Beszállítók Az egri gyár az egyik legversenyképesebb ZF üzem a világon

Az egri gyár az egyik legversenyképesebb ZF üzem a világon

Gégény István | 2014.04.14 13:04

Az egri gyár az egyik legversenyképesebb ZF üzem a világon

Buszokhoz, kisebb és nagyobb haszongépjárművekhez készít sebességváltókat a ZF Hungária, amelynek anyavállalata a világ vezető járműipari beszállítói közé tartozik. Őszi Csilla és Markus Schleier ügyvezetőkkel beszélgettünk.

Őszi Csilla

– Kérem, mutassák be a vállalatukat!
A ZF Hungáriát 1995-ben alapította a németországi ZF Friedrichshafen AG, miután megvásárolta a Csepel Autógyár egri leányvállalatát. A termelés 1996. január elsején kezdődött az egri gyárban, ahol váltókat gyártunk három járműszegmens számára: teherautókhoz, autóbuszokhoz és kisebb haszongépjárművekhez, pickupokhoz. 5 és 6 fokozatú manuális váltókat készítünk, ezek egy része automatizált szerkezet. 2013-ban 200 milliós forgalmat értünk el, 111 ezer váltót gyártottunk, 850 alkalmazott dolgozik a társaságunknál. A megalapítás óta nyereséges tevékenységet folytattunk, ezt örömmel hangsúlyozzuk. Egyedül a 2009-es év volt kivétel, amikor a globális gazdasági válság éreztette nálunk is a hatását. Erőátvitel szempontjából széles skálát fednek le a termékeink, 315-2200 newtonméter közötti paraméterrel rendelkeznek a váltóink. Viszonylag kis darabszámban gyártunk egy-egy típust, átlagosan 15-20 ezer darab készül egy adott váltóból évente. Ez nagyfokú rugalmasságot feltételez, rendelkezünk is az ehhez szükséges kompetenciával – igen gyorsan át tudunk állni egy új termék gyártására. A váltók gyártását követően azokat közvetlenül a járműgyártók felé értékesítjük.

Markus Schleier

– Kik a fő megrendelőik – termelnek-e a magyar piacra?
Jelenleg 100 százalékban exportra termelünk, vagyis minden termékünk külföldi vállalathoz kerül. Örülnénk neki, ha a helyzet megváltozna, szívesen nyitnánk magyar partnerek felé. Megrendelőink 70 százaléka Nyugat-Európában található, emellett Ázsia, Távol-Kelet a második legjelentősebb piacunk, leginkább Kína és Dél-Korea nevesíthető. A világ legnagyobb haszongépjármű-gyártó OEM vállalatainak váltói készülnek nálunk: Iveco, Renault, Volvo, MAN, Nissan, Volkswagen, Hyundai, Daewoo, Kia és további vezető kínai és orosz vállalatok. Utóbbi márkák közül a GAZ, MAZ és Kamaz ismertebb szélesebb körben.

– Milyen terveik vannak 2014-re?
Azt tapasztaljuk, hogy egyre növekszik az igény a megrendelők részéről a rugalmasságot illetően, különösen a termelési darabszámok vonatkozásában. Ahogy tavaly, az idén is alacsonyabbak a vevői rendelések az év legelején, az Euro VI szabályozásra való átállásnak is köszönhetően. Azonban a tavalyi évet összességében kimagaslóan jól zártuk, most is ugyanez várható. A kulcskérdés a rugalmasság: már jelenleg is ez a fő erősségünk, ám azt látjuk, még gyorsabban kell reagálnunk a folyamatosan növekvő vevői elvárásokra. Ebben az is segít bennünket, hogy munkatársaink elkötelezettek, motiváltak, gyorsan alkalmazkodnak az új helyzetekhez. Nagyon jó csapatunk van.

– A tavasz kezdetén járműipari beszállítói napot tartottak Egerben, amelyen Önök is részt vettek, 110 üzleti megbeszélést tartottak. Milyen eredményeket hozott ez az alkalom?
Sikeresnek és fontosnak ítéljük ezt a találkozót. Jelenleg beszállítóink körében 45 százalék a hazai cégek aránya, ezt az arányt – a rugalmassági követelmények miatt is – szeretnénk megnövelni, amennyire csak lehetséges. Való igaz, hogy vannak előnyei mondjuk egy kínai beszállítóval való együttműködésnek, leginkább az ár vonatkozásában, de ha leülünk, és kiszámítunk minden járulékos költséget, nem biztos, hogy tényleg drágább a helyi partnerekkel való együttműködés. Azt sem igazán engedhetjük meg magunknak, hogy 6-8 hetes szállítási határidővel érkezzenek meg az alkatrészek. Így nem tudunk elég gyorsan reagálni a változó piaci igényekre.

