Beszállítók Dagad a Takata-botrány

Dagad a Takata-botrány

MTI | 2014.10.25 11:18

Dagad a Takata-botrány

Eddig mintegy 12 millió járművet hívtak vissza világszerte a japán Takata autóalkatrész-gyártó vállalat hibás légzsákjai miatt, de az üggyel foglalkozó néhány biztonsági szakértő szerint az Egyesült Államokban akár 25 millió jármű lehet érintett.

Hirdetés

Az alapvető probléma, hogy a Takata légzsákjai olyan erővel fújódnak fel egy ütközés közben, hogy gyakorlatilag szétrobbantják a légzsák körüli tároló rekeszeket, és a törmeléket az utastérbe lövik. Az amerikai kormány szerint eddig hárman sérültek meg a légzsákok hibás működése miatt, de a kormányzaton kívüli aktivisták négy amerikai halálesetről és több sérültről beszélnek.

Egyelőre nehéz megmondani, hogy pontosan melyik járművek érintettek. A hibás légzsákok 2001 és 2011 között kerültek forgalomba, a BMW, a Chrysler, a Ford, a General Motors, a Mazda, a Honda, a Nissan, a Subaru, a Toyota és a Mitsubishi több modellje is érintett lehet. A probléma azért ilyen elterjedt, mert a Valient autóipari kutatócég szerint a Takata gyártja a világon használt légzsákok 22 százalékát.

Az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat eddig csak az Egyesült Államok azon déli részeiben rendelt el visszahívásokat, ahol magas a levegő páratartalma. A gyanú szerint a magas páratartalmú levegőnek való huzamosabb kitettség miatt túl gyorsan égnek el azok a vegyszerek, amelyek segítik a légzsákok felfújódását, ez okozza a meghibásodásokat.

A közlekedésbiztonsági szolgáltatnál még zajlanak a tesztek, hogy pontosan mi az a páratartalom, amely káros a légzsákok számára. A tesztekbe a Takatát és számos autógyártó munkatársait is bevonták.

Kedden a tokiói tőzsdén Takata autóalkatrész-gyártó vállalat árfolyama 22,9 százalékkal csökkent, miután az amerikai közlekedésbiztonsági szolgálat több mint 4,7 millió autóst szólított fel a Takata által gyártott hibás légzsákok kicserélésére. A héten a Takata részvényárfolyama összesen 29,55 százalékot zuhant.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink