Gyártók Az előzés kamionos matematikája

Az előzés kamionos matematikája

Gracza Zoltán | 2011.01.02 14:17

Az előzés kamionos matematikája

2011. január 1-i hatállyal a kormány újragondolta a nehéz tehergépkocsik közlekedésének korlátozásáról szóló rendeletet, valamint a KRESZ néhány idevágó pontját. Hogyan közlekedhetünk ezután 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeg fölött?

Hirdetés
Ilyesmi ezután ritka látvány lesz hazánkban

Áruszállító szemmel olvasva az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletét, hétköznapi nevén a közúti közlekedés, azaz a KRESZ szabályait, 2009. december 31-ig meglepően sok furcsaságot fedezhettünk fel a szövegben. Ilyen volt például a két helyen is fellelhető, 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeghatárt kikötő passzus: az egyiket a 14. paragrafus, 1. pontjának r. bekezdésénél, a tehergépkocsival behajtani tilos jelzőtáblánál, a másikat pedig a 26. paragrafus elején, a sebességet tárgyaló részben találhattuk. Előbbi csupán kellemetlenséget okozott azoknak, akik nem Barkas-szal vagy Zukkal, esetleg modern, de annál apróbb furgonokkal hajtottak volna a táblával védett területre, a sebességhatárokról szóló rész azonban valódi ellentmondásokat rejtett magában.

Egy éve már 3500 kg a tábla hatályának határa

A 14. paragrafussal ellentétben a jogszabály itt nem tehergépkocsiról, hanem – 2010-ig – 2500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsiról beszélt, így sokféle személygépkocsi, főleg a nagyobb, magasabb presztizsű autók is a szabályozás hatálya alá estek. Ennek következtében lakott területen kívül 70, autópályán pedig 80 km/h-val lehetett szabályosan közlekedni ezekkel – a jogszabályi mentesülés lehetősége nélkül –, míg egy KÖHÉM rendeletnek megfelelő autóbusz akár 100 km/h-val is haladhatott ugyanitt. Sokáig csak egyetlen lehetőség volt arra, hogy a 2,5 tonna fölötti járművek vezetői engedéllyel léphessenek a gázra, mégpedig lakott területen belül, amennyiben a sebességkorlátozás tábla 50 km/h-nál nagyobb értéket jelzett. Extrém esetben ezen a jelzőtáblán akár 90 km/h-t is feltüntethettek, ami megengedhette az ilyen gépkocsik autópályamenetnél is gyorsabb közlekedését. Ugyanerre az engedményre 2007. április 1-ig lakott területen kívül nem volt mód, amikortól azonban egy KRESZ-módosítás már ezt is lehetővé tette.

1 km/h sebességkülönbséggel negyed óra kell az elöl haladó beéréséhez

2010. január 1-vel mindkét jogszabályi helyen 2500-ról 3500 kg-ra módosították a határértékeket, ezzel végre megszabadítva a kisteherautók és a nagy személygépjárművek vezetőit a lelkiismeretfurdalástól, ami a folyamatos jogszabályszegés miatt gyötörte őket. Nem kívánhattak volna ennél többet a 3500 kg fölötti megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik vezetői sem. Ők ugyanis miközben kamionjaikkal átszelik Európát jellemzően 89-90 km/h-val közlekednek, mivel az Európai Közösségek Tanácsa által 1992. február 10-én elfogadott 92/6/EGK irányelv alapján ezen járműveknek mára – kivétel nélkül – legfeljebb 90 km/h sebességet lehetővé tevő korlátozóval kell rendelkezniük. Emiatt és a szigorú vezetési idők betartása érdekében minden kamionos – amikor csak teheti – a maximális állásba kapcsolja a sebességtartó automatikát és kényelmesen hátradőlve figyeli, hogyan közeledik 1 km/h-val az előtte haladó, apró eltéréssel kalibrált járművet vezető kolléga kamionjának hátulja.

Hoszabb lejtőkön jelentősebb sebességtúllépés is előfordulhat

A 10 km/h-s sebességtúllépés miatt kirótt büntetés valószínűsége igen csekély, mivel a 2006. május 1. után forgalomba állított kamionokban már kötelezően digitális tachográf működik, aminek leolvasása megfelelő informatikai hátteret igényel az ellenőrző közegektől. Természetesen az utólagos büntetés lehetősége is fennáll, de ez sem túlzottan rémisztő, ráadásul a magyar utakon 10 km/h-ért még a trafipax sem villan. Mindez azonban jelentős és valós veszélyt rejt magában. A beavatkozás nélküli vezetés hosszú órái eltompíthatják a kamionok pilótáinak érzékeit, a lassított felvételként közeledő hátfalak látványa pedig jelentősen ronthatja a helyzetértékeliési képességet. Számoljunk csak!

