Beszállítók Elektromos kormányművek Maklárról a világpiacra

Elektromos kormányművek Maklárról a világpiacra

Koncz János | 2014.09.09 09:26

Elektromos kormányművek Maklárról a világpiacra

Az utóbbi évek egyik legnagyobb Heves megyei gépipari beruházását hajtották végre az elmúlt egy évben az Eger közelében fekvő Maklár község külterületén. A jó szervezésnek és az összehangolt munkálatoknak köszönhetően mindössze 327 nap alatt készült el az az üzemcsarnok, amelyben rövidesen megkezdődik az elektromos kormányművek gyártása. A zöldmezős beruházásban felépített, 26 000 négyzetméter teljes alapterületű új telephelyen több szerelősoron gyártanak kiváló minőségű EPSapa elektromos kormányműveket.

A beruházó ZF Lenksysteme GmbH magyarországi leányvállalata, a ZF Lenksysteme Hungária Kft. immár 11 éve működik Egerben, termékpalettáján hidraulikus rásegítésű kormányművek, kormányoszlopok és kormánytengelyek szerepelnek. A jó termelési, minőségi és üzleti eredményeiknek köszönhetően döntött úgy a ZF AG és a Robert Bosch GmbH közös vállalatcsoportja, hogy az EPSapa kormányműveket csúcstechnológiájú szerelősorokon előállító új gyárát Magyarországon, a meglevő telephely közelében építi fel.

- Kibővült magyarországi gyártókapacitásunknak köszönhetően még hatékonyabban teljesíthetjük vevőink igényeit. Nemzetközi termelési hálózatunk részeként a maklári és az egri gyárak tovább erősítik a teljes vállalatcsoport versenyképességét – tudtuk meg a szeptember 5-ei hivatalos gyáravatáson Marcus Parchetól, a ZF Lenksysteme GmbH ügyvezető alelnökétől, aki egyben a ZF Lenksysteme Hungária Kft. felügyelőbizottságának elnöke is. Mint hangsúlyozta, a beruházás a magyar vállalat mellett a Schwabisch Gmünd-i központi telephely pozícióját is erősíti, és az ottani munkahelyeket is stabilizálja, hiszen a modern elektromos kormányművek iránti kereslet folyamatosan erősödik a nemzetközi járműpiacon, ami összességében a forgalom növekedését fogja eredményezni.

A hevesi régióban a gyárindítás hatásai már most kézzelfoghatóak: eddig hatvan embert vettek fel a high-tech gyártó- és szerelő üzembe, akik közül sokan több hetes, sőt több hónapos németországi betanuláson vettek részt. A megrendelések fokozatos bővülésével összhangban növelik majd tovább a létszámot, mintegy 400 főre. A maklári gyár természetesen magyar beszállítókat és alvállalkozókat is foglalkoztat, további munkahelyeket teremtve a régióban.

- A frissen beindult magyarországi termeléssel a felelősségünk is megnőtt, hiszen a lehető legmagasabb színvonalú termékekkel kell bizonyítanunk, hogy a magyar munkavállalókba vetett bizalmunk megalapozott. Ehhez nemcsak a gyártási kapacitásban, de a kereskedelmi kapcsolatokban, az üzleti partnerségben rejlő potenciált is fel kell használni – hangsúlyozta Parche.

A ZF Lenksysteme GmbH a Robert Bosch GmbH és a ZF Friedrichshafen AG 50-50 százalékos közös tulajdonú vegyesvállalata. A kormányzástechnológia specialistájaként és úttörőjeként körülbelül 13 000 főt foglalkoztat 8 különböző országban, 20 telephelyen. A vállalatcsoport 2013-ban hozzávetőlegesen 4,1 milliárd eurós forgalmat bonyolított le.

