Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Szilárdtest akkukat gyártana 2025-től a Nissan
2024.04.19 04:19Új árazási struktúra jön Európában a Supercharger hálózathoz
2024.04.18 17:17A StudentTechLab a jobb stratégiára fókuszál
2024.04.18 16:22Még több kínai OEM épít autógyárat Európában a Bosch szerint
2024.04.18 15:20Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Versenytechnológia a 3D nyomtatóból
A BMW additív gyártástechnológiával készít vízpumpákat a gyártó DTM versenyautójához. Már több mint 500 vízpumpakereket gyártottak a DTM versenyautóhoz és a Z4 GT3-hoz.
A BMW egy érdekes évfordulóval ünnepli a német túraautó-bajnokság jelenlegi szezonját. Az egyik autó hajtásláncában található ugyanis az ötszázadik 3D nyomatással készült vízpumpakerék. A jelentős erőknek kitett és nagy precizitást igénylő alumíniumötvözet alkatrész már korábban is bizonyított az autósport területén. Az összes vízpumpa kifogástalanul üzemel, ami remekül bizonyítja a BMW vezető helyét az additív gyártási technológiák terén.
3D nyomatással készült vízpumpakerék a német túraautó-bajnokságban (DTM) szereplő autóhoz és a Z4 GT3 versenygéphez |
Egy verseny során a versenyautóban található nagyteljesítményű hajtásrendszer az idő 70 százalékában teljes terhelés alatt üzemel, a forgó alkatrészek ráadásul különösen nagy igénybevételnek vannak kitéve. A BMW ezért döntött úgy még 2010-ben, hogy egy könnyűfém alkatrésszel helyettesíti a korábban műanyagból készült komponenst. A BMW nagy fokú szakértelmének köszönhetően az additív gyártástechnológiák területén a mérnökök úgy döntöttek, hogy az úgynevezett szelektív lézerolvasztásos (selective laser melting – SLM) technológiát használják a kisszériás alkatrész legyártásához.
A fúziós procedúra során az alkatrészt rétegenként „építik fel“: A 3D nyomtató a lemezre 0,05 milliméteres fémporrétegeket visz fel. A lézersugár ezután egy semleges közegben összeolvasztja a fémport a kívánt pontokon, és így kapják a tartós alumíniumréteget. Így épül fel rétegenként a háromdimenziós alkatrész. A fogyasztóiparban található egyéb 3D nyomtatási technológiákkal ellentétben, amelyek műanyag izzószálat használnak, a fémalkatrészek additív gyártása lényegesen nagyobb mérnöki szakértelmet igényel.
A 3D-s technológia ideálisnak bizonyult az alacsony darabszámú gyártáshoz. Először is, a módszer lehetővé teszi, hogy menet közben tökéletesítsék a hat lapátból álló centrifugális pumpakerék kialakítását, ami más gyártási technológiák esetében túlságosan bonyolult volna. Az új módszerrel azonban ideális aerodinamikai tulajdonságokkal ruházták fel az alkatrészt a DTM versenysorozathoz.
Másodszor, a gyártáshoz semmilyen komplex szerszámra nincs szükség, amely jelentős költségcsökkentést eredményez egy ilyen keresletvezérelt szegmensben. Ráadásul a 3D nyomtatás a termék gyártása során végig biztosítja az alkatrész méretpontosságát. A BMW mind a DTM versenyautó, mind a Z4 GT3 esetében használja a homologizált alkatrészt.
BMW-csoport – a generatív gyártás éllovasa
A BMW-csoport 1991 óta alkalmaz additív gyártásfolyamatokat. Az elvárásoktól függően a bajor gyártó különböző technológiákat használ. A BMW müncheni kutatási és innovációs központjában (Research and Innovation Center – FIZ) található Rapid Technologies Centerben a gyártó évente 25 ezer prototípuson dolgozik és közel 100 ezer alkatrészt gyárt belső használatra.
A folyamattól és az alkatrész méretétől függően a mintadarabok akár pár napon belül elkészülhetnek. Az így kapott komponenseket a járműfejlesztés területén, a BMW Motorradnál, illetve az autósportokban használják.