Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
Új ötletekkel készül a PEngineers a Techtogetherre
2024.04.23 16:18Új szén-dioxid-megkötő módszert tesztelését kezdi meg az OMV-Petrom
2024.04.23 15:24Achim Grewe lesz az Audi Hungaria új pénzügyi igazgatója
2024.04.23 13:22Kibővíti e-autó-komponenseinek gyártását a BMW
2024.04.23 12:16Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
Autóértékesítés: 2010 után túl vagyunk a nehezén
A gépjárműpiac és gazdasági környezete 2010-ben tovább romlott. Az új járművek finanszírozása jelentősen szigorodott, kormányzati és felügyeleti intézkedések sora nehezítette az értékesítés finanszírozását – állapította meg a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) évértékelőjében.
Új személyautóból 43 ezer 476 darabot helyeztek forgalomba 2010-ben, ez 28 %-os csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A kisteherautóknál a 9185 darab mérsékeltebb, 14 százalékos csökkenést jelent – nagyhaszon-járműveknél a 9 százalékos növekedés 2280 forgalmobahelyezést eredményezett. Az MGE a 2011-es évre 58 ezer személyautó, 12 ezer kishaszonjármű és 3100-3300 nagyhaszon-gépjármű forgalomba helyezését prognosztizálja.
Ezek voltak a legfontosabb számok az MGE Gróf Széchenyi rendezvényhajón tartott, évzáró-évindító sajtóreggelijén, ahol Erdélyi Péter MGE elnök köszöntötte a megjelenteket, s az elmúltnál jobb esztendőt kívánt az ágazatnak. Beszélt az adóváltozásokról, s arról, hogy nálunk a benzin és az autó is körülbelül annyiba kerül, mint Ausztriában, vagy Németországban, viszont ott négyszer-ötször akkora az átlagos jövedelem. Szólt a flottás eladások óriási túlsúlyáról, s reméli, hogy véget ér a "nadrágletoló" verseny, vagyis a kereskedők nem tesznek meg mindent - főleg ami forintosítható - a céges vevőkért.
Sajnálatos, hogy a finanszírozók – a magánszemélyeknek szóló – új termékkel még nem jöttek ki, így nincs érdemi érdeklődés, miközben a hitelt, vagy lízinget igénylők jelentős része az új szabályok szerint nem is finanszírozható. Az MGE bízik abban, hogy a finanszírozók előbb-utóbb megtalálják azokat a termékeket, amelyekkel a hitelezés alacsony és kiszámítható kockázat mellett folytatható.
Erdélyi Péter az MGE elnöke. |
Tény, hogy vásárlóerő paritáson a közlekedési eszközök a legdrágábbak közé tartoznak Magyarországon, miközben a lakosság jövedelme messze elmarad az EU átlagától. – Nálunk a jelentős adóteher miatt a gépjárművek fogyasztói ára és üzemeltetési költsége igen magas, annak ellenére, hogy a gyári nagykereskedelmi transzfer árak a legalacsonyabbak közé tartoznak az EU-ban – hangsúlyozza az MGE.
A svájci frank alapú hitelállomány nem csak azt jelenti, hogy az adósok törlesztő részlete növekedett, hanem azt is, hogy a frank alapon számított tőketartozás – a szerződött hosszú futamidő miatt – szinte végig jelentősen meghaladja a gépjármű piaci értékét, így ezek a gépjármű-tulajdonosok még évekig nem tudnak majd kiszállni autójukból, és nem vásárolnak újat.
Pozitív változást jelenthet a lakosság – többgyermekes, vagy jól kereső rétegének – nettó jövedelmének emelkedése, amely vásárlást is generálhat. További potenciál a vállalati autók elhalasztott cseréje, itt a növekvő üzemeltetési költségek motiválnak.
– A Széchenyi terv preferált ágazatnak minősíti a gépjármű javító szektort, ami tagvállalataink bevételi forrásainak jelentős részét termeli. Úgy gondoljuk, hogy a márkaszervizekben végzett javítási és karbantartási munka az ügyfelek számára minőséget és garanciát ad. A látszólag magasabb óradíjak, a szigorú gyári időnormák miatt esetenként kevesebbet is számláznak, mint az kisebb óradíjjal, de korszerűtlen technológiával dolgozó, a gyári képzést hanyagoló javítók – érvel a szakszervizek melle az MGE. Erdélyi Péter hangsúlyozta elmosódik a határ a fehér, a szürke és a feketegazdaság között, s néha a legális szervizek is átcsúsznak a szürkébe, hogy életbe maradjanak. Az MGE szeretné, ha végre definiálnák a műszaki totálkár fogalmát, mert az nem jó, hogy minden autót újjáépítenek, ami nem égett porig.
Érzékelhetően növelné a piaci lehetőségeket, ha a kormány gazdaságpolitikája nyomán mérséklődne a CDS felár és hitelkamat, erősödne a forint és elkezdődne a munkahelyek gyarapodása. Mindez a gazdasági előnyök mellett a devizahitelesek helyzetének javulását, a potenciális vásárlók optimizmusát támogatná, ami a beruházási kedv fontosabb tényezője.
– Nem öncélúan gondolkodunk a piac növekedésében, hanem tekintetbe vesszük a több mint 11 éves személyautó, a 15 éves motor és a több mint 11 éves teherautó-állomány környezeti hatásait, baleseti kockázatát is – mondja az MGE.
