Gyártók Fiesta mérföldkövek: 35 év, 15 millió autó

Fiesta mérföldkövek: 35 év, 15 millió autó

autopro.hu/K.A. | 2011.08.03 15:50

Fiesta mérföldkövek: 35 év, 15 millió autó

Amikor 35 éve, 1976-ban a Ford bemutatta a Fiestát, kevesen jósoltak volna a modellnek ilyen, évtizedeken átívelő sikert: a Ford Fiesta idén ünnepli 35. születésnapját, s nemrég elkészült belőle a 15 milliomodik darab.

Hirdetés

1972
– A Fiesta története a titkos Bobcat (Hiúz) Projekttel kezdődött, amelynek célja egy, az egész világon forgalmazható kisautó megalkotása volt; az ötlet igen közel állt a Ford elnöke, Henry Ford szívéhez
– Európában és Amerikában megkezdődött az új kiskocsi fejlesztése, ami egyaránt kiterjedt a gépészetre, a dizájnra és a piaci pozicionálásra

1973

– Az olajválság megrázta a világot, és hirtelen sürgőssé vált a Ford számára, hogy egy takarékos, praktikus kisautóval rukkoljon elő
– Az igazgatótanács engedélyezte az új, Bobcat kódnevű kisautó gyártását

Kép 1974-ből, a kezdetekről

1974
– Megkezdődött a Ford új, 2,7 millió négyzetméteres gyártókomplexumának felépítése Valenciában

1975
– Valenciában megkezdődött a motorgyártás
– A Fiesta nevét személyesen Henry Ford választotta ki. Ezért ezt, mert alliterált a Ford márkanévvel, mert jó hangulatot tükröz, és mert kifejezi a Spanyolországgal újonnan kialakított kapcsolat ünnepi jellegét

Az 1976-ban bemutatott MkI Fiestából több mint kétmillió készült

1976
– Májusban megkezdődött az új Fiesta gyártása a spanyolországi Valenciában. Kezdetben 1,0 literes és 1,1 literes Ghia-kivitelekben volt kapható
– A Ford elnöke, Henry Ford és Juan Carlos, Spanyolország királya nyitotta meg az új valencia üzemet, s ezzel 1976. október 18-án kezdetét vette a Ford Fiesta sorozatgyártása
– A novemberi Torinói Autókiállításon a Ghia bemutatta a két első, Fiesta-alapú tanulmányautót: a Corridát és a Primát

1977
– A Ford immár 1,3 literes motorral is kínálta a Fiestát, a nagyobb lökettérfogatú kivitelből megjelent az új, sportos S modell és a Ghia változat is
– Megkezdődött a Fiesta exportja az USA piacaira
– Spanyolországban a Fiesta lett az Év Autója

Szerkezeti rajz, 1978-ból

1978
– A Fiesta megkapta a Brit Formatervezői Tanács 'Efficiency Award' díját
– A Ford elkészítette a Fiesta rally-változatát, ami a versenysorozat V. osztályában indult

1979
– A világszerte működő gyártási folyamatban elkészült az egymilliomodik Fiesta. Speciális sportváltozat indult a Monte Carlo Rallyn – akár ez is adhatta volna az ihletet a Fiesta XR2 változathoz
– Londonban Jackie Stewart jelentette be a Faberge Fiesta Ladies' Challenge versenysorozat elindítását

Fiesta XR2, 1981-ből

1980
– A Ford azért ötlötte ki a Fiesta Challenge futamokat, hogy kapcsolatot teremtsen a versenysport és a Fiesta közt

1981
– A Ford bemutatta az új Fiesta XR2 modellt 1,6 literes motorral, merevebb felfüggesztéssel, különlegesen lyuggatott könnyűfém keréktárcsákkal. Ez volt az első Fiesta, amelynek végsebessége elérte a 160 km/órát
– A Ford valencia üzemében elkészült az egymilliomodik spanyol gyártmányú Fiesta
– A németországi Saarlouis-ban elkészült a kétmilliomodik európai gyártású Fiesta

1982
– Angliában és Németországában a Fiesta hat éven át a legkelendőbb modell volt saját kategóriájában
– A Ghia bemutatta a Fiesta alapjaira épített Shuttler tanulmányautót

1983
– Megjelent az új, áramvonalas Fiesta MkII. Az új 1,0 és 1,1 literes motorral kapható új modell hosszabb és takarékosabb volt elődjénél
– Bemutatkozott az 1,3 literes, ötfokozatú váltóművel szerelt modell
– Megjelent az 1,6 literes dízelmotorral szerelt Fiesta. Ez a felülvezérelt, közvetett befecskendezésű erőforrás több mint egy évtizeden át a Ford kínálatának fontos eleme maradt

