Archív Nem az elektronikus gázpedál volt az oka a Toyota-visszahívásoknak

Nem az elektronikus gázpedál volt az oka a Toyota-visszahívásoknak

Kovács András | 2011.02.17 08:00

Nem az elektronikus gázpedál volt az oka a Toyota-visszahívásoknak

Az utóbbi két évben a Toyotának közel 8 millió autót kellett visszahívnia beragadó és beakadó gázpedálok miatt, továbbá az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet is vizsgálatot indított az ügyben. A NASA mérnökei nem találtak arra utaló jelet, hogy az akaratlan gázadásokat az elektronikus rendszer és az elektromágneses interferencia okozta volna - sokkal inkább a padlószőnyeg.

Hirdetés

Az USA közlekedésügyi hatósága közzétette az eddig példa nélkül álló, tíz hónapon át tartó vizsgálatsorozat eredményét, ami a Toyota járművek akaratlan gyorsulását okozó lehetséges elektronikus hibákat kutatta. A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) a Kongresszus kívánságára tavaly kezdett bele a tanulmány elkészítésébe, amihez a NASA mérnökeinek segítségét is igénybe vette. Ők nagy szakértelemmel rendelkeznek a számítógép-vezérlésű elektronikus rendszerek, az elektromágneses interferencia és a szoftver-biztonság területén, így hozzáértő módon vizsgálták, hogy az elektronikus rendszerek vagy az elektromágneses interferencia szerepet játszhatott-e az akaratlan gázadásból eredő balesetek során.

Ray LaHood

A NASA mérnökei nem találtak olyan elektronikus hibát a Toyota járművekben, ami a pillangószelep nagymértékű nyitásával veszélyhelyzetet teremthetett volna, akaratlan gyorsítást előidézve a járműnél. Ezek szerint kizárólag az NHTSA által több mint egy évvel ezelőtt azonosított két mechanikus hiba – a „beragadó” gázpedál, és a gázpedál kialakítása, ami miatt a pedál beakadhat a padlószőnyegbe – az akaratlan gázadás egyetlen ismert oka. A Toyota az Amerikai Egyesült Államokban közel 8 millió járművet hívott vissza e két hiba kijavítására.

Az Amerikai Egyesült Államok közlekedési minisztere, Ray LaHood így nyilatkozott: „A legjobb, legképzettebb mérnököket kértük fel a Toyota elektronikus rendszerének tanulmányozására, és itt az eredmény. A Toyoták nagy sebességű haladása közben fellépő akaratlan gázadás nem vezethető vissza elektronikus hibákra.”

Jelentésükben a NASA mérnökei megvizsgálták a Toyota járművek elektronikai áramköreit, és több mint 280 ezer módon analizálták a szoftverkódot, hogy kiderüljön: tartalmaz-e valamilyen lehetséges hibát, ami akaratlan gázadáshoz vezethet. A Maryland államban működő Goddard Űrrepülési Központban a NASA hardver- és rendszermérnökei szigorúan tesztelték a Toyota járművek mechanikus részegységeit, amelyek a pillangószelep akaratlan megnyitását okozhatták.

NASA-vizsgálat a Toyoták ügyében.

Egy Michigan állambeli különleges létesítményben az NHTSA és a NASA mérnökei elektromágneses sugárzással bombázták az autókat, hogy megállapítsák, az ilyen jellegű sugárzás okozhat-e meghibásodást, ami akaratlan gázadáshoz vezethet. A NASA mérnökei és kutatói az NHTSA egyik bázisán, az Ohio állambeli East Liberty városban működő Járműkutató és Tesztelő Központban is kipróbálták a Toyota járműveit, ahol azt vizsgálták, hogy lehet-e bármilyen más műszaki oka az akaratlan gázadásnak, ezért a teszteket valós körülmények közt végezték, minden lehetséges helyzetet számba véve.

- A NASA semmilyen bizonyítékot nem talált arra nézve, hogy a nagymértékű, akaratlan gázadás kiváltó oka elektronikus hiba lenne - mondta Michael Kirsch, a NASA Tervező és Biztonsági Központjának (NESC) főmérnöke.

