Archív Elektromos autókban is erős már a Renault

Elektromos autókban is erős már a Renault

K. A. | 2010.03.03 21:02

Elektromos autókban is erős már a Renault

A Genfben bemutatott Renault Twizy Z.E., Zoe Z.E. és Fluence Z.E. tanulmányok megelőlegezik a márka elektromos üzemű modellcsaládját, és meggyőzően hirdetik az elérhető, új mobilitást.

Hirdetés

A 10, 20 vagy akár 30 g/km mértékű CO2-mérséklést eredményező technológiák fejlesztése mellett a Renault egy olyan megoldáson is dolgozik, amely szakít a múlttal: ezek a nulla emissziójú járművek a közúton haladva sem CO2-vel, sem káros anyagokkal, sem zajjal nem szennyezik környezetüket.

A Renault-Nissan Alliance az elektromos hajtásláncok olyan, teljes körű családjára törekszik, amelyik teljesítményszintje 15kW és 70kW (20–95 LE) között mozog. Az első, teljesen elektromos üzemű hajtásláncok várhatóan 2011-ben jelennek meg: a Genfben bemutatott Renault Twizy Z.E., Renault Zoe Z.E. és Renault Fluence Z.E. tanulmányok megelőlegezik a Renault leendő, elektromos üzemű modellcsaládját, és hirdetik a márka elkötelezettségét az elérhető, új mobilitási megoldás iránt.

Renault Fluence Z.E. tanulmány.
Renault Fluence Z.E. tanulmány.

Hogyan működik a villanymotor

Motor-gyorsítómű egység
A villanymotorok egy forgó mágneses mezőt generáló állórészből (stator), valamint egy ennek a mezőnek a hatására a motor tengelye körül elforgó forgórészből (rotor) állnak. A motor egy gyorsítóműhöz csatlakozik, amely fix áttételen keresztül juttatja a hajtóerőt a kerekekre. Ezt a szerkezetet nevezik motor-gyorsítómű egységnek, amely lineáris, lágy gyorsítást kínál. A villanymotor nem tud lefulladni, hiszen nincs tengelykapcsoló. A hátramenethez egyszerűen megfordítják a forgórész forgási irányát. A villanymotor hatásfoka (90 %) nagyságrendekkel jobb, mint a belső égésű motoroké (25 %).

Teljesítményszabályozó egység

Renault Zoe Z.E.
Renault Zoe Z.E.

Az elektromos energia egy vezérlővel felszerelt teljesítményszabályozó egységen keresztül jut el a motor-gyorsítómű egységhez. Ez a komponens alakítja át a 400 voltos egyenáramot az állórész táplálásához szükséges, háromfázisú váltóárammá. A vezérlővel azonos házban helyet foglaló transzformátor alakítja át a hajtási akkumulátorban tárolt 400V egyenáramot 12 voltos egyenárammá, ellátva a jármű hagyományos fedélzeti elektronikai egységeit, illetve kiegészítő funkcióit (külső és belső világítás, audiorendszer, elektromos ablakok, stb.).

Energia elosztó
A hajtóáramot egy elosztó doboz osztja meg a villanymotor, az akkumulátor, a klímaberendezés, és a fűtés között. Ugyanez az egység egy töltőt is tartalmaz, amely a hálózati 220V váltóáramból az akkumulátor töltésére alkalmas 400V egyenáramot készít.

Legújabb generációs lítium-ion akkumulátor
Az elektromotort lítium-ion technológiát hasznosító akkumulátor táplálja. Ennek a specifikációi az adott járműtől függnek. A decemberi koppenhágai-klímacsúcson felvonuló Renault Fluence Z.E. tesztflotta példányaiban szolgáló akkumulátorok például 48 modulból, azok pedig négy-négy cellából álltak. Ezekben a cellákban megy végbe az elektrokémiai reakció, amely az elektromos áram termelését vagy az energia tárolását teszi lehetővé. A modulok mérete hasonló egy hordozható számítógép akkumulátorához, és két sorban, egymás mellett helyezkednek el, Egy-egy modul 8,4 voltot képes eltárolni, így az akkumulátor 48 modulja összesen 400 voltra képes. A Renault sorozatgyártású elektromos autói másfél éven belül olyan akkumulátort kapnak, amelynek valós hatótávolsága elérné a 160 kilométert.

A jövö Kangoo modellje is elektromos.
A jövő Kangoo modellje is elektromos.

Ezeket a kompakt, innovatív lítium-ion akkumulátorokat az AESC (autóipari elektromos beszállító vállalat), a Nissan és a NEC 2007 áprilisában alapított, vegyes vállalata gyártja. Az előző generációs, nikkel-metál hibrid akkumulátoroknál minden téren többet tudnak, ide értve a hatótávolságot, teljesítményt, megbízhatóságot és biztonságot. A lítium-ion akkumulátorok mentesek az úgynevezett memória-effektustól, amit befejezetlen töltési ciklusok eredményezhetnek, és ami a hagyományos akkumulátorok esetében kapacitás-csökkenést okozhat.

Az AESC akkumulátorai nem igényelnek karbantartást, és a várakozások szerint átlagosan hat éven át képesek leadni eredeti kapacitásuk 80-100 százalékát. Ezen felül a rövid töltési ciklusokat kapacitásromlás nélkül képesek elviselni.
Az akkumulátorok léghűtési rendszerét járműtípustól és piactól függően alakítják ki. Végezetül a lítium-ion akkumulátorok újrahasznosíthatóak, a Renault-Nissan szövetség tevékenyen részt vesz az autóipari akkumulátorok újrahasznosítási folyamatainak és infrastruktúrájának kifejlesztésében.