Az 1984-es XR2 modell vonzóbbá tette az MkII sorozatot

1984
– Bemutatkozott az új Fiesta XR2 változata 1,6 literes, motorral, ötfokozatú váltóművel, alacsony oldalfalú abroncsokkal, továbbfejlesztett futóművel és fékrendszerrel
– A hárommilliomodik autó újabb mérföldkövet jelentett a termelésben
– A Ford Fiesta ólommentes benzinnel üzemelt

1985
– A Ghia bemutatta az Urby tanulmányautót, amit a Fiesta inspirált

1986
– Valenciában elkészült a kétmilliomodik Fiesta
– A szegénykeverékes 1,4 literes benzinmotor bemutatása

1987
– A Fiesta kínálatában megjelent a folyamatosan változó áttételű CTX váltómű
– A legjobb értékesítési év Angliában: 158 ezer Fiesta kelt el

Az 1989-ben bemutatott MkIII Fiesta háromajtós kivitelben: S modell

1989
– Bemutatkozott a Fiesta MkIII blokkolásgátló fékekkel, valamint 1,0 és 1,1 literes szegénykeverékes motorokkal. Az új Fiesta karosszériája széltében-hosszában megnőtt, és a tengelytáv is hosszabb lett. Így az új modellből első ízben készülhetett ötajtós változat, kiegészítve így a népszerű háromajtós verziót
– A Fiesta az első, ABS-sel kínált kisautó
– Kölnben az új Fiesta műtárggyá vált: H.A. Schult művész alkotásaként Goldener Vogel (arany madár) néven felkerült a városi múzeum tornyára. A sasszárnyakkal felszerelt kisautó hamar a kölniek kedvence lett, és turistalátványossággá vált
– Új felszereltségi szint jelent meg LX néven a Fiesta L és a Fiesta Ghia között
– A Fiesta MkIII-ban megjelent az 1,4 és 1,6 literes motor; a kisebbik blokk volt az első Ford-erőforrás, amely megfelelt az 1996-ban hatályba lépő európai emissziós előírásoknak
– Az év későbbi szakaszában megjelent a kínálat legizgalmasabb darabja, a Fiesta XR2i új 1,6 literes, két vezérműtengelyes motorral és ötfokozatú váltóművel. Az XR2i kiszélesített kerékjárati ívekkel, színre fújt lökhárítókkal, speciális kárpitozással, valamint különleges felfüggesztéssel és abroncsokkal hódította meg a vásárlók szívét

Fiesta RS Turbó

1990
– A Fiesta RS Turbó bemutatója a Torinói Autókiállításon. Az XR2i motorját közteslevegő-hűtővel felszerelt Garrett turbótöltővel kiegészítő Fiesta RS Turbo 1,6 másodperccel rövidebb idő alatt gyorsult 100 km/órás tempóra, mint az XR2i

1991
– Valenciában a hárommilliomodik, Spanyolországban készült Fiestát ünnepelték. Az autó a Szófia Királynő Alapítványhoz került adományként
– Az eddigi legjobb európai értékesítési évben 624 ezer Fiesta kelt el
– Bemutatkozott a Ford Fiesta Courier haszonjármű

1992
– Megjelent a Fiesta RS 1800. 16 szelepes, 1,8 literes motorral, izgalmas vezethetőséggel, ötküllős könnyűfém keréktárcsákkal és színre fújt légterelőkkel
– Az 1,8 literes, 16 szelepes Zetec motor bemutatása
– A Fiesta lett az 1992-es Sevillai Világkiállítás hivatalos járműve
– A Fiesta európai eladásai történelmi csúcsra jutottak: 649 ezer autó talált gazdára

1993
– Szériafelszereléssé vált a vezetőoldali légzsák

1994
– Az év közepére a Fiesta eladásai átlépték a félmilliós határt (548 ezer darab)

1995
– Az európai piacon 540 ezer Fiesta és Fiesta Courier haszonjármű kelt el

Az áramvonalas MkIV 1996-ból

1996
– Bemutatkozott az új Fiesta MkIV vadonatúj, áramvonalas karosszériával és ovális hűtőráccsal. A motorkínálatban az 1,25, az 1,4 és az 1,6 literes benzinesek szerepeltek, valamint az 1,8 literes dízel. A két első légzsák szériafelszerelés volt
– A Fiesta újabb, 600 ezer darabnál magasabb eladási határt lépett át éves szinten
– A valenciai gyártósorról legördült a négymilliomodik Fiesta