Gyerekcipőben jár a feketegazdaság elleni fellépés, így – becslések szerint – több tízezer külföldön forgalomba helyezett személygépjármű fut az útjainkon, és továbbra is virágzik a fekete és szürke behozatal. Ezek évente több ezres tételben csökkentik a legális újautó-piacot és sok milliárd forinttal az állam bevételeit. A legnagyobb piaci tartalék a gazdaság fehérítése, így a legális értékesítői és javítói szakma versenyhátránya csökkenhet, és az adót és járulékot nem fizetők visszaszorulhatnak. "Konkrét javaslataink, amelyeket az Autós Nagykoalícióval közösen fogalmaztunk meg, a döntéshozók asztalán vannak. Reméljük, hogy a legális szféra megerősödik és ezzel automatikusan növekednek az állami költségvetési bevételek."
A személygépjárműveknél folyamatosan lassult a tavalyi év hasonló időszakához viszonyított csökkenés üteme és 28 % alatt állt meg, ami az utolsó két negyedév növekvő darabszámainak köszönhető. A forgalomba helyezések száma azonban továbbra is messze elmarad attól, ami az új – mára kiderült, túlméretezett kapacitású – gépjármű értékesítő hálózat talpon maradását biztosíthatja. Erdélyi Péter szerint békeidőben 130-140 ezerre állhat be az újautó-eladás, felejtve az idei 50 ezer alatti számot, s természetesen a csúcsév 200 ezrét is. Az MGE az óvatos optimizmus alapjának tartja azt a trendet, amely a visszaesés fokozatos lassulását mutatja 2010 második felében. A személyautók piacán továbbra is a céges eladások a meghatározók, ezek aránya folyamatosan növekszik, és mára meghaladja a 65 %-ot. Ez a trend mindaddig marad, ameddig a magán vásárlók hitelfelvételi- és vásárlási kedve vissza nem tér, illetve ameddig a finanszírozói környezet barátságosabbá nem válik.
Jövőkép |
A kishaszon-járműveknél a javulás decemberben is folytatódott, az év eleji jelentős, 56 %-os visszaesés mára 14 % alá mérséklődött. Ez azt mutatja, hogy a kis-, és középvállalatok helyzete, gazdasági kilátása stabilizálódni látszik, egyre inkább szükségük van a járművekre, illetve régebbiek lecserélésére. Itt több mint 90 % a céges értékesítés aránya. (A kishaszonjárművek és személyautók együttes piacán a céges értékesítés a 2008-as 45, a 2009-es 57 után 70 % fölé emelkedett 2010-ben.)
A motorkerékpár piac – ugyan lassuló mértékben, de – továbbra is csökkenő tendenciát mutat, már csak negyede a csúcsévi eladásoknak. Szloboda Tamás elnökségi tag szerint ennek oka az autópiachoz hasonló gazdasági környezet mellett a szezonalitás is, a hideg, a csapadék nem segíti a kétkerekűek piacát. A visszaesés az év elejétől csak 5 %-ot mérséklődött és a tavalyi esztendőhöz képest a csökkenés 37 %-on állt meg. A motorkerékpár piac fellendülését befolyásolhatja, hogy a kormányzat az MGE által szorgalmazott lépéseket megteszi-e, vagyis engedélyezi a 125 ccm és ez alatti motorok vezetését „B” kategóriás jogosítvánnyal. Kérdés továbbá, hogy érvényt szerez-e annak az érthetetlen okból visszavont kormányrendeletnek, amely előírja az 50 ccm-es robogók regisztrációját. Utóbbi jelentősen csökkentené a feketekereskedelem szerepét, gazdaságfehérítő, és adózási szempontból is jelentős lépés lenne. – Elfogadhatatlan, hogy több mint százezer robogó műszaki vizsga és kötelező biztosítás nélkül közlekedik az utakon – hangsúlyozza az MGE.
Gyöngyössy István MGE elnökségi tag elmondta, nagyhaszonjármű-értékesítés éves szinten csaknem 10 %-os növekedést mutat 2009-hez képest, de így is alatta marad annak, amit a magyar gazdaság igénye indokolna. A növekedés beindulása nagymértékben elősegítheti a piac magára találását, fejlődését. Az MGE kezdeményezése, hogy a kormányzat azonos környezetvédelmi mércét alkalmazzon a használt és az új tehergépkocsik magyarországi forgalomba helyezésénél, amely megszüntetné a használt jármű importjának indokolatlan versenyelőnyét.
A nagyhaszonjárművek javításában is versenyelőnyt élveznek a fekete-, és szürkegazdaságban dolgozó, adót nem fizető, megfelelő képzettséggel, szerszámmal és működési engedéllyel nem rendelkező javítók. Ezek megszüntetése állami, környezetvédelmi és hatósági érdek. Az MGE a hatályos jogszabályok szigorú alkalmazását kéri a jogalkalmazóktól. Az egyesület indokoltnak tartaná a nagyhaszonjárművek tulajdonszerzési illetékének eltörlését – ilyen más termelőeszköznél, például a szövőgépeknél, nyomdagépeknél sincs. Így talán kevesebben trükköznének, és nem külföldön helyeznék forgalomba járműveiket.