révén a szakképzésben, a szakiskolákban is megjelennek ezek a vállalatok – létezik például Bosch-osztály Miskolc egyik szakközépiskolájában, amely kiválóan működik.

Nemrég rakták le a Takata miskolci gyárának alapkövét, hamarosan indul a termelés

– Láthatunk már példát az országban hasonló folyamatra, gondolhatunk például Győrre, amelyet a járműipar hazai fővárosaként is szokás emlegetni. Az ottani képzési rendszert évekkel ezelőtt hozzáigazították az ipar elvárásaihoz, s ma már látszik, hogy jó döntéseket hozott a városvezetés. Ilyesmi várható Miskolcon is?
– Nagyon hasonló a helyzetünk, azzal az eltéréssel, hogy Miskolcnak saját magának is létezett egy komoly ipari képzési rendszere, tehát nem feltétlenül csak a betelepülő vállalatok elvárásaihoz kapcsolódunk. Jelentős szakképző háttérrel rendelkezünk, amelyet megpróbálunk úgy fejleszteni, hogy a nagyobb cégek mellett a kis- és középvállalkozások igényeire is tekintettel legyünk.

– Többször szóba került a Miskolci Egyetem: hogyan látja, várható-e új, a járműiparhoz szorosabban kapcsolódó szakok indulása az intézményben?
– Ez aligha kérdéses. A vállalatok által felkarolt egyre több tanszék mellett mind a város, mind az egyetem elkötelezett a duális képzés kiterjesztését illetően. Ez nem csupán terv, hanem eldöntött tény: közösen dolgozunk az egyetemmel, illetve a helyi kamarával azért, hogy jól képzett szakembereket bocsássunk a helyi ipar rendelkezésére.

– Ne lepődjünk tehát meg, ha néhány éven belül Miskolc is járműipari centrumként funkcionál majd?
– A folyamat elindult, s olyan ez, mint a lavina – a kis hógolyó már a hótömböket mozgatja.

Kiemelt Partnereink