Beszállítók 1600 kilométer villanyautóval, egy töltéssel

1600 kilométer villanyautóval, egy töltéssel

Biró Csongor | 2014.06.06 07:20

1600 kilométer villanyautóval, egy töltéssel

A mai villanyautók hatótávja maximum 100-150 kilométer, csak a méregdrága Tesla tudja ennek valamivel több mint a dupláját megtenni egyetlen tankolással. Egy izraeli cég az Alcoa és Quebec segítségével megtízszerezi a hatótávot.

Hirdetés

Az Alcoa alumíniumipari világcég karolta fel a Phinergy izraeli céget és támogatja kísérleteit az elektromos autók hajtásának és töltésének korszerűsítésében. Az Alcoa a kanadai Quebec tartomány támogatását is megszerezte a további kutatáshoz, ezért nem véletlen, hogy a montreali Gilles Villeneuve versenypályán mutatkozott be a Citroën C1 alapokra épített prototípus. A villamos energia tárolásáról úgynevezett alumínium-levegő, vagy fém-levegő akkumulátor gondoskodik. Ennek alapja a villanyautókban ma is megszokott lítium-ion akkumulátor, különlegessége, hogy a lítium-ion akkumulátor nem konnektorból tölthető, hanem az autóba telepített 200 kWh kapacitású alumínium-levegő akkumulátorból kap mintegy 1600 kilométeres hatótávra elegendő energiát. A rendszer az energiát alumínium-oxid előállításával termeli.

Hogy hogyan? A 25 kilogrammos ötven lemezes alumínium akkumulátor a levegő oxigénjéből és vízből – ezüstöt is tartalmazó katalizátorral – alumínium-oxidot és energiát állít elő, miközben más károsanyag nem keletkezik a folyamat során. A folyamat leegyszerűsítve olyan, mint amikor a vasat megeszi a rozsda. Minden lemez 32 kilométer megtételét teszi lehetővé, megállni csak 200 kilométerenként kell vízfeltöltésre, de ha nem hosszú utazásra használjuk a járművet, elég havonta egyszer csapvízzel feltölteni az akkumulátort.

Alumínium-levegő akkumulátor

Az Alcoa által - amúgy magas költséggel, vízi energiával előállított alumínium-lemezek nem tölthetők újra - ez a rendszer legnagyobb hátránya -, de mint a Phinergy közölte, könnyen kicserélhetőek, és a csere sokkal rövidebb ideig tart, mint a hagyományos újratöltés. Újrahasznosításuk is könnyen megoldható. Ráadásul könnyű akkumulátorokról van szó, amelyek kevesebb helyet is foglalnak, mint a korábbiak. Mivel főleg városban használt villanyautókba építenék a technológiát, nem kell attól sem félni különösebben, hogy hamar elhasználódik az akkumulátor, hisz legtöbbször a lítium-ion akkumulátor hajtja az autót. A fejlesztő cég szerint normál városi használat mellett elég évente cserélni az alumínium-levegő akkumulátort.

A Phinergy vezetője, Aziz Tzidon szerint egy normál méretű családi autó egy száz kilogrammos alumínium-levegő akkumulátorral 3000 ezer kilométeres hatótávra is képes, miközben a Tesla Model S nagy teljesítményű akkumulátora 500 kilogramm.

Ennél is hatékonyabb megoldás a lítium-levegő akkumulátor, amelyek katalitikus levegő katód használ, ami oxigénnel táplál egy lítium anódot. A technológia nagyon ígéretesnek tűnt a kezdetektől fogva, azonban pár éve még számos probléma akadt a gyakorlati megvalósítással. Az első prototípusok kiemelkedő hatékonyságuk mellett igen rövid élettartammal rendelkeztek (pár tucat töltési ciklus), nagyon lassan szabadították fel a bennük tárolt energiát, a légköri oxigén használta miatt gyakran szennyeződtek a vízzel és szén-dioxiddal.

Mozgásban a kísérleti autó

Kiemelt Partnereink