Beszállítók A beszállítók nem állnak le a kartellezéssel

A beszállítók nem állnak le a kartellezéssel

Panker Gergő | 2015.04.28 06:57

A beszállítók nem állnak le a kartellezéssel

Közel öt évvel az árrögzítéssel kapcsolatos vizsgálatok megkezdése után sem csökken az autóipari beszállítóknál tapasztalt szabályellenes esetek száma és a rájuk kivetett büntetések mennyisége - olvasható a supplierbusiness.com beszállítói szakportál elemzésében.

Hirdetés

Az elmúlt hetek során a két legnagyobb autóipari beszállítóra kivetett több millió dolláros büntetések jól jelzik, hogy az iparágat jellemző árrögzítéssel kapcsolatos botrányok száma továbbra sem csökken. A Bosch, a Denso és az NGK esetében azután indítottak vizsgálatot, miután a három beszállító-óriás kartellezés gyanújába keveredett az Egyesült Államokban és Dél-Koreában.

A Bosch elismerte, hogy az Egyesült Államokban szabálytalanságokat követett el, amiért 57,8 millió dolláros büntetést szabtak ki a vállalatra. A Bosch ügye a beszállító által 2000 és 2011 között a General Motorsnak, Fordnak és Fiat Chryslernek szállított gyújtógyertyákkal, oxigénszenzorokkal és indítómotorokkal kapcsolatos manipulált beszerzésekkel áll összefüggésben.

Az érintett vállalatok főként amerikai és ázsiai beszállítók

Emellett a 2009 január és 2010 június közötti időszakban a vállalat más beszállítókkal játszott össze a Volkswagen AG-nek értékesített indítómotorok esetében is. Bár a vizsgálatot az Egyesült Államok igazságügyi intézete folytatta, az árrögzítéssel kapcsolatos vádak nem csupán egy országra vagy régióra vonatkoznak. A Bosch szóvivője elmondta, hogy a vállalat teljes mértékben együttműködött az amerikai hatóságokkal, valamint a jövőben továbbfejleszti a meglévő folyamatait, hogy azok teljes mértékben törvényesek és szabályszerűek lehessenek.

Dél-Korea tisztességes kereskedelmet felügyelő bizottsága (Fair Trade Commission – FTC) árrögzítés vádjával szabálysértőnek találta a Densót, az NGK-t, illetve azok dél-koreai leányvállalatait, valamint egy helyi beszállítót, amelyek több mint egy évtizeden keresztül szabálytalan módon folytattak le üzleteket. A gázhőmérsékletmérő-berendezésekkel kapcsolatos árrögzítés miatt a dél-koreai trösztellenes szervezet összesen 1,24 millió dolláros büntetést szabott ki a Denso Corporationre és dél-koreai leányvállalatára, valamint 1,38 millió dolláros büntetéssel sújtotta az NGK Spark Plug vállalatot, illetve dél-koreai leányvállalatát. Az FTC szerint a beszállítók 2008 óta összesen négy beszerzést nyertek el a Hyundai és Kia gyártóktól.

Egyre több beszállítót vizsgálnak annak gyanújával, hogy rögzített áron értékesítettek alkatrészeket autógyártók számára. A trösztellenes bizottságok egyre jobban odafigyelnek a kartellezésre, illetve egyre több vizsgálatot indítanak az alkatrészek árazásával kapcsolatban. Az elmúlt három évben drámaian megnőtt a beszállítókat és vállalati vezetőket érintő árrögzítéses esetek száma. A trösztellenes bizottságok jelentős pénzbüntetéseket róttak ki a vállalatokra, számos vezető pedig letöltendő börtönbüntetésben részesült.

Aggodalomra ad okot az is, hogy ez nem az első alkalom, hogy ezeket a beszállítókat bűnösnek találták. 2013 decemberében a dél-koreai FTC összesen 107,8 millió dollár értékben szabott ki büntetéseket a Denso, a Continental és a Bosch különböző üzletágaira. Egy januárban kiadott jelentés szerint az FTC több japán és német autóipari beszállítót is vizsgált, miután kartellezés gyanújába keveredtek bizonyos helyi autógyártókkal.

A szabályellenes üzelmeket először 2010 elején kezdték kivizsgálni, ekkor a hatóságok amerikai, európai és japán beszállítóknál kezdték meg a nyomozást, főként kábelköteggyártóknál, mint például a Yazaki Corp vagy a Sumitomo Electric. Azóta a vizsgálatokat egyéb területekre is kiterjesztették. Joaquin Almunia, az Európai Bizottság versenyért felelős biztosa a tavalyi év elején elmondta, hogy az autóipar beszállítók körében „elképesztő jelentőségűvé nőtt a kartellezés, amely az autó szinte összes alkatrészét érinti“.

Az egyre gyakoribb árrögzítéses esetek komoly veszélybe sodorhatják az autóipart. Az autógyártók abban bíznak, hogy beszállítóik jó minőségű termékeket szállítanak versenyképes áron, főként mivel egyre inkább a globális beszállítói piacon keresik a számukra legmegfelelőbb technológiákat.

A GM „elfogadhatatlannak“ tartja az árrögzítést a beszállítók körében, míg a Toyota egy közleményében azt írta: „Elvárjuk, hogy beszállítóink jó minőségű alkatrészekkel lássanak el minket versenyképes áron, miközben az üzlet során betartják az adott piacon érvényes törvényeket“. A japán autógyártó hozzátette: „Elkötelezettek vagyunk a beszállítók közötti szabad és tisztességes verseny támogatása iránt, továbbá elvárjuk tőlük, hogy betartsák szabályzataink irányelveit. Minden szabálysértést komolyan veszünk“.

Az ilyen esetek káros hatással vannak a beszállítói hírnévre is. A szabálysértőnek talált vállalatok sajnálatukat fejezték ki, és ígéretet tettek, hogy meghozzák a megfelelő intézkedéseket, hogy több ilyen eset ne fordulhasson elő. Az érintett beszállítók jelezték, hogy a szabályok betartása érdekében intenzívebb tréning programokat vezetnek be.

Az iparág szempontjából szerencsére a legtöbb vizsgálat a 2011-es évig tart csak, ami azt jelzi, hogy a beszállítóknak külső segítség nélkül is sikerült visszaszorítaniuk az árrögzítéssel kapcsolatos problémákat. A beismert esetek és a kiszabandó büntetések azonban még hosszú ideig nyomot hagynak az iparágon - olvasható a supplierbusiness.com beszállítói szakportál összefoglalójában.

Hirdetés

Kiemelt Partnereink