Beakadhatott a padlószőnyegbe a gázpedál.

Bár a NASA és az NHTSA semmilyen elektronikus hibát nem talált, ami a Toyota járművek akaratlan gázadásából származó balesetek okozója lehetett volna, és olyan új mechanikus hibára sem derült fény, ami a beragadó és a szőnyegbe akadó gázpedálok jelensége mögött állhatna, az NHTSA azt mérlegeli, hogy a most nyert eredmények ismeretében új intézkedéseket vezet be:

  • 2011 végéig jogszabályi változást terjeszt elő, aminek értelmében javasolja a felülbíráló fékrendszerek – brake override system - bevezetését, a kulcs nélküli motorindító rendszerek szabványosítását, és az eseményeket dokumentáló adatrögzítő berendezések beépítését minden személyautóba;
  • Széles körű kutatásokat kezdeményez az elektronikus vezérlő rendszerek megbízhatósága és biztonsága terén;
  • Kutatásokat indít a gáz- és fékpedálok kialakítását és elhelyezését, valamint a vezetők pedálhasználati szokásait illetően, hogy kiderítse, melyik pedálforma és elhelyezési mód csökkenti a legnagyobb mértékben a helytelen használat esélyét.
2009 ősze óta a Toyota több mint 18 millió autót hívott vissza világszerte – ebből több mint ötmilliót a padlószőnyeg, több mint négymilliót pedig a gázpedál miatt. A japán autógyár már 48,8 millió dollárt fizetett ki három különböző büntetés során, és perek százainak néz elébe. Az eddigi legnagyobb összegű, autógyár által megfizetett bírság 1 millió dollár volt, amit a General Motors vállalatra róttak ki a 2002-2003-ban gyártott járművek ablaktörlőjének hibája miatt. 89 halálesettel kapcsolatban vizsgálták meg, hogy szerepet játszhatott-e benne a Toyota és a Lexus járműveinek akaratlan gázadása, de csupán néhány esetben derült ki, hogy a baleset a padlószőnyeg-problémához kapcsolódik. Bár a vizsgálat nem tárt fel olyan hibákat, amelyek miatt újabb, nagyméretű visszahívási akcióra lenne szükség, a Toyota számára még mindig jelentős kockázatot jelentenek a visszahívásokból eredő polgári perek.

- Bár véget ér a NASA-val közös vizsgálatunk, továbbra is az a feladatunk, hogy megóvjuk az amerikai autóvezetők millióit - jelentette ki David Strickland, az NHTSA egyik vezető munkatársa. „Remek hír, hogy az autógyárak tavaly rekord mennyiségű autót hívtak vissza önkéntesen; ez is azt mutatja, hogy képesek vagyunk együttműködni az autóiparral a vásárlók biztonsága érdekében.”

Az NHTSA jelentésében az eseményeket dokumentáló adatrögzítő berendezések (EDR) adatainak értékelése és a balesetek vizsgálata is szerepel, s a kutatásokat végez annak érdekében, hogy megállapítsa, melyik gáz- és fékpedálforma és elhelyezési mód csökkentené a legnagyobb mértékben a pedálhibákat, amelyek az egész autóiparban előfordulnak. Az NHTSA hamarosan jogszabály-módosítást terjeszt elő, ami előírná a felülbíráló fékrendszerek alkalmazását a személyautókban; ez a megoldás további segítséget nyújtana a vezetőknek, hiszen vészhelyzetekben a fékezés letiltaná a gázpedál parancsát is.

A Nemzeti Tudományos Akadémia által jelenleg készített tanulmány – ami az egész autóiparra kiterjedően vizsgálja az akaratlan gázadás jelenségét és az elektronikus járművezérlő rendszereket – szintén tartalmaz javaslatokat az NHTSA részére. A NAS kutatássorozata 2010 tavaszán, az NHTSA-NASA vizsgálattal egy időben kezdődött, és ez év későbbi szakaszában készül el.