Az elektromos járművek mindenki számára elérhetővé teszik a nulla emissziójú mobilitást. A Renault Z.E. elektromos járművek – a Renault eco2 környezetvédelmi stratégiával összhangban – nagy darabszámban kerülnek piacra, hogy meghatározó szerepet vállalhassanak a környezet védelmében. Az elektromos autók által képviselt „teljes elszakadás” már ma is jelentős politika támogatást élvez világszerte, ami a CO2-kibocsátás mérséklésén alapuló adókedvezményekben, valamint az elektromos közlekedéshez elengedhetetlen infrastruktúra fejlesztésében nyilvánul meg.
A Renault 2011-ben megkezdi megfizethető, tömeggyártású elektromos autóinak forgalmazását. A márka értékeivel összhangban elektromos járművei tágas belső teret, komfortot, minőséget és biztonságot kínálnak az ügyfeleknek. A Renault emellett az olyan, akkumulátor-töltő infrastruktúrák fejlesztésén dolgozik, amelyek a Renault Z.E. modellek megjelenésekor lépnek üzembe.

A Renault Zoe Z.E. ultramodern műszerfala.
A Renault Zoe Z.E. ultramodern műszerfala.

A Renault 2011-től folyamatosan vezeti be a piacon négy tagból álló elektromos flottáját. A négy autó között kettő alapját létező, belső égésű motorral szerelt autó képezi. A Fluence Z.E., a Fluence elektromos kiadása, amelyet kezdetben Izraelben és Európában forgalmaznak. A modell a törökországi Bursában készül. A Kangoo Express Z.E. a Kangoo Express villanymotoros változata, amelyet elsősorban vállalkozásoknak, kereskedőknek, valamint flottakezelőknek szán a Renault. A modellt a franciaországi Maubeuge üzemben gyártják majd.

A másik két modellt kifejezetten elektromos autóként fejlesztették az első pillanattól fogva. A Twizy Z.E. a Twizy Z.E. Concept tanulmányautóra épül, otthona a városi környezet. Az autó Spanyolországban, Valladolidban készül. A Renault Zoe Z.E. modellt a Zoe Z.E. Concept ihlette. Az autó forgalmazása 2012 során veszi kezdetét, városi és elővárosi jármű lesz, amelyet a franciaországi Flins üzemében gyártanak.

TWIZY Z.E. CONCEPT

Renault Twizy Z.E.
Renault Twizy Z.E.

A Twizy Z.E. Concept a Renault egyik leendő, elektromos szériamodelljének előtanulmánya. A négykerekű jármű teljes egészében nulla emissziójú utazást biztosít az egymás mögött helyet foglaló vezető és utasa számára. A modell kompakt, mozgékony és praktikus - minden, amire egy városban szükség lehet. A karosszéria biztonságos héjként veszi körül a két utast. A hajtásról egy 15 kW teljesítményű villanymotor gondoskodik, amely 70 Nm forgatónyomatékával sokoldalúvá, és egyszerűen vezethetővé teszi a Twizy Z.E. Concept-et, A modell városi és elővárosi forgalomban nagyjából egy robogó tempójával képes közlekedni. A modell lítium-ion akkumulátorai a két ülés alatt kaptak helyet, és az orron található Renault embléma alatti hosszabbító kábel segítségével tölthetők. 220V (10 A vagy 16 A) lakossági hálózatról, a teljes feltöltés időtartama mindössze 3,5 óra.

ZOE Z.E. CONCEPT

A Zoe Z.E. Concept a bizonyíték arra, hogy egy teljesen elektromos üzemű, nulla emissziójú jármű is lehet divatos és vonzó megjelenésű. A dinamikus, kompakt és sokoldalú városi kisautóban alkalmazott technológiát minél nagyobb hatótávolságra, illetve menetkomfortra hangolták. A vezető háromféleképpen töltheti fel autója akkumulátorát.:
- Normál töltés: négy-nyolc órán át tart, otthon vagy a munkahelyen, szabványos elektromos dugaljról.
- Gyorstöltés: feltöltés 20 perc alatt, különleges, nagyobb kapacitású töltőpontokon.
- Exkluzív ‘Quick Drop’ rendszer: három perc alatt, egy külön erre a célra szolgáló akkumulátor-cserélő állomáson.

FLUENCE Z.E. CONCEPT

A Renault Fluence Z.E. tanulmány műszerfala.
A Renault Fluence Z.E. tanulmány műszerfala.

A Renault Fluence Z.E. Concept jól tükrözi a Renault azon szándékát, hogy a legkülönfélébb ügyféligényeket kielégítő, nulla emissziójú járművet állítson forgalomba. A modell egy hamisítatlan családi autó, bizonyíték arra, hogy a vonzó formaterv, a komfort és a helykínálat a környezeti tudatossággal együtt is megvalósítható. A Fluence Z.E. Concept egy teljes egészében elektromos jármű, amelynek akkumulátora három módon tölthető: normál (4-8 óra), gyors (20 perc), vagy a ’Quick Drop’ exkluzív akkumulátor-cserélő rendszer keretében, gyakorlatilag azonnal (3 perc). A modell a Fluence jövendő elektromos kivitelének előfutára, 160 kilométeres hatótávolsággal és a Föld jövőjét biztosító, nulla emisszióval,

Kiemelt Partnereink