Beszállítók Hatala Pál: Lezárult a távol-keleti olcsó és nagy mennyiségű öntvények iránti kereslet

Hatala Pál: Lezárult a távol-keleti olcsó és nagy mennyiségű öntvények iránti kereslet

Uzoni Ábel | 2017.04.07 09:49

Hatala Pál: Lezárult a távol-keleti olcsó és nagy mennyiségű öntvények iránti kereslet

Idén 25 éves a Magyar Öntészeti Szövetség, amelynek 85 tagja van. A ma működő 135 öntöde 2016-ban mintegy 212 ezer tonna öntvényt termelt, 8600 dolgozót foglalkoztat, az ágazathoz közvetetten 13 ezer munkavállaló kapcsolódik. Az iparág tavalyi összárbevétele mintegy 600 millió euró volt. A szektor állapotáról, lehetőségekről, a szoros autóipari kapcsolatról Hatala Pál, a Magyar Öntészeti Szövetség ügyvezetője beszélt.

Hirdetés

– Az öntvények nagyon fontos alkatrészei a járműveknek, az öntödék kellően be is épültek a hazai járműipari gyártási láncba.
A járműipar alaposan átformálta a szektort, mivel a nyomásos öntés teszi ki a hazai össztermelés ma már több, mint felét. Egy gépkocsiban gyakran több száz öntvény található, ezzel meghatározó beszállítója az öntészet a járműiparnak. Fontos az is, hogy a vevőket itthon és a néhány száz kilométeres térségben kell megtalálni, a messzi piacok gazdaságos elérése nem reális.

A keleti nyitás egyelőre csak álom?
Tapasztalataim szerint, aki elment Kínába, az néhány év múlva vissza is jött, mára a távol-keleti olcsó és nagy mennyiségű öntvények iránti kereslet korszaka lezárult - egyszerűen a viselkedési kultúra, a kapcsolati hagyományok mássága és a távolság miatt visszajöttek a vevők. Tőlünk keletre, még a közelben lévő Oroszországban, Romániában, Törökországban is olcsóbban termelik általában az öntvényt, mint nálunk. Messzebbre nézni a távolságok miatt már nincs is értelme.

Hogyan válhat egy öntöde stabil beszállítójává az autóiparnak? Mert az árleszorítást minden vevő előszeretettel használja.
Mivel az OEM-ek versenyeztetik a beszállítókat, közvetlenül nekik az öntödékből nehéz beszállítani. Az összeszerelő cégek ma már az ár versenyeztetése mellett előszeretettel élnek azzal a gyakorlattal, hogy kiadják a következő ciklus fejlesztési terveit az öntödéknek, hogy megadott igény szerint ők „alkossák/tervezzék meg” a kért alkatrészeket. A súlycsökkentési verseny és a gyártási időráfordítás csökkentési kényszere miatt például megszokott jelenség, hogy az eddig több darabból összeszerelt egységeket egy öntvényként kell elkészíteni, és ennek megoldási feladata a majdani gyártó öntöde munkatársaié. A feladatot megfelelően teljesítő öntöde lesz vagy lehet aztán a beszállító, és a ráfordításai majd a termék gyártása során térülnek csak meg. Ez nagy rizikó, rengeteg pénzt igényel, és nincs igazi garancia rá, hogy a befutó is ő lesz. De ha valaki megnyer egy ilyen fejlesztési projektet, megfelelően teljesíti a gyártást, hosszú évekig lehet belőle bevétele. Mondhatjuk, az autóipar kicsit visszaél piaci pozíciójával.

Melyik öntödében van nagyobb üzlet? Abban amelyik kevés fajta terméket állít elő nagy mennyiségben, hosszú távon, vagy amely szélesebb palettán sokféle terméket kínál?
Ez mindig a helyzettől függ, valójában erre nincs recept. Nem feltétlen az a jó, ha mindent tudok csinálni, az is lehet nyerő, hogy csak egyfélét, de abban én vagyok a legprofibb, sőt a legolcsóbb.

Ezek szerint az öntödék is szakosodnak, ez azt is jelenti, hogy általában nem készítenek sok féle fémötvözetből öntvényeket egy-egy adott öntödében?
Még egy adott fém esetében is az öntödék egy kemencében célszerűen egyféle fémötvözetet olvasztanak, hogy az ötvözetminőséget tartósan biztosítani tudják. Alapszabály, hogy minden egyes ötvözethez egy adott kemencét hozzárendelnek, ötvözet minőségenként.

Az iparágban mennyire van jelen az informatika, a robotika?
- Akik az autóipar beszállítói, nem tudnak eltekinteni az informatikától, a robotok használatától sem. Vannak már szinte teljesen automatizált öntősorok, gyártósorok, például a nagy darabszámban öntvényeket előállító nyomásos öntödék az öntéstől a felület kikészítésen, a formaürítésen, a megmunkáláson át mérésekkel bezárólag igyekeznek szinte mindent automatizálni.