2009-ben és 2010-ben a Toyota közel 8 millió autó hívott vissza a beragadó és beakadó gázpedálok miatt. Az NHTSA vizsgálatának eredményeképpen a Toyota 48,8 millió USD büntetést és kártérítést fizetett a különféle tavalyi biztonsági visszahívások során. 2010-ben az egész autóiparban rekord mennyiséget ért el az önkéntes biztonsági visszahívások száma.

"Atomjaira" szedték a gázpedált és környezetét.

A NASA jelentésének megállapításai és összefoglalója:
http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nvs/pdf/NASA_report_execsum.pdf

A NASA teljes - 177 oldalas - jelentése:
http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nvs/pdf/NASA-UA_report.pdf

Az NHTSA jelentésének megállapításai és összefoglalója:
http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nvs/pdf/NHTSA_report_execsum.pdf

Az NHTSA teljes - 66 oldalas - jelentése:
http://www.nhtsa.gov/staticfiles/nvs/pdf/NHTSA-UA_report.pdf

A Toyota állásfoglalása

A Nemzeti Közlekedésbiztonsági Felügyelet (NHTSA) által kiadott, a Toyota és Lexus járművek elektronikus gázpedálját vezérlő rendszert behatóan vizsgáló, a NASA közreműködésével elkészített tanulmánnyal kapcsolatban Steve St. Angelo, a Toyota vezető minőségbiztosítási igazgatója nyilatkozott:

Steve St. Angelo

„A Toyota örömmel fogadta a NASA és az NHTSA megállapításait vállalatunk intelligens (ETCS-i) Elektronikus Gázpedál Vezérlő Rendszerével kapcsolatban, és nagyra értékeljük a vizsgálat alaposságát. Bízunk benne, hogy Amerika legkiválóbb mérnökeinek szigorú, tudományos igényű elemzése tovább erősíti majd a Toyota és Lexus járművekkel kapcsolatos bizalmat. Reméljük, hogy ez a tanulmány megingatja majd a Toyota ETCS-i rendszerével kapcsolatos, minden alapot nélkülöző spekulációkat, hiszen bebizonyosodott, hogy kiválóan megtervezett, valós körülmények közt is behatóan tesztelt rendszerünk nem okozhatja a járművek akaratlan gyorsítását.”

Az ETCS-i rendszerrel működő Toyota járművek biztonságával és megbízhatóságával kapcsolatban a vállalat megjegyzi:

  • Az elektronikus gázpedál vezérlő rendszerek régóta használatosak az autóiparban, és nagyszerű előnyöket kínálnak az autósok számára.
  • A Toyota ETCS-i rendszere világszerte több mint 40 millió személyautóban és haszonjárműben bizonyította már megbízhatóságát – s e járművek közül több mint 16 millió az USA útjain fut.
  • Ez a rendszer hasonló előrelépést tett lehetővé a biztonság terén, mint a menetstabilizáló berendezés vagy a kipörgésgátló, amelyek a Toyota Ötcsillagos Biztonsági Rendszert alkotó öt, kifinomult baleset-megelőző technológia közé tartoznak.
  • Ezek a fejlesztések – akárcsak a Toyota Smart Stop technológiájú fékrendszere – jelenleg minden, az észak-amerikai piacra gyártott új Toyota-modellben az alapfelszereltség részét képezik.

    Toyota ETCS-i rendszere több mint 40 millió személyautóban dolgozik.

A legfontosabb események:

  • 2007. március 29: Az NHTSA előzetes vizsgálatot indít a 2007-es Lexus ES350 modellek padlószőnyegbe akadó pedálja miatt. A vizsgálat öt vásárlói panasz alapján indul; a bejelentések három balesetről és hét személyi sérülésről szólnak.
  • Lexus ES350 2007. július 26: Halálos baleset San José városában, Kaliforniában; a 2007-es Camry vezetője súlyos sérülést szenved, a vele ütköző jármű vezetője pedig meghal. Ez a baleset is azért következett be, mert a gázpedál beakadt a padlószőnyegbe.
  • 2007. szeptember 13: Miután megállapítást nyert, hogy a San José-i halásos baleset oka a padlószőnyegbe akadó gázpedál volt, az NHTSA értesítette a Toyotát, hogy visszahívásra lesz szükség.
  • 2007. szeptember 26: A Toyota a visszahívás során 55.000 padlószőnyeget cserél ki a 2007-es és 2008-as Camry és ES350 modellekben.
  • 2009. augusztus 28: Egy bérelt, 2009-es ES350 modell halálos balesete a kaliforniai Santee városban. A járműben egy másik Lexusból származó, négy évszakos padlószőnyeg volt. A vizsgálat során kiderült: a jármű előző használója jelezte a márkakereskedésben, hogy a gázpedál beakad a padlószőnyegbe.
  • 2009. szeptember 25: Az NHTSA tisztviselői találkoznak a Toyota képviselőivel, és jelzik a vállalat felé, hogy a padlószőnyegek cseréje eredménytelen, s hogy a hibák oka a pedál kialakítása. A Toyota három nap múlva bejelenti az NHTSA-nak, hogy visszahívást rendel el a gázpedál cseréjére.
  • CTS márkájú pedál 2009. október 5: A Toyota 3,8 millió autót hív vissza a szőnyegbe beakadó gázpedálok cseréjére, és levélben figyelmezteti ügyfeleit, hogy vegyék ki autójukból a padlószőnyeget. A hiba elhárításához hozzátartozik a gázpedál átalakítása, a padlóburkolat/szőnyeg ellenőrzése, és a kulcs nélküli motorindító rendszerekkel felszerelt autókban a ’fékpedált felülbíráló’ szoftver alkalmazása.
  • 2009. december 15: Az NHTSA tisztviselői Japánban találkoznak a Toyota vezetőivel, elmagyarázzák nekik az NHTSA visszahívási akciókra vonatkozó folyamatait, illetve hangsúlyozzák, hogy az amerikai törvények szerint a Toyotának kötelessége azonnal megtalálni és jelenteni a hibákat. A Toyota kötelezettséget vállal a javításokra.
  • 2010. január 16: A Toyota arról tájékoztatja az NHTSA-t, hogy egyes CTS márkájú pedálok veszélyesen beragadhatnak. Az NHTSA személyes találkozót hív össze január 19-re.
  • 2010. január 19: A találkozón a Toyota átadja jelentését a beragadó pedálok eseteiről, s az NHTSA közli a Toyotával, hogy azonnali cselekvést vár el. Néhány órával később a Toyota tájékoztatja az NHTSA-t, hogy a vállalat elrendelte a visszahívást.
  • 2010. január 21: A beragadó pedálok miatt a Toyota 2,3 millió autót hív vissza.
  • 2010. január 27: Az NHTSA sürgetésére a Toyota további 1,1 millió járművet hív vissza a beragadó pedál miatt.
  • Pedálvizsgálat 2010. február 16: Az NHTSA hivatalos vizsgálatot indít, amelynek feladata kideríteni, hogy a Toyota időben és megfelelően széles körben rendelte-e el a beragadó gázpedálok miatti visszahívást.
  • 2010. március 30: A Kongresszus kérésére az Egyesült Államok Közlekedési Minisztériuma bejelenti, hogy két vizsgálat indul az akaratlan gázadások ügyében. Az egyik a Toyoták akaratlan gázadásáért felelős lehetséges elektronikus hibákra vonatkozik, míg a másik az egész autóiparra vetítve vizsgálja az akaratlan gázadás és a járműelektronikai vezérlő rendszerek biztonságának kérdéskörét.
  • 2010. április 5: Az NHTSA a legmagasabb, 16,375 millió dolláros büntetés megfizetésére kötelezi a Toyotát, amiért csak több mint négy hónappal a hiba felfedezését követően tájékoztatta a Felügyeletet a beragadó pedálok hibájáról. A Toyota április 19-én befizeti a büntetés teljes összegét.
  • 2010. december 20: A Toyota elfogadja az NHTSA újabb, legmagasabb összegű, 16,375 millió dolláros büntetését; ez egy újabb NHTSA-vizsgálat következménye, amely arra irányult, hogy a Toyota kellő gyorsasággal hirdette-e meg az 5,5 millió autót érintő visszahívási akcióját.

Kiemelt Partnereink