Beszállítók Itt a történelem legnagyobb visszahívása

Itt a történelem legnagyobb visszahívása

autopro.hu | 2015.05.20 11:10

Itt a történelem legnagyobb visszahívása

33,8 millió autót terelnek szervizbe az USA államaiban életveszélyes légzsákok miatt. A főszereplő ezúttal ismét a Takata, 11 autógyártó érintett.

Hirdetés

Lassan napi szinten áll a nyilvánosság elé Mark Rosekind, az amerikai közlekedésbiztonsági szervezet (NHTSA) vezetője. A világ eddigi legnagyobb járműipari botrányának feltárását célzó bejelentését követően ezúttal a világ legnagyobb visszahívása kapcsán volt kénytelen megnyilatkozni. Valójában egy folyamatról van szó, ugyanis a Takata már visszahívott 16,6 millió járművet légzsákproblémák miatt, most „csupán” kiterjesztették a kört a mennyiség duplájára.

Az NHTSA elnöke szerint ez az USA történetének legnagyobb visszahívása, szerintünk pedig ugyanabból az okból kvázi egyszerre 33,8 millió autót még soha nem hívtak vissza. Ha mégis, jelezni fogjuk, de meg lennénk lepve. 2008 óta így már 53 millió autót hívtak vissza a Takata hibás légzsákjai miatt, ezzel alighanem listavezető a beszállító, noha ebben a rangsorban nem dicsőség az élen szerepelni.

Videó a bejelentésről

A Takata korábban elutasította az újabb visszahívások elrendelését, mondván, nincs hivatalosan elismerve a probléma. Ám az USA területén működő ellenőrző szervek nyomására mégis lépett a beszállító, ráadásul hat haláleset is hozzájárult a döntéshez. Mindegyik végzetes baleset Honda típusú autókhoz kötődik, amelyeknél a szétrobbanó légzsákból kirepülő fém alkatrészek ölték meg a járművekben tartózkodókat.

Az egyazon probléma miatti visszahívások mennyiségi listáját korábban a Ford vezette. Az amerikai gyártó automata váltóival még az elmúlt évezredben volt gond - a szerkezet parkoló állásból könnyen átcsúszott hátramenetbe. A 21 milliós visszahíváshoz 6000 baleset, 2000 személyi sérülés és 98 haláleset kapcsolódik.

A bejelentés hatására 12 százalékot estek a Takata részvényei Tokyo tőzsdéjén.

A gigavisszahívásban érintett gyártók: Honda, BMW, General Motors, Ford, Toyota, Nissan, Mazda, Mitsubishi, Daimler (haszongépjárművek), Fuji Heavy Industries (Subaru és Chrysler), FCA. Itt érthető el a modellek teljes listája.

Bár a Takata hivatalos megnyilatkozásai arról szólnak, hogy nem tudják, mi lehet a felrobbanó légzsákok mögött álló ok, Mark Rosekind is szóba hozta a kritikus vegyületet friss megnyilatkozásában, a beszállítótól azóta eltávozott egyik munkatárs pedig konkrétan kifejtette, hogy az olcsóbb kémiai megoldás okozhatja a hibát.

Aligha lehet tovább halogatni a drámaivá fajuló helyzet gyökeres rendezését.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink