Álláshirdetések
Events / Courses
Legfrissebb híreink
A Nordson megkezdi az új folyadékadagoló rendszerének forgalmazását
2024.05.03 16:18Leállítják szénerőműveiket a legfejlettebb országok
2024.05.03 15:23Ha van rá igény, a Stellantis visszatáncolna a belső égésű autókhoz
2024.05.03 13:25Félidejéhez érkezett a Rába Modernizációs Program
2024.05.03 12:22Autopro Blog
Autopro a Facebookon
Galériáink
A Ford T-modell makói születésű konstruktőrére emlékeznek
A múlt évszázad autójából őriz egy T-modellt a világhírű konstruktőr, Galamb József előtt tisztelegve a makói múzeum, az egykori Ford-lerakat reklámfeliratai viszont továbbra is pusztulnak.
A tervek szerint február 3-án Galamb József 130. születésnapján újra járni fog a makói Ford T Touring motorja – ezt ígéri Halmágyi Pál, a József Attila Múzeum igazgatója – írja a Délmagyarország/Délvilág. Az intézmény, hogy ily módon is emléket állítson a városban született konstruktőrnek, két évvel ezelőtt szerezte be Orosházáról az 1919-ben gyártott járművet – az önkormányzat fizetett érte bruttó 4 milliót –, amelynek azóta is csodájára járnak szerte az országból, de még külföldről is.
Darabban a Ford T-modell egyik példánya Makón. Fotó: Szabó Imre |
A múlt évszázad autójának kikiáltott kocsi makói példánya természetesen múzeumi darab, nem járnak vele, de beszerzésekor működőképes volt. Most helyi veteránjármű-barátok vették kezelésbe, és mindenki bízik benne, hogy az ünnepségen sikerül majd újra elindítani.
Galamb József és a T-modell. |
A város tervei között egyébként korábban szerepelt az is, hogy vásárol 5 működőképes Ford T-modellt azért, hogy afféle turistalátványosságként, taxiként fuvarozza az érdeklődőket. Sokan gondolják, hogy mivel a kocsi világhírű tervezője a város talán legnevesebb szülötte, ennek idegenforgalmi vonzereje lenne.
Szakmányban guruló öreg Fordok még nincsenek, van viszont egy másik, szintén járó motorú, de egyelőre csak vázként létező T-modellje a Galamb József nevét viselő szakközépiskolának. 10 éve kapták a műszaki egyetemtől, azóta dolgoznak rajta folyamatosan a legügyesebb diákok – az iskola eddig nagyjából 1 millió forintot költött rá.
Tavalyelőtt jutott el a munka odáig, hogy a motort sikerült beindítani, a kocsi azonban ezzel együtt is csak 30–40 százalékig lett kész, ráadásul a felújítás ezt követően lényegében megállt. Horváth Zoltán igazgató lapunknak azt mondta, leginkább a karosszéria hiányzik, amelyhez mindenekelőtt asztalosmunka kellene, ilyen diákjaik viszont nincsenek. Volt ugyan gyűjtő, aki ajánlott fel nekik alkatrészeket, de olyan drágán, hogy nem tudták megfizetni.
Ennyi látszik a Fordból Makón. |
Málladozik a Ford-fal
Van Makónak egy ipartörténeti jelentőségű, a Galamb családhoz köthető épülete is: az 1922 és 1944 között működött egykori Ford-lerakat a Deák Ferenc és a Vásárhelyi utca sarkán. Ennek falán még ma is kivehető a Ford–Lincoln–Fordson felirat, és a négy, autókat ábrázoló képből is felismerhető egy. A makói múzeum 2 évvel ezelőtt mérte fel egy szakértővel, mennyibe kerülne ez; akkor 5–6 millió lett volna. A Galamb József nevét viselő iskola igazgatója, Horváth Zoltán nem sokkal később egy angol nyelvű levelet juttatott el a Ford autógyárhoz a cég egyik munkatársán keresztül, támogatást kérve az ügyhöz, de választ nem kapott.