Gyártók Nem fizető autóhitelesek: a lízingcégek a megoldásban érdekeltek

Nem fizető autóhitelesek: a lízingcégek a megoldásban érdekeltek

autopro/MTI | 2010.12.29 12:20

Nem fizető autóhitelesek: a lízingcégek a megoldásban érdekeltek

A Lombard kalkulációja szerint az autós hitel- és lízing finanszírozást igénybe vevők mintegy 10 százaléka nem tud fizetni. Az országos átlag azonban ennél biztosan magasabb.

Akik deviza alapon hitelbe, vagy lízingbe vettek autót és az árfolyamváltozás miatt nem tudják fizetni a havi törlesztő részletet, kérhetnek törlesztési halasztást, de akár havi fix törlesztést is választhatnak, természetesen hosszabb futamidő mellett – közölte a Lombard Lízing Csoport az MTI-vel.

A két évvel ezelőtt kezdődött válságig akár induló befizetés nélkül, és akár 10 éves futamidőre is lehetett autót vásárolni, többnyire deviza hitelre, vagy pedig deviza alapú lízing-konstrukcióban. Mára – az árfolyam-változás miatt – az ügyfelek törlesztő részlete svájci frank esetén 30 százalékkal, az eurós konstrukciónál 10-15 százalékkal, míg japán jenben való eladósodásnál akár 45 százalékkal is megnőtt. A Lombard kalkulációja szerint az autós hitel- és lízing finanszírozást igénybe vevők mintegy 10 százaléka nem tud fizetni.

A finanszírozóknak sem érdekük a szerződés felmondása, és az autó visszavétele, ezért különböző konstrukciókkal segítenek a bajba jutott ügyfeleiken, és persze magukon is. Ehhez azonban az kell, hogy az ügyfél kapcsolatba lépjen velük, de erre előzetesen csak 6-8 százalékuk hajlandó, legtöbben csak a fizetési felszólításra reagálnak – áll a közleményben.

A finanszírozók az ügyfél átmeneti nehézsége esetén megengedik, hogy az aktuális díjat később fizesse, netán néhány hónapig ne fizessen, illetve a futamidő kitolásával csökkentik a havi díjat. Aki az induló havi törlesztést tudja fizetni, annak ezen fixálják a díjat, viszont az eredeti futamidő meghosszabbodik mindaddig, amíg az árfolyam-különbözetet nem törleszti. Ha az ügyfél tartósan nem tud fizetni, akkor a finanszírozó megengedi, hogy maga keressen olyan vevőt a kocsijára, aki átvállalja a további törlesztést.

Mint ismeretes, az állam a válság miatt kötelezővé tette a minimum 20 százalék önerőt, az adós hitelképességének a vizsgálatát, illetve tiltja a deviza alapú finanszírozást az autóknál is. Bár a közlemény nem említi, de amikor két évtizeddel ezelőtt megjelent a lízing Magyarországon, az akkori finanszírozók – minden állami szabályozás nélkül, józan megfontolásból – kínosan ügyeltek arra, hogy a finanszírozott autó minden időpillanatban többet érjen, mint az adós tartozása. Ezért akkor a tipikus konstrukció 30 százalék önerővel, és 3 éves futamidővel kalkulált.

Kiemelt Partnereink