Best Practice A jó hírnév és az adatok védelme (x)

A jó hírnév és az adatok védelme (x)

autopro.hu | 2014.08.21 09:46

A jó hírnév és az adatok védelme (x)

Nem csak a NAIH által kiszabott milliós büntetés lehet fájó egy cég számára – a szégyenpadra ültetés sokkal komolyabb károkkal járhat, mint a büdzsében jelentkező mínusz.

Hirdetés

Egymillió, kilencmillió, hatmillió és négymillió forint – legutóbbi négy határozatával ezeket a büntetéseket „osztotta ki” a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság. Portálunkon bő másfél évvel ezelőtt jelent meg az autóipar szemszögéből az adatvédelem témájával foglalkozó cikk, akkor Molnár Gáborral, az L Tender-Consulting Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk. Ezúttal szintén ő ad tájékoztatást arról, hogy 2013 eleje óta ezen a területen?

– Sok minden – kezdte az adatvédelmi szakértő. – Akkor még azt mondhattam, hogy „új” adatvédelmi törvény, ami ma, két és fél évvel a hatályba lépését követően már nem igaz. Mégis még mindig sok helyen találkozunk felelős beosztásban dolgozókkal, akiknek abszolút újdonságként hat, hogy milyen komoly kötelezettségeknek nem tettek eleget és vannak ezáltal mulasztásos jogsértésben.

Pataki Gábor és Molnár Gábor, az L Tender-Consulting Kft. szakemberei adatvédelmi előadást tartanak

Mint Molnár Gábor fogalmazott, az már régóta ismert (büntetőjogi) alaptétel, hogy nem a büntetés mértéke, hanem a büntetés elmaradhatatlansága rettenti el az elkövetőt, ám hiába folytat egyre több és egyre nagyobb büntetéseket eredményező vizsgálatokat a hatóság, sok cégvezető nem is tudja, hogy két és fél éve folyamatosan jogot sért.

– Esetünkben tehát szinte mindegy is, hogy 10 vagy 100 millió forint a büntetés maximuma, ha valaki azzal sincs tisztában, hogy jogszerűtlenül készít fényképet valakiről a területére történő belépéskor, vagy írja fel az illető személyi igazolványának számát. Az elmúlt időszakban szerencsére azonban kezd egyre többek számára világossá válni, hogy fontos kérdés az adatvédelem. Sőt, 2014-ben több autóipari vállalkozás is partnerünk és referenciánk lett, például a fennállásának 10. évfordulóját ünneplő IBIDEN Hungary Kft. is.

Ez is jól mutatja, hogy noha az adatvédelem szó hallatán az autóiparban talán kevesen rezzennek össze, ám egyre többen érzik meg a kérdés súlyosságát, hiszen nagyon sok szempontból érintett lehet egy, az ágazathoz tartozó vállalkozás. Erről már Pataki Gábor adatvédelmi projektvezető beszélt, aki nem csak kívülről, hanem belülről is ismeri a piacot, lévén korábban az autopro.hu újságírójaként is dolgozott.

– Nem kell messzire menni, ha hibalehetőséget keres az ember: a legtöbb vállalkozás üzemeltet videokamera- és beléptetőrendszert, csomagátvizsgálást tart ki- és belépéskor, mágneskártyát ad a munkavállalóknak és a vendégeknek, egészségügyi szűrésre küldi a hozzá jelentkezőket, ezek pedig a fő célok mellett egyben mind-mind adatkezelési folyamatok is. És emellett ott vannak az autóipari sajátosságok is: komoly belső rendszerek figyelnek arra, hogy semmilyen know how ne szivároghasson ki a falakon túlra, ezért az IT ellenőrzi a ki- és bejövő e-maileket, illetve telepít programokat a munkavállaló eszközére.

Ezek természetesen mind elfogadható lépések a cég érdekeire tekintettel, ám ha ezeket nincsenek pontosan szabályozva az adatvédelem és adatbiztonság oldaláról is, egyszer csak azon kaphatja magát az ügyvezető, hogy egy hatósági fejléces PDF vagy boríték érkezik a központi levelezőbe.

– A hatósági eljárás azon túl, hogy emberi és technológiai erőforrásokat köt le, több szempontból is kellemetlen – hangsúlyozta a jogász. – Ha kirívó jogsértés történik, akkor nem mutat jól a több millió forintos büntetés a könyvelésben, a kisebbek akár a rolót is lehúzhatják, ám a legnagyobb veszélyt mégis a büntetések nyilvánossága hordozza magában. Mert lehet, hogy egy komolyabb szereplőnek ugyan a kerekítési hibahatárán belüli összeget kell befizetnie a kasszába, ám mivel a hatóság honlapjára névvel együtt tölti fel határozatait. Innentől pedig már csak egy lépés a negatív szenzáció és a bulvárújság címlapja. Biztosan nem hiányzik senkinek, hogy két napig azzal foglalkozzon a cég logóját és nevét harsogó cikkek sokasága, hogy A vagy B cég milyen súlyosan sérti a munkavállalói vagy vásárlói alapvető jogait. Azt pedig már korábbi újságíróként tudom, hogy annak semmilyen hírértéke nincs, ha két nappal később kiderül, hogy csak valami banális ügy áll a történet hátterében. Addigra már valami másik szenzációnak kell majd a címlap, a partnereket pedig már szinte lehetetlen lesz meggyőzni róla, hogy ugyanakkora bizalommal dolgoztassanak velünk, mint korábban

A személyes adatokkal együtt az autóipari vállalkozások jó hírnevüket is megóvhatják tehát. Adat- és reputációvédelem: kettő az egyben.

A témával kapcsolatos kérdés esetén az L Tender-Consulting Kft. honlapján kaphatnak olvasóink további információt.

A „sértett ügyfél- vagy ex-munkavállaló-faktor”
A honi ellenőrzések két irányvonalat mutatnak: az egyik a hatóság által kijelölt út, a társadalom nagy rétegét károsan érintő adatkezelési folyamatok feltárása. Éppen ezért tűzte zászlajára a NAIH például a követeléskezelések vizsgálatát, hiszen bár a kintlévőségek behajtása jogos érdek, de az éjszakai zaklató telefonok és az adóslisták vétele-adása súlyosan jogsértő lehet. A másik irányt pedig a bejelentések adják: bárki kezdeményezhet hatósági eljárást bármely adatkezelő ellen. Az L Tender-Consulting Kft. tapasztalatai pedig mutatják, hogy ez a legproblémásabb rizikófaktor: egy elbocsájtott és ezáltal sértett munkavállaló, akivel nem közölték a rá vonatkozó adatkezeléseket, örömmel jelenti fel bosszúból volt munkáltatóját, de volt már arra is példa, hogy egy ügyfél azért tett feljelentést, mert elírták a nevét a postai küldeményen, ez pedig annyira bosszantotta, hogy a cég egész adatvédelmi rendszerének jogszerűségét kérdőjelezte meg a hatóság előtt.


(x)

Kiemelt Partnereink