A ZF Lenksysteme GmbH összesen körülbelül 150 millió eurót fordított az új telephely kialakítására, 1 milliárd forint uniós és 700 millió forint magyar kormányzati támogatás felhasználásával. Makláron évente egymillió darab elektromos kormányművet gyártanak majd, az előgyártás októberben kezdődik. Az új fejlesztésű termékeket kezdetben elsősorban a Mercedes-Benz, az Audi és a Volvo részére szállítják. „Induló beruházásunkat a gyártás megkezdésével kimagasló termékminőség formájában fogjuk kamatoztatni, amely a ZF Lenksysteme Hungária új és meglévő vevőivel fenntartott kiváló üzleti kapcsolat alapja” – jelentette ki egybehangzóan az egri és a maklári telephelyek pénzügyi ügyvezető igazgatója, Matthias Augenstein és műszaki ügyvezető igazgatója, Daniel Pridal.

Az ünnepi avatáson részt vett Glattfelder Béla gazdaságszabályozásért felelős államtitkár, a körzet országgyűlési képviselője, Nyitrai Zsolt, illetve a budapesti német nagykövetség munkatársai. Ugyancsak jelen voltak a két tulajdonos, a ZF és a Bosch magyarországi gyárainak vezetői is.

A szalagátvágás előtt a meghívott vendégek - köztük az egri Lenksysteme telephely összes alkalmazottja – egy gondosan koreografált showműsor keretében ízelítőt kaptak a nagyszabású építkezés sürgés-forgásából, gyors, olykor lázas tempójából. Másnap, szeptember 6-án estig tartó családi nap keretében vehették birtokba a dolgozók az új telephelyet, ahol az ütemtervnek megfelelően megkezdődött a termelés beindítása.

Az elektromos kormánymű előnyei

Az elektromos kormányművek számos előnyt kínálnak a hidraulikus rásegítésűekhez képest, ezért egyre több járműgyártó már ezeket építi be termékeibe. A minél biztonságosabb és komfortosabb kormányzási rendszerek megalkotásában az első nagy lépés a hidraulikus rásegítés kifejlesztése volt. A konstruktőrök hamar rájöttek, hogy a rásegítést egy elektromotor is el tudja végezni, miközben egyszerűbbé válik a kormánymű szerkezete, és gazdaságosabb lesz az üzemletetése. A számítógépes vezérlőprogram lehetővé teszi a rásegítő erő és a nyomaték szabályozását, így a kormánymű viselkedése a különféle forgalmi szituációkhoz hangolható.

Alapvető követelmények az elektromos kormányművel szemben: ne legyen holtjátéka és időkésedelme, álló járműben is működjön, kormányzáskor fejtsen ki a kormánykerékre a kikormányzottság mértékével arányosan növekvő, de természetesen mérsékelt nagyságú reakció-nyomatékot, szintén azért, hogy a vezető érezze a kormányt. Biztonsági okokból az is fontos, hogy akkor is kormányozható legyen az autó, ha a szervó nem működik. Az elektromos szervokormány előnyei, hogy energiabevitel csak a tényleges kormányzási művelet idején történik, a rásegítő nyomaték pontosan adagolható, kisebb a beépítési térfogat és tömeg, a karbantartása egyszerűbb és olcsóbb. A rendszer mindhárom kulcselemének, a villanymotornak, az elektronikus hardvernek és szoftvernek egyaránt nagyon megbízható működésűnek kell lennie, hiszen a kormánymű az autó legfontosabb biztonsági rendszere.

A személygépkocsi-gyártók arra törekednek, hogy az elektromos rásegítést ne lehessen észrevenni. A vezetőnek azt kell éreznie, hogy ő uralja a járművét, ugyanakkor a rásegítésnek gondoskodnia kell arról, hogy az kormányzás ne kívánjon nagy erőfeszítést, és ne terelje el a vezető figyelmét a forgalomról. A ZF Lenksysteme által kifejezetten nagyobb tengelyterhelésű járművekhez kifejlesztett EPSapa rendszer rendkívül kényelmes kormányzást, a szervokormányzási rendszerekhez képest pedig akár 90 százalékkal alacsonyabb energiafogyasztást kínál. A vállalat vevői között számos nemzetközileg elismert autógyár található.



Kiemelt Partnereink