- A vevő a beszállító öntöde által megfelelő minőségű, paraméterű öntvényeket tételesen ellenőrzi az átvételt követően?
Ahogy az ma már szinte mindenütt általános, a megrendelő a független tanúsító cégek által kiadott okiratok alapján az öntvényeket, mint a szerződésben rögzítetteknek megfelelő termékeket veszi át, nem méri újra meg annak paramétereit, a rendszeresen ellenőrzött és szigorú elvek alapján tanúsított beszállító által megadottakat elfogadja.

A FémAlk Zrt.-nél

Egy 2015-ös interjúban azt mondta, az ágazatban 20 százalékos bővülés várható 2018-ig. Ez ma is tartható?
Annak a beszállítói, fejlesztői, termelői, ipari kulturális szintnek, amely most a világszínvonalat jelenti, Magyarországon ma körülbelül 18-25 öntöde felel meg. Ezeknek van elég pénzük a legjobb szakemberekre, a legkorszerűbb berendezésekre. A többiek között is van számos igen jó öntöde, de nem ezen a pályán mozog mindenki, csak egyesek lesznek például az űrtechnológia beszállítói. Valójában nincs olyan, hogy jó öntöde meg rossz öntöde, jó meg rossz beszállító. A német, a francia – és sorolhatnám autógyárak nem azért vannak itt a régióban, mert mi mindenki másnál jobbak vagyunk, hanem azért, mert mi is elég jók – versenyképesek – vagyunk, és ők a lehető legtöbb rendelkezésre álló beszállítóval szeretnek dolgozni, szeretnek a termelési kapacitásokból válogatni. Az azért egy nagyszerű dolog persze, hogy a magyar öntészet szereplői egy globális logisztikai rendszer tagjai lehetnek, mert versenyképesen teljesítik az ahhoz tartozó elvárásokat.

– Ki hol tart a régióban, van olyan, hogy Szlovákiában ezt, Ausztriában azt tudják jobban gyártani?
Igen, de a bővülés a termelt mennyiségre, tonnára vonatkozik, nem árbevételre. Ha az autógyárak növelik a termelésüket, természetes, hogy az autóiparba beszállító öntödék is növelik termelésüket. Az állandó fejlesztés, beruházás, korszerűsítés mozgatja az egész rendszert. Ez a helyzet az alumínium öntészetben az elmúlt években minden évben eredményezett átlagosan, az egész szektorra vonatkozóan, mintegy 5 százalékos növekedést. Ehhez jöttek még a hazai vasöntészetben a két legmeghatározóbb társaság által végrehajtott nagyléptékű fejlesztések, melyek az egész szektorra vonatkozóan további 6-7% növekedést eredményeztek évente.

Hogy áll az öntészeti szektor a szakmai képzéssel?
A ’90-es évek közepén befejeződött a középfokú öntészeti képzés, és az öntész szakemberek mára csaknem elfogytak, tehát meg kell oldani a képzés újraindítását. A kétezres évek elején mintegy ötezren dolgoztak, mára már 8500-9000-en dolgoznak az öntészetben, ami alapvetően részben a hazai befektetőknek és részben néhány multinacionális szereplőnek köszönhető. A hengerfejeket gyártó Nemak Győr szembesült először azzal, hogy a fejlesztések, a növekedés gátja lehet a munkaerő hiánya. Ezért rengeteg pénz és energia ráfordításával a győri Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakközépiskolával kötöttek szerződést, és akkreditáltatták az öntészeti szakképzés tananyagát „járműipari fémalkatrész gyártás” néven. Ebben a három éves képzésben tavaly már a 4. évfolyam indult el, a tananyagot már 2. éve Csepelen, a Weiss Manfréd Szakközépiskolában, illetve Szolnokon és Cegléden is tanítják, míg Békéscsabán várhatóan ősztől indul el ez a szakiskolai képzés. Bízunk benne, hogy néhány év múlva ismét lesz elegendő szakember e területen is.

A szektorban vannak önálló kutatóműhelyek, például anyagszerkezeti vizsgálati lehetőségek?
Régen voltak nagy kutató intézetek, ezek gyakorlatilag mind megszűntek, jelentősen átalakultak a rendszerváltozás óta. Akik ma erre pénzt tudnak költeni, és a piacon akarnak újdonságaikkal maradni, azok ma is működtetnek ilyen-olyan kutató helyeket. A Bosch-nak, a Knorr-Bremsének van K+F bázisa, mert a verseny miatt rászorulnak ezekre. Az öntödéknél alapkutatás alapvetően nincs, vagy csak nagyon kevés, de az alkalmazott kutatási területeken dolgozó mérnökök végeznek prototípusgyártási, szimulációs, folyamatirányítás-fejlesztési, gyártáshatékonysági kutatásokat.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink