Gyártók Mélyponton a lakossági gépjármű hitelezés Magyarországon

Mélyponton a lakossági gépjármű hitelezés Magyarországon

autopro.hu/K.A. | 2011.06.08 11:26

Mélyponton a lakossági gépjármű hitelezés Magyarországon

Történelmi mélypontra jutott a lakossági gépjármű hitelezés: 10 eladott új autóból alig több mint kettőt vesznek hitelre. Az eladott gépjárművek darabszáma az év első negyedében az előző évhez képest ugyan már 15 százalékkal nőtt, de ezt a flotta beszerzések és a magánszemélyek készpénzes vásárlásai adták.

A gépjármű finanszírozás motorját az év első negyedévében a flotta lízing jelentette, míg a lakossági gépjármű finanszírozás iránti igény továbbra is rendkívül alacsony – ál a Lombard Lízing csoport portálunkhoz is eljuttatott közleményében. További piacfékező tényező, hogy a korábbi évek svájci frankos hitelfelvételei miatt még azok sem tudnak új autót vásárolni, akik esetleg szeretnének.

Az árfolyamváltozások miatt sokaknak annyira megnövekedett a tartozása, hogy a gépjárművek aktuális piaci árából még a hitelt sem tudják lezárni, sőt esetenként jelentős ráfizetéssel kell számolniuk. Így kénytelenek az autó cserét hónapokkal, de akár évekkel is elhalasztani, ami a gépjárművek átlag életkorának növekedésében és a gépjármű kereskedelemi piac további szűkülésében jelenik meg.

– A gépjármű lízing piac egyetlen növekvő szegmense az első negyedévben a flottafinanszírozás volt, ugyanis visszatértek a személy- és kishaszon-gépjármű piacra a vállalatok – hangsúlyozta Domonkos András, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgatója. Hozzátette: „Jelentősen megnőtt a tehergépjármű finanszírozás iránti igény, itt a kihelyezések 50 százalékkal nőttek az előző év hasonló időszakához képest. A fellendülés a korábbi években elmaradt járműpark cserével, a lassan növekvő fuvarpiaccal és az egyre szigorúbb környezetvédelmi előírásokkal magyarázható.”

A 3,5 tonna feletti haszonjárművek piaca az előző negyedév azonos időszakához képest jelentős fellendülést mutat, különös tekintettel az új tehergépjármű szegmensben, ahol a növekedés több mint 120 százalékos. A dinamikus fejlődéssel párhuzamosan számottevő átrendeződés történt az értékesítés és a lízing területén egyaránt. A piac motorját itt is a flottaértékesítés adja, a kisebb fuvarozók 1-2 darabos beruházásai egyelőre elmaradnak.

Használtan. Miközben a nevesebb tehergépkocsi márkák importőreinek értékesítési számai szépen emelkednek, a korábban meghatározó piaci részesedéssel rendelkező használt teherautó kereskedők jelentős része a válság miatt eltűnt, így ez a piac korábbiakhoz képest kisebb és néhány friss szereplővel kezd újraszerveződni.

A kedvező terményáraknak, a tavalyi visszafogott beruházásoknak illetve a támogatás lebegtetés megszüntetésének köszönhetően fellendülést tapasztalunk a mezőgazdasági gépek piacán. Az eladások élénkülésével összhangban a finanszírozási piac szinte megduplázódott.

– A fokozott beruházási hajlandóság által generált finanszírozási lehetőségeket a Lombard sikeresen használta ki, amelyet az is mutat, hogy ebben a szegmensben az első negyedévi kihelyezések alapján a lízingpiac mintegy felén két finanszírozó – a BNP és a Lombard – közel azonos arányban osztozkodott – mondta Domonkos András.

A piacvezetők esetében folytatódik az enyhe önerő csökkenési tendencia, az általuk alkalmazott átlag önerő mértéke kiegyenlített, míg más lízingtársaságok éppen ellentétes kockázatpolitikát folytatnak.

Kiemelt Partnereink