– Ezek szerint elégedettek a magyar járműipari kis- és középvállalatokkal. Ki lehet a ZF Hungária beszállítója?
Elégedettek vagyunk a magyar cégek motiváltságával, és azzal, ahogyan készek együttműködni velünk üzleti partnerként is. Tény, hogy fejlesztenünk, képeznünk kell őket, ezzel párhuzamosan velük együtt fejlesztenünk kell a folyamatainkat. Épp ezért nem cserélgetjük évente a beszállítóinkat, hosszú távra szóló kapcsolatokat építünk. Nem is hívjuk beszállítóknak ezeket a cégeket, sokkal inkább partnernek tekintjük őket. Nélkülük nem lennénk képes elérni az eredményeinket. Minőséget, jó árat várunk el tőlük, cserébe stabil partnerséget kínálunk számukra. Ráadásul működési filozófiánk lényegi eleme, hogy időben, pontosan fizetünk. Partnereink együtt növekedhetnek velünk, kéz a kézben fejlődünk. Fontos, hogy az a vállalat, amely a partnerünk szeretne lenni, "egészséges" legyen, a szónak abban az értelmében, hogy rendben legyenek a pénzügyei, rugalmas, alkalmazkodókész, fejlődésorientált gondolkodás jellemezze a menedzsmentjét. Különös hangsúlyt helyezünk arra, hogy partnereink is azonos értékeket valljanak velünk, továbbá nyitottak, kommunikatívak legyenek, és hosszú távra tervezzenek. Az egészséges pénzügyi gondolkodás a mi értelmezésünkben azt is magában foglalja, hogy ne csak velünk álljanak kapcsolatban, több lábon álljanak, nehogy egy újabb globális gazdasági krízis a cégük működését veszélyeztesse.

– Hogyan látják Magyarország fejlődési esélyét a globális járműipari piacon, avagy meg lehet-e állítani a nyugat-európai autógyártók Távol-Keletre vándorlását?
Sok lehetőséget hordoz magában Magyarország versenyképessége. Az itt élő emberek jól képzettek, műveltek, és kimagaslóan motiváltak abban, hogy eredményeket, célokat érjenek el. A magyar munkaügyi szabályozás lehetővé teszi, hogy a gépeket, berendezéseket heti 7 napban, 24 órában, azaz folytonos műszakban üzemeltessük. Ezáltal a befektetések is jobban hasznosulnak itt, mint például Nyugat-Európában. Ami a minőséget illeti: nincs különbség a német és magyar végeredmény között. Hogy egy konkrét példát mondjak: a világ legnagyobb motorgyára Magyarországon üzemel. Nyilván nem véletlen, hogy az adott vállalat így döntött, miközben a motor az autó lelke, ahol a legmagasabb minőségi elvárásoknak kell érvényesülniük. Természetesen az alacsonyabb személyi jellegű költségszínvonal is tovább növeli az ország versenyképességét. Az anyavállalatunk központja csupán ezer kilométerre van ide, ez világszinten nem távolság. Ha az egész vállalatcsoportunkat nézzünk, az egri üzem az egyik legversenyképesebb a ZF gyárak között, benchmark adatok tanúsága szerint jelen pillanatban versenyképesek vagyunk a kínai üzemekkel is. A ZF csoport haszongépjármű üzletágának fontos bázisa vagyunk a világon. Nem csupán megvásárlunk és összeszerelünk alkatrészeket, hanem magas hozzáadott értéket képvisel a munkánk. Mérnöki, fejlesztő tevékenységet is végzünk Egerben, rendszeresen teszteljük a váltóinkat, valós körülmények között. Prototípusokat is készítünk, új megrendelői projektekhez kapcsolódva.

– Keresnek-e új munkatársakat?
Fő tevékenységünk, a gyártás mellett a ZF-csoport számára szolgáltató tevékenységet is végzünk. Egy IT-fejlesztő központot működtetünk, ahol programozók, SAP-fejlesztők dolgoznak. Ráadásul tavaly óta az SAP HR-modulja tekintetében kompetenciaközpontként is funkcionálunk, idén hozzánk került a pénzügyi modul fejlesztése is. Emiatt kifejezetten keresünk jól képzett szakembereket programozó és SAP-fejlesztői pozíciókra, hosszú távra. Folyamatosan keresünk továbbá munkatársakat minőségügyi, fejlesztési, logisztikai területekre. Ennek céljából együttműködünk a Műegyetemmel és a Miskolci Egyetemmel is. Alapvető elvárás, hogy aki velünk szeretne dolgozni, legalább egy idegen nyelven beszéljen – akár angolul, akár németül.

– Ahogy a beszélgetés elején jelezték, új megrendelőket is keresnek.
Örömmel lennénk Magyarországon működő járműgyártók beszállítója, akár alkatrészszállítás tekintetében is. Közel vagyunk, képesek vagyunk rugalmasan gyártani, gyorsan reagálni, akár kis tételű, párezer darabos megbízást is vállalunk. Kiváló minőségűek a termékeink, a megfelelő tudás, know-how is rendelkezésünkre áll. Nem titok, hogy vannak szabad kapacitásaink, tehát akár egy nagyobb volumenű magyarországi megrendelés esetén sem kellene jelentősebb beruházásba fognunk. Biztosak vagyunk benne, hogy magyarországi megrendelőink is profitálhatnának vállalatunk magas technológiai, minőségi színvonalából és kedvező költségszerkezetéből.

Kiemelt Partnereink