1997
– Bemutatkozott a Fiesta alapjaira épített Ford Puma sportkupé

1998
– A Libre tanulmány a Fiestán alapult

1999-ban az MkIV jelentős modellfrissítésen esett át a New Edge stílus jegyében

1999
– A Frankfurti Autószalonon mutatkozott be első ízben a megújult külsejű Fiesta és a vadonatúj Ford Fiesta Sport modell

2000
– A Fiesta kínálatában megjelent az 1,8 literes turbódízel motor

2001
– A Frankfurti Autószalonon bemutatkozott a vadonatúj Fiesta MkV
– Kölnben és Valenciában megkezdődött az új Ford Fiesta gyártása

A 2001-ben bemutatott MkV modellben már common rail dízelmotorok dolgoztak

2002
– A vadonatúj Ford Fiesta először ötajtós változatban jelent meg a piacon; az új motorkínálatban szerepelt az új Duratec 1.3 és az 1,6 literes, 16 szelepes Duratec benzinmotor is
– Megjelent a háromajtós kivitel, valamint az 1,4 literes Duratec benzinmotor és az 1,4 literes Duratorq TDCi közös nyomócsöves dízelmotor
– A Durashift EST automatikus kapcsolású manuális váltómű bevezetése
– A Ford RallyeConcept bemutatása a Birminghami Autókiállításon
– A legnagyobb példányszámú német újság, a Bild am Sonntag az új Ford Fiestának ítélte oda a nagy presztízsű "Arany Kormánykerék" díjat

Fiesta ST Cup

2003
– A német túraautó-bajnokságban megjelent a Fiesta ST Cup modell

2004
– A Genfi Autókiállításon bemutatkozott a Fiesta JWRC tanulmányautó

2005
– A Ford Team RS első termékeként megjelent az addig gyártott legerősebb Fiesta, a 150 lóerős ST
– Az izgalmas menettulajdonságokkal bíró Fiesta S bemutatkozása
– 1998 óta ez volt a Fiesta legjobb éve: Európában 359 ezer darab talált gazdára

2006
– A Fiesta extrái között feltűnt a hangvezérlés és a Bluetooth
– Útjára indult a Fiesta Sporting Trophy; az új Ford rally-bajnokság a FIA Rally Világbajnokságra épült

2007
– Bemutatkozott a korlátozott szériában gyártott Fiesta Zetec S 30th Anniversary modell, sárga fényezéssel és kockás tetővel
– A Ford a Frankfurti Autókiállításon porondra állította a Verve tanulmányautót

2008
– A Genfi Autókiállításon mutatkozott be a vadonatúj Fiesta MkVI
– Az új, 1,6 literes Duratec Ti-VCT benzinmotorral és a 100 g/km emissziós érték alatt teljesítő 1,6 literes Duratorq dízelmotorral szerelt, hatodik generációs Fiesták gyártása megkezdődött Kölnben, Valenciában és a kínai Nanjingban
– 3,1 literes fogyasztásával és 98 g/km CO2-kibocsátásával a Fiesta ECOnetic lett az Egyesült Királyság legtakarékosabb ötüléses családi autója

A Fiesta legújabb generációja 2008-ban mutatkozott be Genfben

2009
– A Fiesta észak-amerikai bemutatkozása a Los Angelesi Autókiállításon
– A Fiesta kinetikus dizájnja elnyerte a „red dot” formatervezési díjat

2010
– A Fiesta lett Európa legkelendőbb autója
– A Fiesta 1,6 literes Duratorq TDCi motorjának teljesítménye 95 lóerőre nőtt, a három benzinmotor CO2-kibocsátása pedig csökkent
– A Fiesta RS World Rally Car debütálása a Párizsi Autókiállításon

2011
– A Fiesta S1600 különleges széria bemutatkozása 1,6 literes, 134 lóerős Duratec Ti-VTC motorral
– A Fiesta RS World Rally Car sikeres bemutatkozása a Svéd Rally futamán
– A kölni üzem gyártósoráról legördült a jelenlegi Fiesta-generáció egymilliomodik példánya
– A Fiesta a 15 milliomodik autó eladásával, valamint külső-belső modellfrissítéssel ünnepli 35. születésnapját

Fiesta S1600

Kiemelt Partnereink