1 km/h körülbelül 0,28 m/s, két kamion hossza pedig 36 méter. 90 km/h-nál a jármű 25 m tesz meg másodpercenként, tehát ebben az esetben a biztonságos követési távolság körülbelül 50 méter. Ezek figyelembevételével az előzés megkezdésekor 50 métert kell megtenni az előttünk haladó hátuljáig, majd még 36-ot az elhaladáshoz, végül 50-et a biztonságos besorolás érdekében. 136 métert 1 km/h sebességkülönbséggel körülbelül 8 perc alatt lehet leküzdeni, ami 90 km/h-nál 12 km alatt lehetséges. Ha figyelembe vesszük azt a helytelen, de jellemző szokást, hogy előzés előtt és után körülbelül 3 méter követési távolságot tartanak a sofőrök, akkor a végeredmény 2,5 perc, valamint 3,75 km. Ezalatt igen sok ideges autós gyűlik össze a kamionok mögött, akiket időnként leállósávon előzésre, indokolatlan fékezésre és a követési távolságok semmibe vételére sarkall a többiekkel együtt töltött percek frusztrációja.

Autóúton 70 km/h a megengedett sebesség

Mindez ellen Németországban hoztak egy igen ötletes, 45 másodperces szabályt, ami ennyiben maximalizálja az előzés idejét. Ez 136 méteres távolsággal 11 km/h-s sebességkülönbséget feltételez, nem meglepő hát, hogy ugyanezen német szabály 10 km/h-ban határozza meg ennek minimumát. Ez azt jelenti, hogy 90 km/h-val a szabályosan, 80-nal közlekedőt még megelőzhetjük, aki viszont ennél gyorsabban halad, azt már követnünk kell, akár órákon keresztül. A helyzet megoldásának kényszere hazánkban is jó ideje fenn állt, így a magyar jogalkotók sem húzhatták tovább az erre vonatkozó szabályozás megalkotását. 2011. január 1-től az eddig is sok autópályán látott 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeg fölött érvényes előzési tilalom mellett – bizonyos feltételekkel – a teljes ország területére vonatkozó előzési tilalmat vezettek be.

Eddig is sok ilyen táblát láttunk az autópályákon

Egészen pontosan a KRESZ – Közlekedés autópályán és autóúton című – 37. paragrafusa egészült ki, az egy irány számára két forgalmi sávval rendelkező autópályákon és autóutakon, a 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépkocsik és járműszerelvények előzési tilalmával, reggel 6 és este 22 óra közötti időszakban. Emellett olyan követési távolságot ír elő a jogszabály, hogy közéjük egy járműszerelvény biztonságosan besorolhasson. Ez 90 km/h-nál egészen pontosan kétszer a biztonságos követési távolság és még egy járműszerelvény hosszát jelenti, ami a korábbi számításokat alapul véve körülbelül 118 méter.

Előzőleg a KRESZ 27. paragrafusa alapján ilyen helyeken csak a legkisebb, nagyjából két másodperces követési távolságot kellett tartani egy járműszerelvénnyel, míg egysávos utakon is csupán egy személygépkocsi biztonságos besorolását kellett biztosítani. Az új szabályozás azonban magában hordoz egy apró veszélyt is. Bár hatékonyan megakadályozza, hogy a kamionok feltartsák a személygépkocsikat, ne felejtsük el, hogy a 3500 és 7500 kg megengedett legnagyobb össztömeg közötti tehergépkocsiknak maximális sebességét is 90 km/h-ban maximálja a korábban említett EGK irányelv. Igaz, hogy a két kamion között mostantól jogszabályilag biztosított hatalmas követési távolság miatt ide valószínűleg visszasorolnak ezek a kisebb tehergépkocsik, a hosszú előzések veszélye mindenesetre itt is fenn áll.

A szabály ellenőrzése is fontos a valódi javuláshoz

A KRESZ 37. paragrafusának 1. bekezdése mindeközben 60 km/h-ban határozza meg azt a sebességet, amit egy autópályát használó gépjárműnek – sík úton – képesnek kell lennie önerejéből elérni. Emiatt előfordulhat, hogy egy pótkocsis IFA, amelyik 65 km/h-val tart az autópályán Győrből Szegedre, problémát okoz majd a hegyeshalmi határátkelőnél is, mivel mögötte egy összefüggő, egyre lassabban haladó, végül szinte álló kamionsor alakulhat majd ki. Előzni pedig csupán a kettőnél több forgalmi sávval rendelkező részeken, azaz a kapaszkodó sávoknál lehet, mivel hosszabb szakaszon háromsávos autópályánk csupán egy van, az M7-es. De annak is csak a Székesfehérvárról Budapestre tartó oldalán élvezhetik a korlátlan előzés örömeit a sofőrök. Nem könnyű hát a dolga annak, aki kamionvezetőnek állt és főnöke nyomására minél gyorsabban átszáguldana Európán. Magyarország útjai január 1-től komoly problémát okoznak majd neki. A személyautósok viszont örülhetnek.

Kiemelt Partnereink